Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Магистралите - от “необратим процес” към “пълен провал”

Договорът за “Тракия” върви към прекратяване, “Марица” под въпрос, “Струма” - отличник, за пътя до Калотина и околовръстното на София няма пари

51 коментара
Магистралите - от “необратим процес” към “пълен провал”

Докато правителството на ГЕРБ в оставка прави всичко възможно строителството на магистралите да стане “необратим процес”, от БСП обявиха, че “най-големият пиар коз на Бойко Борисов е пред пълен провал”.

 

Към днешна дата като провал се очертава доизграждането на последната отсечка от магистрала “Тракия” от Зимница до Карнобат, където може да се стигне до прекратяване на договора с изпълнителя. Проблем има и със строителството на участъка от Димитровград до Харманли на магистрала “Марица”. И двата обекта се строят от консорциуми, ръководени от фирми, свързани с Васил Божков.

 

За сметка на тях предсрочно ще бъде пуснат участъци от магистралите “Струма” и “Хемус”. Пари обаче няма за магистралата от София до Калотина, както и за северната скоростна тангента и западната дъга, които са част от околовръстното шосе на София. Това стана ясно от изказването на министъра на регионалното развитие в оставка Лиляна Павлова

 

“Правим необходимото да продължи изграждането на пътищата, които сме започнали. В последните дни, независимо, че сме в оставка, създаваме предпоставки, за да не може оттук нататък да се вземат решения, които да повлияят пътищата, които започваме или сме започнали, да бъдат спрени. Процесът да стане необратим от политическа гледна точка – това е моята цел и желание”, каза Лиляна Павлова след подписването на договора за строителството на магистрала “Струма” от Дупница до Благоевград.

 

Предстои подписването на договорите за изграждането на обходите на Враца, Монтана и Габрово, както и довършването на 3-километровата отсечка на околовръстното на София от магистрала “Люлин” до бул.”Сливница”, посочи министър Павлова. “Това създава предпоставки за необратимост. Това е посоката, в която работим. Нашата идея не е след нас и потоп. Напротив, създаваме предпоставки, каквото зависи от нас - да го направим до последния ден, в който сме тук”, каза Павлова. Тя допълни обаче, че “за съжаление за магистрала “Тракия” не могат да дадат гаранции, че ще е готова на 1 юни”.

 

“Най-големият пиар коз на Бойко Борисов - магистралите, и в частност "Тракия", е пред пълен провал”, заяви Димчо Михалевски от БСП и бивш зам.-министър на регионалното развитие в правителството на Станишев на брифинг в парламента.


Той припомни как в началото на мандата премиерът Борисов обещал три магистрали до края на мандата - "Люлин", "Тракия" и "Марица". “Очевидно е, че извън завършената "Люлин" до края на мандата дори и в редовния му вариант няма да бъде завършена нито една от останалите две магистрали”, каза Михалевски.

 

Магистрала “Тракия” - “Няма как да закараме строителя с автомата, за да работи”

 

Най-тежко към днешна дата изглежда положението с доизграждането на последните 30 км от магистрала “Тракия” от Зимница до Карнобат. Според първоначално сключения договор отсечката вече трябваше да е в експлоатация. Заради “слабите почви” и лютата зима на 2012 г. обаче изпълнителят сдружение “Тракия ІV”, с водещ партньор “Холдинг Пътища” на Васил Божков, получи удължаване на договора до 31 май 2013 г.

 

“На обекта се работи, но не с темповете, които ни се иска. Нужно е двойно и дори тройно да засилят работата, за да наваксат забавянето”, каза председателят на управителния съвет на агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) Лазар Лазаров. Той обясни, че изпълнителят е предупреден за това официално с писмо, в което е посочено какви санкции и неустойки ще му бъдат наложени, ако не преодолее забавянето.

 

Попитан как може да накарат изпълнителя да се забърза, Лазаров каза, че всичко зависи от него и “няма как да го закараме строителя с автомата за да работи”. Предупреди обаче, че ако няма видим напредък и продължава да се ослушва, АПИ няма да се поколебае и ще стигне дори до прекратяване на договора с него. Министър Павлова също посочи на няколко пъти, че “има възможност за прекратяване на договора” и това може да се случи във всеки един момент, ако не се спазват ангажиментите по него.


Когато са изчерпани всички механизми по договор, прекратяването му е последната възможна стъпка и ако продължат по този начин, има възможност това да се случи, допълни министърът Павлова. Тя уточни, че това може да стане и преди 1 юни, когато е крайният срок за изпълнението на обекта.

 

Не е ясно обаче как изпълнителят ще преодолее забавянето, след като около 50 фирми протестираха срещу неизплащането на задължения към тях и дори символично погребаха бизнеса си на магистралата.

 

Според Димчо Михалевски към 25 февруари 30-км участък е изпълнен на 59%, а на изпълнителя са му платени 78%. Т.е. имаме почти 20% предварително плащане за несвършена работа, каза Михалевски.

 

Обектът е готов на 75% и толкова е платено, заяви обаче Лазар Лазаров. Той отчете, че първите 16 км от Ямбол до Зимница са пуснати. Всички пътни съоръжения по останалите 30 км са готови, с изключение на две, които се довършват. Насипите на магистралата са направени изцяло. Асфалт няма на 27 от общо 30 километра. Метеорологичните условия в момента обаче не са подходящи за полагането на асфалт, така че при мобилизация изпълнителят има всички шансове да влезе в графика, смята Лазаров.

 

Според Михалевски имало злоупотреба при определянето на санкциите за забавяне на изпълнителя. По правилата на договора трябва да бъдат удържани до 20% от цената на всеки етап, когато има закъснение. Такова закъснение има констатирано и при плащане на последните два сертификата с номера 8 и 9 "а" е трябвало е да бъдат удържани общо 8.452 млн. лв., но вместо тях са удържани 4.661 млн. лв., каза Михалевски. Той допълни че, през януари АПИ и главният изпълнител се споразумяват, че е наваксано закъснението и се взема решение да им се възстановят санкциите. На фирмата обаче не са възстановени 4.661 млн. лв., които реално са удържани, а 8.452 млн. лв., твърди Михалевски. Той допълни, че главният изпълнител дължи над 15 млн. лв. на наемодатели на строителна техника.

Магистрала “Марица” - също закъснява

 

В подобна ситуация е и отсечката от Димитровград до Харманли на магистрала “Марица”. Тя се строи от обединение между “ПСТ Холдинг”, зад което стои Васил Божков, и австрийската “Порр”. По изграждането на този обект също има забавяне, каза министър Павлова. За него също не можем да поемем отговорност, че ще бъде готов в срока на договора – август 2013 г., допълни тя.

 

Другата отсечка от магистрала “Марица” от Оризово, край Пловдив, до Димитровград се строи от италианската “СМС Груп”.

Участъци от магистралите “Струма” и “Хемус” се пускат предсрочно

 

Като пример на това как политическата ситуация не влияе на хода на строителството министър Павлова отличи изграждащите се участъци от магистрала “Струма” и връзката между околовръстния път на София и гара Яна добил публичност като нулевия лот на магистрала “Хемус”.

 

Преди десетина дни бях на инспекция на участъка от Долна Диканя до Дупница на магистрала “Струма” и “видях изключително добър напредък”, каза министър Павлова. Тя допълни, че графиците се спазват и дори участъкът ще бъде пуснат предсрочно.

 

Строител на обекта е консорциум между италианската “Импреза” и българските “Главболгарстрой – Инфраструктурно строителство” и “Пътстрой 92”.

 

Обектът ще бъде готов до пътен възел Дупница север за 1 юни, а по договор трябва да е готов до 30 август, каза Георги Харизанов от името на изпълнителя. Той допълни, че “голямата част от трасето е на долните пластове асфалт”.

 

Същият изпълнител ще продължи да строи и 37-километровия участък от Дупница до Благоевград след като днес подписа договора за 359 млн. лв. с ДДС. Първата копка на обекта е планирана за средата на пролетта.

 

Предсрочно в края на май ще бъде открит и 8.5 км участък от околовръстния път на София до гара Яна. Той се строи от българско обединение с водещ партньор “Трейс груп”.

 

Няма пари за магистралата София – Калотина

 

За магистралата София – Калотина и Северната скоростна тангента обаче не е ясно дали ще се случат. Причината е, че парите по оперативна програма “Транспорт” за изграждане на магистрали свършиха. Сега някой трябва да вземе политическо решение и да разреши наддоговаряне, обясни Лазар Лазаров. По думите му не е ясно какво ще реши новия служебен кабинет.

 

Търгът за магистралата София – Калотина тече в момента като прогнозната стойност е 200 млн. лв. Поръчката за Северната скоростна тангента предстои да бъде обявена, като нейната прогнозна стойност е около 150 млн. лв.

 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

51 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #51

    Пълният провал е в това, че вместо околовръстни пътища и нормални входни артерии, някои реши да налива милиарди за кефа на няколко хиляди луди, които иначе няма къде да вилнеят със 160 км в час. Магистралите са приоритет за държави с много банани за извозване или в държави, където влаковете вървят със 160 км в час и са през 30 минути.

  2. Анонимен
    #50

    Станишев започна далаверата с магистралите, Борисов я докара до безпредел. Най-сбърканите, затова пък - най-скъпите магистрали се строят от най-бандитското правителство на най-бедния народ в Европа.

  3. Анонимен
    #49

    48, твойто квичене е насочено най-вече към тиквата, който още е член на партията-майка на гроб - БКП/БСП, нали? И е комунист номер едно на републиката, за което всички червени бабички го обожават...

  4. Анонимен
    #48

    Мръсни комунягииииии да ви тежи на съвестта хилядите убити жертви на комунизма по време на вашия гаден диктаторски строй!!!!!!!!! Поне сменете номерацията на смешните си и срамни конгреси и не смейте да се изживявайте като наследници на БКП и КПСС щото е срамота! Никога няма да забравим какво причини на страната ни Жан Виденов и предходните червени управления на отрепаната ви крадлива и смрадлива партия!!! Ама не сме забравили и за заменките , енергийните лобита, спряното финансиране и далаверите на Масларка, Гейко Станишев и Руми Овчи! Долу БСП!!!! Да живее свободна и демократична България!!!

  5. Анонимен
    #47

    Какво е предупредил Мутрата няма никакво значение. Значение има фактът, че поръчката е дадена на една друга мутра - Васил Божков, който прибра парите и не плаща на фирмите подизпълнителки.

  6. Анонимен
    #46

    Борисов предупреди още преди да подаде оставка, че това ще се случи! Жалко, че прогнозите му се сбъднаха!А ако дойде БСП може да сме сигурни, че всички пътища не само магистралните ще бъдат затворени!!!Наистина жалко за всичики ни...

  7. Анонимен
    #45

    Така се очакваше да се случи,когато важно министерство и управлението на европейские фондове се изостави в ръцете на човек със съмнително (родителско-връзкарско)образование и без никакъв управленченски и житейски опит,но с голямо самочувствие.

  8. Анонимен
    #44

    Чрезвичайна Барекада Другари, Магистралния Успех се оказа недоношче! "Магистралите - от “необратим процес” към “пълен провал” Договорът за “Тракия” върви към прекратяване, “Марица” под въпрос, “Струма” - отличник, за пътя до Калотина и околовръстното на София няма пари" 41 Медиапул все повече си мисля, че главния ви редактор е от партията на Бареков, щото ставате за смях вече

  9. Анонимен
    #43

    След очевадните провали на гроб във всичко, тиквеничетата гробски плиткоумни замлъкнаха нещо... Загубили са, горките, и ума и дума... Щото гроб си отива, пък те остават прелъстени, оправени изоставени, немили-недраги, само по една фуражчица за спомен от тиквата-буда им дават... Направо са си за оплакване...

  10. Анонимен
    #42

    Po povod t.n.zabolqwane na bojko-ima obiknowena hipertonichna kriza!!!!maj s ishemichna bolest na sarceto ne igrae mach prez den!!!! Wsichko e otnowo golqm CIRK!!!\\\selski hitrini za pred oredqwastiq mu elektorat!!!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.