Магистралното строителство закъса, кърпим 1500 км второкласни пътища

Строежът на "Хемус" при Шумен е спрян, "Струма" и "Марица" – закъсняват

Магистралното строителство закъса, кърпим 1500 км второкласни пътища

Магистралното строителство, което беше приоритет на правителството на ГЕРБ, закъса. За сметка на това вървят ремонти на 1500 километра второкласни и третокласни пътища. Това стана ясно от изказванията на министъра на регионалното развитие Десислава Терзиева и председателя на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" Стефан Чайков.

 

Строежът на четирикилометровата отсечка от магистрала "Хемус" между Шумен и Болокопитово е спрян до юни, когато в зависимост от възможностите на бюджета ще се прецени какво да се прави, каза министърът Терзиева.

 

Тя обеща до края на август отсечката от Сандански до ГКПП "Кулата" на магистрала "Струма" да е готова, а тази на магистрала "Марица" от Оризово до ГКПП "Капитан Андреево" да бъде завършена до края на годината.

 

Това е изоставане с повече от година спрямо първоначално подписаните договори с изпълнителите. Според пътни експерти не е сигурно, че "Марица" ще бъде готова до края на годината. Причината все още не са приключили отчужденията, както и археологията на обекта.

 

На кота нула

 

И ако по тези обекти, макар и с бавни темпове тече някаква работа, то пътната агенция няма никаква идея какво ще прави с продължението на западната дъга на Околовръстното шосе на София, за която преди дни получи зелена светлина от Брюксел.

 

До лятото трябва да е готов участъкът от магистрала "Люлин" до река Какач. Той се строи от обединение начело с "Трейс". Те спечелиха и продължението на трасето от 5.5 км до Северната скоростна тангента с цена от 90 млн. лв., но по времето на ГЕРБ. Правителството на Пламен Орешарски обаче отмени класирането, защото офертата на "Трейс" беше единствената, допусната до отварянето на ценовото предложение, въпреки участието на осем кандидати. "Трейс" обжалва решението на новото ръководство на пътната агенция.

 

"Чакаме решението на Върховния административен съд (ВАС) и тогава ще обявим какво ще правим", каза Стефан Чайков, председател на Управителния съвет на АПИ.

 

На кота нула е и изграждането на Северната скоростна тангента. Тук проблемът е в над 260 жалби до съда от собствениците на терени заради ниските оценки, по техни думи по-малко от цената на "руло тоалетна хартия". Преди съдът да реши тези спорове, строежът не може да започне. Отделно министър Терзиева призова Столичната община да си свърши работата, която била свързана с изготвянето на подробните устройствени планове по преместването на инженерните мрежи.

 

Строител на Северната скоростна тангента е консорциум, начело с "Водстрой 98", която е свързана с неуспелия шеф на ДАНС Делян Пеевски. Той спечели обекта след съдебно решение.

 

Нули стоят и срещу изграждането на обходния път на Габрово, според системата за еврофондовете ИСУН. Тук също се чака съдебно решение, защото природозащитници обжалват оценката за въздействие на околната среда. Част от пътя, който не минава през парк "Българка", беше изграден още през есента на миналата година. Според Чайков изпълнителят е получил аванс от 10 млн. лв., но в ИСУН това не е отразено.

 

Всички тези обекти се строят с европейски средства и трябва да са готови до края на 2015 г., в противен случай парите ще бъдат изгубени.

 

Пет нови търга по "Транзитни пътища V"

След като ГЕРБ бяха замразили за две години ремонта по програма "Транзитни пътища V", която стартира по времето на тройната коалиция, до две години най-после ремонтите може и да приключат. Причината е, че финансовият министър Петър Чобанов обеща допълнителни 100 млн. лв. за тази и следващата година.

 

В момента по програмата се ремонтират 500 км пътища. В ход са търговете за ремонт на участъци от 50 км на магистрала "Тракия" от София до Пловдив, а предстои да бъдат пуснати и още пет търга за 220 км.

 

Само една поръчка по фонд "Региони"

С 50-те млн. лв., отпуснати от публичната инвестиционна програма "Растеж и устойчиво развитие на регионите", ще бъдат ремонтирани 220 км второкласни и третокласни пътища, обяви Чайков. По думите му ремонтите вървят бързо, защото не се налага да се избират изпълнители и пътищата ще се ремонтират от пътно-поддържащата фирма в съответната област.

 

Единственият търг е за пътя до граничния пункт със Сърбия Салаш, който тече в момента, защото това е ново строителство, обясни Чайков.

 

Спестените пари от зимното чистене отиват за ремонт на 230 км пътища

 

Заради топлата зима от зимното поддържане на пътищата са спестени 15.5 млн. лв. Те ще отидат за ремонт на 230 км пътища втори и трети клас, каза Чайков. Ремонтите ще бъдат направени от пътноподдържащите фирми за съответната област.

 

Зимното поддържане от март до ноември е излязло на пътната агенция 44.5 млн. лв. Това е най-евтината зима за пътната агенция от 2010 г. насам, отчете министър Терзиева. По думите ѝ наложените санкции на фирмите възлизат на 176 хил. лв.

 

Още 16 млн. лв. от бюджета на АПИ за текущ ремонт ще отидат за изкърпване на дупките, като този път приоритет се дава на магистралите и първокласните шосета по най-натоварените трасета. Тези ремонти трябва да приключат до началото на туристическия сезон, каза министър Терзиева.

 

Следващата седмица започва и ремонтът на четири кръстовища по направлението Слънчев бряг – Бургас, които също трябва да са готови до лятото, допълни Терзиева.

Още от България

Защо Слави Трифонов не успя да регистрира партията си?