Магистралата през Кресненското дефиле ще струва 1.7 млрд. лв.

Магистралата през Кресненското дефиле ще струва 1.7 млрд. лв.

Най-тежкия и труден участък на магистрала "Струма" – пътят през Кресненското дефиле от 65 км е с прогнозна стойност от 1.7 млрд. лв. Това става ясно от публикуваното предварително обявление на обществените поръчки за строителство и надзор от Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти", която беше създадена специално за довършването на магистралите "Струма",  "Хемус" и "Черно море".

Това ще е най-скъпият пътен проект у нас заради амбицията да изградим най-дългия шосеен тунел в Европа и втори в света от над 15 км.

Плановете са строителството на участъка от Благоевград до Сандански да започне през следващата година и да приключи най-късно 2022 г., когато приключва усвояването на европейските средства от настоящия програмен период. Това обаче е трудно постижимо според пътни експерти. Те дават за пример изграждането на тунела под Босфора, който е със сходни технически параметри и отне повече време и средства.

Трасето е разделено на три

За да върви по-бързо строителството последният участък на магистрала "Струма" е разделен на три подучастъка.

Първият от Благоевград до Крупник е с дължина от 21 км. В него е включен и тунел от около 2 км до село Железница. Прогнозната стойност на пътя, без тунела, е 150 млн. лв.Планирано е търгът да бъде обявен през юли. Надзорът ще струва 5.5 млн. лв., като обществената поръчка ще бъде обявена през декември. Индикативната стойност на тунела "Железница" е 200 млн. лв.

Най-скъп ще е вторият подучастък - 1.1 млрд. лв. Това е трасето между Крупник и Кресна с дължина 22 км. От тях 15.4 км ще е тунелът през Кресненското дефиле. Той ще е с две тръби. Поръчката ще бъде обявена през ноември.

Последният подучастък между Кресна и Сандански е с дължина от 23 км. Неговата прогнозна цена е 200 млн. лв. Този участък включва 2 пътни възела, шест надлеза и подлеза и десет моста с обща дължина от около 1 км. Предвижда се търгът да бъде обявен през юни. Надзорът се оценява на 7 млн. лв.

290 хил.лв. ще струват актуализирането на прогнозата на трафика и други анализи. Също 290 хил. лв. ще се платят за техническо посредничество за отчуждаване на частните имоти по трасето.

В строеж

В момента в строеж е участъкът от Дупница до Благоевград. Той се изгражда от консорциум "Струма лот 2“, в който влизат италианската "Импреза“ и българските "ГБС Инфраструктурно строителство” и "Пътстрой – 92”. Изграждането на 37-километровата отсечка трябва да приключи през следващата година.

Другият участък, който се строи от гръцката "Актор" е от Сандански до ГКПП "Кулата". Според първоначално подписания договор 15-километровата отсечка трябваше да е готова през март 2014 г. Заради преместване на техническа инфраструктура обаче изграждането на трасето обаче се забави и срокът беше удължен за лятото на тази година.

Още по темата
Още от Бизнес

Защо Слави Трифонов не успя да регистрира партията си?