Магистралата през Кресненското дефиле опря до социологията

Трасето на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле опря до социологията. Това става за първи път в строителството на магистрали у нас.

Социолози са проучили общественото мнение по въпроса кой е най-добрият вариант за магистралата, чийто избор трябва да се основава на изцяло други правила, за които учат пътни инженери.

До абсурдната ситуация се стигна, след като в продължение на десет години отговорните институции не успяха да изберат и защитят най-добрия вариант за трасе пред Европейската комисия.

Причината е в разминаването на интересите на различните лобита. Природозащитни организации първо настояваха за прокопаване на дълъг 15-километров тунел – одобрен от ЕК вариант през 2008 г. Срещу него се обявиха строители заради рисковете от изграждането му в земетръсна зона и високата цена на строителство и поддръжка.

Стигна се до компромисно предложение за изнасяне на движението от дефилето и в двете посоки чрез виадукти и къси тунели. Това обаче не се хареса на местната власт, която видя застрашаване на поминъка на населението и обяви, че ще изкара хората на протести.

Така последният лансиран вариант от регионалното министерство беше трафикът от София към Кулата да върви по сегашния път, а в обратна посока да се изгради нов източно от Кресна. Това обаче не се хареса на еколозите, които сезираха по проблема Брюксел.

За да е сигурна, че има подкрепа и от обществото по "ябълката на раздора", по думите на регионалния министър в оставка Лиляна Павлова, тя поръчала проучване на "Екзакта рисърч груп". Социологическата агенция беше създадена от кадрите на Националния център за изследване на общественото мнение към парламента, който беше закрит при управлението на Пламен Орешарски.

"За нас беше важно да направим това проучване, реализирано от "Екзакта рисърч груп", за да видим какви са наболелите въпроси по темата, така че ние, от министерството и кметовете, да може да отговорим адекватно на въпросите на хората", каза Павлова при представянето на изследването в Благоевград.

"Има оптимизъм у хората, че сме на прав път, че има шанс проектът да се случи и че това е оптималният вариант", допълни тя.

Проучването

"Екзакта рисърч груп" е направила допитване на национално ниво сред 1000 българи и на регионално сред 500 души от Кресна, Симитли, Струмяни и селата от района.

Най-голямо одобрение получи вариантът за преминаване през Креснеското дефиле чрез изграждане на отделно трасе за трафика от Кулата към София и запазване на съществуващото за движение в обратна посока, каза Лидия Йорданова, директор на социологическата агенция.

Това е последният лансиран вариант от пътната агенция и регионалното министерство, който се подкрепя от кмета на Кресна, но против него са еколозите.

Хората са единодушни, че проектът ще допринесе за намаляване на тежките пътни инциденти и задръстванията, а възможността за движение с по-висока скорост ще има положителни резултати за всички пътуващи, е посочено в съобщение на пресцентъра на регионалното министерство.

Според анкетираните вариантът с т.нар. източен обход на Кресна ще е значително по-евтин и безопасен за строителство и експлоатация.

Като съществен проблем хората поставят въпроса за възможността да се възползваме от безвъзмездното европейско финансиране, както и дали следващо правителство би продължило строителството, показва още проучването.

"Ясно разбрахме, че на местно и национално ниво имаме фаворит и това е вариантът, към който сме се насочили и ние – разделено преминаване, с ново трасе на изток през Кресна и Симитли. Това проучване ни помага да придобием увереност, за да приключим последната фаза – да изберем най-добрия вариант по технически, екологични и финансови показатели", заяви Павлова.

Ново обещание – строителството тръгва през 2018 г.

Въпреки неяснотите по въпроса кога най-после апликационната форма за трасето на магистрала "Струма" през Креснеското дефиле ще бъде изпратена в Европейската комисия за одобрение, Павлова обяви, че е "оптимист" и че реализацията на "най-сложния участък" от "Струма" ще започне най-късно през 2018 г.

Финансирането на магистрала "Струма" идва от оперативна програма "Транспорт". През миналия програмен период бяха построени три участъка, а за този остана пътят между Благоевград и Сандански. Строителството на наземните участъци вече започна, спорът продължава само за 20-тина километра в района на Кресна.

"Имаме осигурено финансиране и проект, сега е въпрос на политическа воля да се реализира на практика... Ако през 2017 г. не направим идейно проектиране, разширен идеен проект и парлацеларен план за отчуждение на имотите на сложния проект ще изпуснем европейското финансиране... Защото ако през 2018 г. не започне строителството на магистралата, то тогава рискуваме да загубим европейско финансиране", каза Павлова.

Тя увери местните жители, че са взети мерки за гарантиране на достъпа до населените места и земеделските имоти чрез изграждане на пътни връзки и съоръжения. За фермерите ще има тържища около магистралата, с което ще се гарантира техният поминък и работа, обеща Павлова.

Докато тече изпълнението на обекта, ще се вземат и мерки за повишаване на пътната безопасност, за да намалеят катастрофите и жертвите, както и мерки и за опазване на околната среда по сегашното трасе.

За да намелят катастрофите, ще се поставят нови пътни знаци и шумяща маркировка, а за животните ще се изградят стени, за да не излизат на пътя.

Споделяне
Още от Бизнес

Вярвате ли на приказката на Божков за Али Баба и подкупите към управляващите?