Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Магистрала в полза на бизнеса, а не на пътника

17 коментара
Магистрала в полза на бизнеса, а не на пътника

Едно от условията за участие в търга за строителството на автомагистрала "Тракия" е предложената цена да не е по-ниска с повече от 30% от средната цена на останалите оферти. Официалната причина това условие да го има, е за да се елиминират строителни фирми, които получават субсидии от държавата си (каквато политика има в Турция), което от своя страна им позволява да предложат по-ниски цени. Идеята е фирмите от други страни, включително и от България, които не получават държавни помощи, да не бъдат елиминирани от надпреварата. Тоест, на практика излиза, че целта на условието за участие в търга е да защити на първо място строителните фирми с по-скъпи от субсидираните оферти, а не на хората, които ще платят и ще ползват услугата. И още по-точно, интересите на строителните фирми ще бъдат защитени за сметка на българския данъкоплатец, който ще трябва да плати по-скъпо за магистралата.

Не е необходимо да плащаме по-висока цена, при положение, че можем да получим същия продукт на по-ниска. Причината защо цената е по-ниска въобще не би трябвало да ни интересува. Ако турската държава е решила да ни "подари" няколко стотици милиона от парите на своите данъкоплатци като ни предложи значително по-евтина магистрала, това е изцяло тяхно решение, било то и доста вредно за самите тях в дългосрочен план. Щом нямаме нищо против европейски пари да отиват за български пътища, значи трябва да приветстваме и турските. Трябва да е ясно, че осъзнаваме, че значително по-ниската цена може да означава и проблеми при изпълнението (ниско качество, закъснение и т.н.), но това не винаги е вярно, а и имаме министерство-възложител, което трябва да осъществява ефективен контрол.

Естествено строителните фирми могат много да афишират как този проект може да стимулира българската икономика, колко от тях ще фалират, ако не го спечелят, или колко много хора ще трябва да уволнят и пр. Само че този ефект е незначителен в сравнение с общите ползи за всички, които ще платят по-ниска цена. Още повече, ако се притеснявахме за безработицата в българските фирми, трябваше да не допуснем нито един чужд кандидат, а те досега са над 50 и са от цяла Европа.

Предвид условието за долен праг на цената на магистралата, вероятният сценарий на събитията ще е следният: субсидираните компании ще допуснат едно средно ниво на ценовите оферти и ще поставят своята цена така, че да е със съвсем малко над границата от 30% по-евтино. С други думи, ако са възнамерявали да е още по-ниска, те умишлено ще я завишат, и пак ще спечелят търга. Пак благодарение на държавната помощ. Разликата е, че това завишение ще е платено от България.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.

17 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. tim
    #18

    нека Турция ни подари една магистрала.

  2. -
    #17

    Дами и господа от Медиапул, ужасно се излагате с публикуването на този т.нар. "анализ". Що за смешка?! Г-н Пеев очевидно не е и помирисвал търг и хабер си няма кое как е в този бизнес. Условието за 30% е поставено в чл. 70 (1) от ЗОП и е някакъв, макар и слаб, предпазител от дъмпингови цени. Дъмпинговите цени са големия дефект при процедурите по най-ниска цена. Това изискване няма нищо общо с турските фирми - те са отрязани със съвсем друго изискване: при подписване на договора да представят всички визи (което е невъзможно).Аман от псевдо разбирачи...

  3. Костадин Генчев
    #16

    Не зная този г-н Пеев къде е учил, но явно не е в държава с пазарна икономика.Това, което той се опитва да коментира, от почти 100 години е нормална тръжна практика и никой нормален икономист не би си позволил и мисълта за промяната й.за пример на г-н Пеев бих дал магистрала "Люлин" и спечелилият търга с дъмпингова цена главен контрактор там - една по "селски" държаща се турска фирма която има наглостта дори да пренебрегва и да не спазва законите на страната ни - трудово законодателство, законодателство

  4. tim
    #15

    Много жалко, че идиоти предпочитат да плалят скъпо, вместо евтино.По въпроса, дали евтината фирма ще е качествена - това се контролира от възложителя и не може да се предотврати с врътки в документацията.

  5. Крум С.
    #14

    Доколкото знам, у нас понятието дъмпингови цени означава, че стоката струва на производителя повече, отколкото той иска за нея. Това може в някои случаи да е лошо за потребителите, но не винаги. Лошо ще бъде, ако по този начин една фирма успее да унищожи конкурента си, придобие монопол над услугата и после вдигне цените. Случая, който се обсъжда в статията, обаче не е такъв. Разходите на фирмата, която ще извършва услугата се покриват напълно, но поевтиняването идва от това, че турското правителство

  6. уг
    #13

    гаранциите и неустойките са истината.както и неплащане ако има какъвто и да било проблем до 6 мес. след откриването довел до затваряне на две ленти заради ремонти от некачествени маркировка ,асфалт и т.н.

  7. steve
    #12

    Господине, цялата работа е в гаранциите за качество и сроковете, респ. наказанията за просрочване. Ако искаш, предлагай дъмпингови цени, но после нямаш право да ги вдигаш по никакъв повод, както правят масово при търговете у нас.И спазвай сроковете и качеството, иначе отиваш в затвора и поправяш за твоя сметка.За съжаление, досега такова нещо у нас несе е случило. Справка - магистрала "Люлин", където турската фирма издъни всичко, но никой не й държи сметка.

  8. От ЕС
    #11

    да се забрани участие на фирми субсидирани от държави!Иначе турците предлагат по-висока цена, а българина плаща по-високата им печалба!

  9. -
    #10

    Наистина позна, че съм специалист, при това сравнително известен. Ти може да си _мислиш_, че жестоките глоби и неустойки помагат, пък аз съм _виждал_ какъв е резултатът, когато си удушиш изпълнителя. Изпълнител и възложител трябва да бъдат _екип_, а не възложителят да изнудва изпълнителя (или обратното). А екип нещо не се получава, когато единя усилено го _начуква_ на другия. В случая с Тракия изпълнителят ще бъде начукан до смърт. Но напоследък всички взеха да разбират от строителство и умнотиите, дето бълват, не може да бъдат изненада...

  10. АОНСУ
    #9

    Соросовите търговци подвизаващи се под ефектните марки "Институт за пазарна икономика", ВОСР и само сере и прочие да си ги подаряват безплатните обяди на техните поданици. Ние ги нещем, щото им ги ядеме вече 65 години.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.