Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Магистрала "Струма" ще е изцяло извън Кресненското дефиле

Пътната агенция пусна поръчка за проектиране на второ трасе

6 коментара
Магистрала "Струма" ще е изцяло извън Кресненското дефиле Сн.БГНЕС

Магистрала "Струма" ще минава изцяло извън Креснеското дефиле. Това става ясно след като агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) съобщи, че е обявила обществена поръчка за проучване на нови трасета и проектирането на второ платно в посока от София към Кулата.

В обратната посока за строителството на трасето бяха подписани договорите по времето на служебното правителство на Румен Радев.

Решението на пътната агенция идва след като през февруари Европейската комисия даде зелена светлина за строителството на източното платно в посока от София към Кулата.

Правителството на Бойко Борисов беше заложило трасето в посока към гръцката граница да минава по съществуващия сега път през Кресненското дефиле. Това предизвика протести на екологични организации и на местни хора. От обявената сега поръчка става ясно, че този път няма да се ползва като магистрален, а само за обслужващи нужди на местното население.

Новата поръчка на АПИ предвижда и в двете посоки "Струма" да се "качи" над Кресненския пролом. Това със сигурност ще забави изпълнението на проекта и едва ли до 2030 г. магистралата, която беше обещавано да е готова за Олимпиадата в Атина през 2004 г., ще
стане.

Участъкът през Кресненското дефиле е единственият непостроен от магистрала "Струма", за който се водят спорове от години.

Поръчка за 1 млн. лв.

Обявената обществена поръчка е за изработване на прединвестиционно проучване и проектиране на трасето от магистрала "Струма" в посока София - Кулата, което преминава извън Кресненското дефиле.

Срокът за подаване на офертите е 29 април 2024 г.

Прогнозната стойност на поръчката е 1 млн. лв. без ДДС. Средствата са от републиканския бюджет.

Избраният изпълнител ще трябва да изготви предпроектни проучвания, с които да се осигурява движението на автомобили към гръцката граница в две направления. Едното е дублиращо двупосочно трасе на първокласния път извън Кресненското дефиле, а другото е дясно платно на магистрала "Струма" (лот 3.2) извън дефилето. Прогнозната дължина на всяко от двете трасета е между 20 - 25 км, като те ще преминават в близост до Симитли, Черниче и Кресна.

Предпроектното дублиращо трасе на път I-1 условно ще започва северно от пътен възел "Симитли", където завършва изграденият лот 3.1 - участъкът Благоевград - Крупник, а краят му ще е при пътен възел "Кресна", където пък започва въведеният в експлоатация лот 3.3 Кресна – Сандански.

Предпроектното дясно платно на магистрала "Струма", лот 3.2 ще започва при пътен възел "Симитли", а краят му ще е при обходния път на Кресна, който е част от проекта лот 3.2.

Проектирането ще отнеме половин година

Срокът за изпълнение на прединвестициионното проучване и проектиране е 180 календарни дни и ще се извърши в три етапа.

Първият ще започне от датата на подписване на договора и ще включва времето за изработване на оценка на въздействието върху пътната безопасност и предаване на разработката на АПИ.

Вторият етап ще е от датата на приемане на доклада за оценка на въздействието върху пътната безопасност и ще включва времето за изработването на прединвестиционното проучване с проектиране и предаване на разработката.

Във втория етап е разглеждането и приемането на разработката (вариантни решения) от Експертен технико-икономически съвет. Въз основа на разработените вариантни решения за двете трасета, от страна на Възложителя ще се проведат относимите екологични процедури.

В третия етап е предаването на предпроектната разработка ,като се представи и извършеното инженерно-геоложко и хидрогеоложко проучване по одобрените от компетентния орган по околна среда и води трасета, които трябва да се изпълнят във фаза "Идеен проект".

Поръчка за костенурки и смоци

Пътната агенция обяви и обществена поръчка за провеждане на мониторинг на четири вида влечуги в участъка на първокласния път I-1 (Е-79) през Кресненския пролом. Изследването ще обхваща шипобедрена и шипоопашата костенурка, ивичест и леопардов смок, които са предмет на опазване в защитена зона за местообитанията "Кресна-Илинденци".

Срокът за подаване на офертите също е 29 април 2024 г. Индикативната стойност е 400 000 лв. без ДДС и средствата са осигурени от републиканския бюджет.

Изследването ще се проведе в три периода - пролетен, летен и есенен.

Въз основа на данните от мониторинга върху популациите на различните видове влечуги ще се анализира числеността на популациите в района на Е-79, оценка на ефикасността на съоръженията за смекчаване на негативните ефекти върху фауната и т. н. Мониторингът ще се осъществи за срок от 4 години.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

6 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. nik
    #6

    Гърците направиха своята магистрала от нашата граница до Солун и никой не разбра. Нямаше драми и борби. Вярно, през планинските райони върви като скоростен път, но двулентов в двете посоки, все пак, със съответните отбивки. Какво пречи тия двадсесетина километра над дефилето да бъдат също като гръцкия скоростен път? Със съответни отбивки.

  2. ПyтлЭр Xyйло
    #5
    Отговор на коментар #4

    Па и индиректно да ударим рамо на "българския(мутро-милицейски) туризъм", като на макс отлагаме лесния достъп до гръцките плажове. Да ги гледаме с едното, та те (туристо-мутро-милицаите на алибЭгов) да ни гледат с двете, и да се отчитат редовно. Знае ги буда РАПОНЯ тез работи, нали ни е "доктор на нАуките", "велик" и "неуморим"...

  3. Lord Denning
    #4
    Отговор на коментар #2

    Те ‘хората’ се трепят и по смешната ‘магистрала’ Сф-Бургас. Причината не са костенурките, драги ми идиотѐ, а калинките на Боко и Шиши и чувалите с пари - иначе милионните ги платихме в пъти: само КТБ ощети данъкоплатеца с няколко миларда: но важно е асфалт да има щот правосъдието не се яде - нали така, безумнико?

  4. Vlade
    #3

    Костенурките не са ни виновни, че години наред си гласуваме за мутрo-пожaрникaро-бaбaитo-винeтy-aндрeшкo :(

  5. badabum
    #2

    Страхотна новина. Проучихме и спасихме смоците и костенурките. Няма проблем, че хората ще се трепят още мин. години по пътя към Гърция и обратно и че ще струва милиони повече на икономиката.

  6. Мазен Кумунис
    #1

    И това е благодарение на зелените терористи! Заради буболечките и мушичките ще даваме милиарди в повече. И ще продължават да умират хора по дефилето! :(

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.