Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Магистрала "Тракия" най-сетне свърза София и Бургас

Плевнелиев сравни, че до 2009 г. са се строили по 9 км годишно, след това – по 60 км

132 коментара
Плевнелиев и Терзиева прерязаха лентата на "Тракия", сн. БГНЕС

Строящата се от 40 години автомагистрала "Тракия" най-сетне свърза София и Бургас, след като в понеделник тържествено бе открит последният участък на трасето ѝ от пътния възел "Зимница до Карнобат. След злополучен опит доизграждането на трасето да бъде дадено на концесия на частен оператор, в крайна сметка това стана с пари от Европейския съюз и националния бюджет. Докато обаче аутобанът стигне края си, пуснатото през 1985 г. трасе от София до Пловдив силно се амортизира и се очаква напролет да тръгне частичен негов ремонт.

 

Трикольорната лента прерязаха президентът на републиката Росен Плевнелиев и министърът на регионалното развитие и благоустройството Десислава Терзиева. Те бяха посрещнати от десетина протестиращи, които бяха издигнали транспаранти край новия път "София, ние сме с вас", "Оставка" и "Мафия".

 

На церемонията беше и транспортният министър Данаил Папазов, който се бе подготвил с реч, но не му дадоха думата. Присъстваха и депутатите от БСП Димчо Михалевски, председател на комисията по регионална политика, и Атанас Мерджанов, председател на вътрешната комисия, както и областните управители на Ямбол и на Бургас - Николай Пенев и Павел Маринов, кметове на общини, през чийто територия преминава участъкът от пътя. От поканените бивши регионални министри тържеството уважи само Евгений Бакърджиев от кабинета на ОДС.

 

От бившите шефове на пътната агенция присъстваха Иван Атанасов, Божидар Йотов, Сергей Михалев  и Дончо Атанасов, чието име отново се спряга за управляващ на ведомството и той не отрече информацията.

 

Магистралата бе осветена от сливенския митрополит Йоаникий и старозагорския митрополит Галактион.

 

Председателят на Управителния съвет на Пътната агенция Лазар Лазаров увери, че с качеството на пътя между Зимница и Карнобат не е правен никакъв компромис.

 

До 2009 г. средногодишно са се строили по 9 км от магистрала "Тракия", докато след това са станали по 60 км годишно, отчете президентът Плевнелиев, който в кабинета на ГЕРБ беше регионален министър. "По това ще познаете прогреса – 9 км срещу 60 км годишно, каза държавният глава. В този смисъл " Европа не е колонизатор, Европа ни дава свобода, Европа ни плаща 80 процента от сметката", обясни Плевнелиев европейската солидарност.

 

Участъкът ще бъде пуснат за движение на автомобилите след 14 часа. Така ще стане факт връзката чрез автомобилна магистрала от София до Бургас след повече от 40 години от започването на строителството.

 

Междувременно амортизиралият се участък от София до Пловдив ще започне да се рехабилитира напролет със 70 млн. лв. от Европейската инвестиционна банка, но за целта парламентът трябва да одобри промяна в програмата "Транзитни пътища V", финансирана от банката. Веднага след това ще се обявят търгове за изпълнител на ремонтите, които ще са в 30-километровия участък след 110-ия км на магистралата край Пловдив и трасето от 30-ти до 60-ти километър край Пазарджик. Други 5 км край входа на София в региона на хотела "Църна маца" също подлежат на рехабилитация, обясни Терзиева.

 

Дължината на новоизграденото трасе на магистрала "Тракия" е около 34 км. Общата дължина на лот 4 от Ямбол до Карнобат е 49.08 км, от които първите 15 км бяха завършени и пуснати в експлоатация през август 2012 г.

 

Изпълнител на отсечката, чиято цена е 209.646 млн. лв., бе Сдружение "Тракия IV" ДЗЗД. .

 

Първите участъци на "Тракия" започват да се строят през далечната 1975 г. Десет години по-късно в експлоатация влиза трасето София - Пловдив. По проект автомагистралата трябва да свързва София и Бургас през Пловдив. Общата ѝ дължина е 368.5 км. Към ноември 1999 г. от тях са готови 173.5 км.

 

През 2000 г. Министерският съвет одобрява вземането на заем от 100 млн. евро от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) за участъците Оризово-Стара Загора и Карнобат – Бургас. Съфинансирането от българска страна е 140 млн. евро. През 2005 година обаче правителството на Симеон Сакскобургготски сключи оспорван концесионен договор с българо-португалския консорциум "Автомагистрала "Трайкия", в който влизаха държавните дружества "Автомагистрали" и "Техноекспортстрой" и четири португалски фирми. Сделката обаче се разсъхна, след като ЕИБ не я одобри, а и срещна съпротива в България.

 

Така се стигна до кандидатстване за финансиране пред Европейската комисия чрез оперативната програма "Транспорт" на останалите три участъка с обща дължина 115 км. Стойността на безвъзмездната финансова помощ е 699 648 287 лв. с ДДС. Кохезионният фонд на Европейския съюз отпусна 513 970 279 лв., а от държавния бюджет са похарчени 185 678 007 лв.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

132 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #132
  2. Анонимен
    #131

    Какво значение има кои ги прави стига да се правят и да има приемственост в това. Айде сега и София - Гърция, София - Варна и каквото трябва, за да се свържат с Турското КПП и Дунав мостовете и може да говорим за съвременна инфраструктура, дето ще поддържа икономика, която ще ни даде доходите, които искаме.

  3. Анонимен
    #130

    Честито!

  4. Анонимен
    #129

    До всички със слаба памет : Магистралата беше забавена с близо четири години по времето на тройната коалиция, време за което бе премахната юридически опасността магистралата да бъде достроена в най-леката й част от португалски консорциум. Забравихте ли, че царя я беше договорил с Барозу, да я дадат цялата магистрала на португалците - от София до Бургас срещу тридесет и пет годишна концесия с въвеждане на платеното пътуване по нея.Върху построеното и от София до Стара Загора. Така че, помнете, кой спаси магистрала "Тракия".

  5. Анонимен
    #128

    На входа на Бургас се познават кой са пътували по новата магистрала.Видиш ли шопи с гащи вързани за антената на колата тва значи че са се опикали до ушити.

  6. Анонимен
    #127

    Коя магистрала е най-неотложна според вас? http://polls.bg/poll/id/koa_magistrala_e_nayneotlozhna_spored_vas-554

  7. Анонимен
    #126

    "Бойко Борисов може да е всякакъв, но той пое инициативата, и той завърши магистралата". Пълна залуда - нито пое инициативата, нито завърши магистралата! 1.След "разсъхване" на концесията с португалците, правителството на Тройната през пролета на 2009 г. включиха "Тракия" в Оперативна програма "Транспорт и проведе първите търгове. 2.При Герб министър Плевнелиев проведе нови "правилни" търгове и започна изграждането първо от най-лекия участък - между Загорите, вместо от най-трудния Ямбол - Карнобад. На всичко отгоре го даде на Черепа. Така Борисов не можа да изпълни обещанието си да резне лентата още през 2012г.

  8. Анонимен
    #125

    Може ли транспортен министър да присъства на откриване на толкова дълго чакана автомагистрала и да не му бъде дадена думата, дори до лентата не са го допуснали - защо !? Може би моряка е сгафил!

  9. Анонимен
    #124

    Ивaнчo, щo дa мaнипyлиpa бe? Дeдo ти Тoдap e кaзaл чe e нa кoнцecия. Ти мaй нeщo иcкaш дa кaжeш aмa нe ce paзбиpa.

  10. Анонимен
    #123

    за 121-ви, не манипулирай! Договорът за магистрала „Тракия“ е договор, сключен на 29 март 2005 г. между тогавашното българско правителство и българо-португалския консорциум „Магистрала «Тракия»“ АД за доизграждане и отдаване на концесия на автомагистрала „Тракия“ за срок от 35 години. Таксите за преминаване по магистралата се предвижда да бъдат 2,5 евроцента на километър (без ДДС) за лек автомобил, като сумата може да бъде изменяна на всеки шест месеца. А случайно да ти е известно какво означава думичката КОНЦЕСИЯ

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.