Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Магистралата от София до сръбската граница ще е готова в края на 2024 г.

До края на май 2023 г. ще бъде пуснат участъка между Драгоман и ГКПП "Калотина"

2 коментара
Магистралата от София до сръбската граница ще е готова в края на 2024 г.

Магистрала "Европа" от София до граничния пункт "Калотина" ще бъде готова до края на 2024 г.


Сега за Великден ще бъде пуснат участък от 6.5 километра от строящата се вече четвърта година 14.5-километрова отсечка между Драгоман и ГКПП "Калотина".  Останалата част ще е готова до края на май. Това съобщи служебният министър на регионалното развитие арх. Иван Шишков, който провери на място как върви строителството.

Изграждането на 14.5-километровата отсечка между Драгоман и ГКПП "Калотина" започна през февруари 2020 г. и според подписания тогава договор трябваше да е готова през януари 2022 г., но сроковете за завършването ѝ непрекъснато се отлагат по различни причини. Финансирането на обекта е от механизма "Свързана Европа".

По проект по трасето трябва да са изградени четири пътни възела - "Калотина", "Турмашка махала", "Драгоман-Запад" и "Драгоман-Изток". Освен това трябва да има и изграден екотунел за едри бозайници с ширина 40 м с почвена покривка.

Изпълнител на проекта е "Страбаг БПА" ДЗЗД, с участници "Щрабаг" ЕАД, "Страбаг Сп. з.о.о., Полша" и "Битумина ГмбХ-България" ЕООД. Стойността на договора им е за близо 165 млн. лв.

Строителният надзор се осъществява от ДЗЗД "Надзор Калотина - СОП", в което са "Трансконсулт-БГ" ООД и "Пътинвест-инженеринг" АД. Техният договор е за 3.7 млн лв.

Цялата магистрала "Европа" между ГКПП "Калотина" и Софийския околовръстен път е с дължина 48 км. Изграждането ѝ е разделено на три участъка.

Вторят – между Драгоман и Сливница (17 км) беше пуснат в експлоатация през ноември 2020 г. Той беше построен за около година и половина от "ГБС Инфраструктурно строителство" за 117.3 милиона лева с ДДС. Строителният надзор е осъществен от "План Инвест Калотина" ДЗЗД, в което участват "План Инвест Пловдив" ЕООД, "ПН Консулт 2017" ЕООД и "Сърч Корпорейшън" СРЛ (Румъния). Техният договор е за 2.2 млн. лв.

До месец се очаква да започне строителството и на последния участък от Сливница до София (16.5 км), съобщи арх. Шишков. Строител на тази отсечка отново е "ГБС Инфраструктурно строителство", които спечелиха обществената поръчка с цена от 222.4 милиона лева без ДДС заедно с фирмите "Главболгарстрой интернешънъл" АД и "Обонато Билд" ЕООД в края на 2021 г.

Повече от година обаче строителството на участъка не тръгва. Според арх. Шишков забавянето е „по независещи от сегашния и предишния служебен кабинет причини“ и така прехвърли отговорността на правителството на Кирил Петков.

Сега обаче вече са одобрени подробните устройствени планове, на финална фаза е и отчуждаването на част от терените, заяви арх. Шишков.

По думите му очевидно е обаче, че „няма да може да бъде завършен в края на 2023 г., защото времето, в което бяха забавени подробните устройствени планове за одобряване, няма как да го върнем“.

Регионалният министър изрази надежда в края на 2024 г. магистрала "Европа" да бъде завършена.

Този участък се изгражда със средства от оперативна програма "Транспортна свързаност" 2014 – 2020 г., като в края на тази година е крайният срок за усвояването на средствата. По този повод арх. Шишков каза, че се надява, че България няма да загуби европейски средства по този обект. Очакванията му са да има достатъчно голям напредък в рамките на 2023 г.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Honest John
    #2
    Отговор на коментар #1

    И ремонтира поне 2-3 пъти :)

  2. Мазен Кумунис
    #1

    Досега строителят на магистрали, докторът на науките Бойко Велики щеше да я построи! ;)

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.