Магистралата Русе – Велико Търново ще се строи с европари до 2030 г.

АПИ пусна поръчка за първите два участъка с прогнозна стойност от 15.6 млн. лв./км

Магистралата Русе – Велико Търново ще се строи с европари до 2030 г.

Дългочаканата магистрала Русе - Велико Търново ще се строи с европейски средства и би трябвало да е готова най-късно през 2030 г. Това става ясно от съобщение на агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

Стартирана е обществената поръчка за определяне на изпълнители за изработване на технически проекти и строителството на първите 75.6 км от магистралата "Русе - Велико Търново" с прогнозна стойност от 982.74 млн. лв. без ДДС, съобщи АПИ.

Това означава, че прогнозната стойност на километър магистрала е около 15.6 млн. лв. с ДДС, което е с около 100 000 лв. повече спрямо заделените пари за участъка на магистрала "Хемус" между Велико Търново и п.в."Буховци".

Срокът за подаване на офертите е до 21 януари 2021 г., посочват от АПИ.

Пътната агенция е изпратила документите за стартиране на процедурата в Агенцията по обществени поръчки. Те все още не са публикувани в системата за електронни обществени поръчки, показа проверка на Mediapool. Електронната система за възлагане, въведена с надеждата да пресече корупцията, от началото на тази година непрекъснато дава проблеми, оплакаха се държавни институции и фирми, участващи в търговете.

Проектното трасе на магистралата Русе – Велико Търновое общо 132.84 км и е разделено на три участъка. Единият е Русе - Бяла, другият е обход на град Бяла и последният е Бяла - Велико Търново.

Тръгва се със строителството на първите два участъка Русе – Бяла, защото това е един от най-натоварените пътища с висока концентрация на тежки катастрофи.

По-късно АПИ ще обяви обществена поръчка и за последния участък от Бяла до Велико Търново с дължина над 57 км.

Финансирането от Европа

Строителството на магистралата "Русе – Велико Търново" е втория приоритетен обект в новата оперативна програма "Транспортна свързаност" 2021 – 2027 г. Това обяви преди време ръководителят на Управляващия орган на програмата Галина Василева. 

АПИ също е предложила на Управляващия орган на оперативна програма "Транспорт" проекта за изграждането на магистралата да бъде включен за финансиране от бъдещата програма "Транспортна свързаност".

Първи приоритетен обект по тази програма е прокопаването на тунела под връх Шипка, където обществената поръчка е в по-напреднала фаза и до края на годината се очаква да има избран изпълнител.

Трасето на магистралата

Магистралата "Русе – Велико Търново" ще започва на 3 км източно от Дунав мост при Русе, при пътния възел с второкласния път Русе - Силистра и ще достига до град Дебелец. Там трафикът ще се разделя в посока Прохода на Републиката и прохода Шипка.

Обществената поръчка се обявява въз основа на изработен и одобрен идеен проект. Според него проектният габарит на автомагистралното трасе е Г27, с две активни и една аварийна лента за движение в посока, средна разделителна ивица и банкети. Предвидени са необходимите пътни възли и връзки, за да може хората от отделните населени места да имат бърз и удобен достъп до трасето на аутобана.

На цялото трасе от близо 133 км се предвижда изграждането на редица големи съоръжения - 22 моста и виадукта, с обща дължина близо 15 км и 3 тунела по лявото платно и 2 по дясното в участъка Бяла - Велико Търново.

Връзката на републиканските и част от общинските пътища ще се осъществява чрез 18 пътни възела.

Достъпът до земеделските земи ще е чрез 12 селскостопански надлеза и 9 селскостопански подлеза.

Ще се изградят и 8 площадки за отдих, разположени двустранно на трасето.

След изработване на техническите проекти за трите участъка ще бъде прецизирано местоположението, броя, вида и дължината на големите съоръжения.

Шест години за строителство

Обществената поръчка е за близо две трети от трасето на магистралата "Русе – Велико Търново". Тръгва се с тях, защото са най-натоварени с много тежки катастрофи. Поръчката е разделена на две позиции.

В обособена позиция 1 е участъкът от Русе до Бяла, с дължината 40.24 км. Тази отсечка ще започва на 3 км източно от Дунав мост при Русе при пътния възел пресичащ второкласния път Русе - Силистра и ще завършва непосредствено след пътния възел с път І-5 при 40-ти км по автомагистралното трасе.

Прогнозната стойност на поръчката за изработване на техническия проект и строителството (от км 0+400 до км 40+640) е 536 391 000 лв. без ДДС. Това е участъкът с по-висока стойност на километър – близо 16 млн. лв. с ДДС.

Срокътза строителството е 2120 календарни дни, което е над 5 години и 8 месеца.

В обособена позиция 2 е обходът на град Бяла, с дължина 35.4 км. Той ще започва при 40-ти км, непосредствено след пътния възел с път І-5 при км 40+071 по автомагистралното трасе, и ще завършва при 76-ти км след пътния възел с път I-3 Гара Бяла - Плевен.

Прогнозната стойност на поръчката за изготвяне на техническия проект и строителството (от км 40+640 до км 76+040) е 446 349 000 лв. без ДДС. Така средно километър магистрала ще струва малко над 15.1 млн. лв. с ДДС.

Срокът за изграждането на този участък е по-кратък - 1810 календарни дни, което е около 5 години.

Изграждането на магистралата "Русе - Велико Търново" от години е сред приоритетните обекти, тъй като направлението осигурява връзка между държавите oт Североизточна Европа през Румъния и България с Гърция и Турция, както и между Балтийско и Средиземно море.

С построяването ѝ ще се подобри транспортното обслужване на международния и вътрешния трафик, ще се повиши безопасността на движението и транзитният трафик ще бъде изведен извън населените места.

Автомагистралата "Русе - Велико Търново" ще бъде основната връзка, свързваща моста над река Дунав при Русе с Велико Търново, с първокласния път Коритна – Севлиево – Велико Търново – п. в "Белокопитово" на магистрала, както и с първокласния с път Гара Бяла – Плевен - Коритна - Ботевград и бъдещия участък от магистрала "Хемус" край Велико Търново.

Началото на магистралата "Русе - Велико Търново" е там, където премиерът Бойко Борисов иска да стори втори мост над Дунав при Русе. Срещу това обаче е Румъния, която има правото да посочи мястото на третия мост между двете страни, след избора от българска страна на мястото на втория мост между Видин и Калафат.

Румъния искаше третия мост да бъде между Свищов и Зимнич. Така през април 2019 г. Борисов изненадващо обяви до дни първа копка на третия мост при Свищов, но това така и не се случи до ден днешен.

Споделяне

Още от Бизнес

Как да бъде увековечен художествено Бойко Борисов?