Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Магистралата Русе – Велико Търново ще се строи с европари до 2030 г.

АПИ пусна поръчка за първите два участъка с прогнозна стойност от 15.6 млн. лв./км

3 коментара
Магистралата Русе – Велико Търново ще се строи с европари до 2030 г.

Дългочаканата магистрала Русе - Велико Търново ще се строи с европейски средства и би трябвало да е готова най-късно през 2030 г. Това става ясно от съобщение на агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

Стартирана е обществената поръчка за определяне на изпълнители за изработване на технически проекти и строителството на първите 75.6 км от магистралата "Русе - Велико Търново" с прогнозна стойност от 982.74 млн. лв. без ДДС, съобщи АПИ.

Това означава, че прогнозната стойност на километър магистрала е около 15.6 млн. лв. с ДДС, което е с около 100 000 лв. повече спрямо заделените пари за участъка на магистрала "Хемус" между Велико Търново и п.в."Буховци".

Срокът за подаване на офертите е до 21 януари 2021 г., посочват от АПИ.

Пътната агенция е изпратила документите за стартиране на процедурата в Агенцията по обществени поръчки. Те все още не са публикувани в системата за електронни обществени поръчки, показа проверка на Mediapool. Електронната система за възлагане, въведена с надеждата да пресече корупцията, от началото на тази година непрекъснато дава проблеми, оплакаха се държавни институции и фирми, участващи в търговете.

Проектното трасе на магистралата Русе – Велико Търновое общо 132.84 км и е разделено на три участъка. Единият е Русе - Бяла, другият е обход на град Бяла и последният е Бяла - Велико Търново.

Тръгва се със строителството на първите два участъка Русе – Бяла, защото това е един от най-натоварените пътища с висока концентрация на тежки катастрофи.

По-късно АПИ ще обяви обществена поръчка и за последния участък от Бяла до Велико Търново с дължина над 57 км.

Финансирането от Европа

Строителството на магистралата "Русе – Велико Търново" е втория приоритетен обект в новата оперативна програма "Транспортна свързаност" 2021 – 2027 г. Това обяви преди време ръководителят на Управляващия орган на програмата Галина Василева. 

АПИ също е предложила на Управляващия орган на оперативна програма "Транспорт" проекта за изграждането на магистралата да бъде включен за финансиране от бъдещата програма "Транспортна свързаност".

Първи приоритетен обект по тази програма е прокопаването на тунела под връх Шипка, където обществената поръчка е в по-напреднала фаза и до края на годината се очаква да има избран изпълнител.

Трасето на магистралата

Магистралата "Русе – Велико Търново" ще започва на 3 км източно от Дунав мост при Русе, при пътния възел с второкласния път Русе - Силистра и ще достига до град Дебелец. Там трафикът ще се разделя в посока Прохода на Републиката и прохода Шипка.

Обществената поръчка се обявява въз основа на изработен и одобрен идеен проект. Според него проектният габарит на автомагистралното трасе е Г27, с две активни и една аварийна лента за движение в посока, средна разделителна ивица и банкети. Предвидени са необходимите пътни възли и връзки, за да може хората от отделните населени места да имат бърз и удобен достъп до трасето на аутобана.

На цялото трасе от близо 133 км се предвижда изграждането на редица големи съоръжения - 22 моста и виадукта, с обща дължина близо 15 км и 3 тунела по лявото платно и 2 по дясното в участъка Бяла - Велико Търново.

Връзката на републиканските и част от общинските пътища ще се осъществява чрез 18 пътни възела.

Достъпът до земеделските земи ще е чрез 12 селскостопански надлеза и 9 селскостопански подлеза.

Ще се изградят и 8 площадки за отдих, разположени двустранно на трасето.

След изработване на техническите проекти за трите участъка ще бъде прецизирано местоположението, броя, вида и дължината на големите съоръжения.

Шест години за строителство

Обществената поръчка е за близо две трети от трасето на магистралата "Русе – Велико Търново". Тръгва се с тях, защото са най-натоварени с много тежки катастрофи. Поръчката е разделена на две позиции.

В обособена позиция 1 е участъкът от Русе до Бяла, с дължината 40.24 км. Тази отсечка ще започва на 3 км източно от Дунав мост при Русе при пътния възел пресичащ второкласния път Русе - Силистра и ще завършва непосредствено след пътния възел с път І-5 при 40-ти км по автомагистралното трасе.

Прогнозната стойност на поръчката за изработване на техническия проект и строителството (от км 0+400 до км 40+640) е 536 391 000 лв. без ДДС. Това е участъкът с по-висока стойност на километър – близо 16 млн. лв. с ДДС.

Срокътза строителството е 2120 календарни дни, което е над 5 години и 8 месеца.

В обособена позиция 2 е обходът на град Бяла, с дължина 35.4 км. Той ще започва при 40-ти км, непосредствено след пътния възел с път І-5 при км 40+071 по автомагистралното трасе, и ще завършва при 76-ти км след пътния възел с път I-3 Гара Бяла - Плевен.

Прогнозната стойност на поръчката за изготвяне на техническия проект и строителството (от км 40+640 до км 76+040) е 446 349 000 лв. без ДДС. Така средно километър магистрала ще струва малко над 15.1 млн. лв. с ДДС.

Срокът за изграждането на този участък е по-кратък - 1810 календарни дни, което е около 5 години.

Изграждането на магистралата "Русе - Велико Търново" от години е сред приоритетните обекти, тъй като направлението осигурява връзка между държавите oт Североизточна Европа през Румъния и България с Гърция и Турция, както и между Балтийско и Средиземно море.

С построяването ѝ ще се подобри транспортното обслужване на международния и вътрешния трафик, ще се повиши безопасността на движението и транзитният трафик ще бъде изведен извън населените места.

Автомагистралата "Русе - Велико Търново" ще бъде основната връзка, свързваща моста над река Дунав при Русе с Велико Търново, с първокласния път Коритна – Севлиево – Велико Търново – п. в "Белокопитово" на магистрала, както и с първокласния с път Гара Бяла – Плевен - Коритна - Ботевград и бъдещия участък от магистрала "Хемус" край Велико Търново.

Началото на магистралата "Русе - Велико Търново" е там, където премиерът Бойко Борисов иска да стори втори мост над Дунав при Русе. Срещу това обаче е Румъния, която има правото да посочи мястото на третия мост между двете страни, след избора от българска страна на мястото на втория мост между Видин и Калафат.

Румъния искаше третия мост да бъде между Свищов и Зимнич. Така през април 2019 г. Борисов изненадващо обяви до дни първа копка на третия мост при Свищов, но това така и не се случи до ден днешен.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Аслан Юриев
    #3
    Отговор на коментар #1

    Обществената поръчка стартира сега, което означава че до изборът на изпълнител изборите отдавна ще са минали. Може да бъдете спокойни за "лакомите отхапвания"Не мога да разбера обаче защо дори такива хубави новини предизвикват у някои хора злоба и пяна на устата. Как живеете изпълнени само с ненавист?

  2. Petio Petkov
    #2

    Най-пълната и точна информация по темата.

  3. Практик от София
    #1

    Защо властимащите не отложат възлагането на поръчката на следващото правителство ?
    Нали са адски уверени, че спечелят вота благодарение на народната признателност ?
    И колко други предварителни, лакоми отхапвания прави гербаджийската клиентела в празнично-ковидно-изборната суматоха ?

    Всяка сутрин, преди да се събуди, банкянският буратино сънува един и същ сън.
    Явява му се жълтеникавото духче на покойното еНДеСеВе, наметнато с бродирана мантия на прорицател, кикоти се злорадо и му гъгне свойски на

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.