Опасното осветление в тунел "Ечемишка", част от което падна и уби жена на място в неделя, ще бъде демонтирано, а съоръжението ще бъде отворено за движение най-късно на 14 февруари. Това съобщиха от пресцентъра на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) във вторник.
Шефът на Агенция "Пътна инфраструктура“ Дончо Атанасов пък нареди извънредни огледи на всички 28 тунела в страната. Докладите за тяхното състояние и необходимите мерки за решаване на евентуалните проблеми трябва да са готови до 10 февруари.
За възстановяване на движението през тунела "Ечемишка", който е основната връзка на София към Северна България, ще се работи денонощно по нареждане на строителния министър Спас Попниколов. Той е дал срок съоръжението да бъде отворено до 12-14 февруари.
Демонтаж на конструкцията
Взето е решение старата осветителна конструкция в тунел "Ечемишка" да бъде демонтирана с цел максимално бързо възстановяване на движението в тръбата за София, се казва в съобщението на МРРБ.
До решението се е стигнало, след като е преценено, че укрепване на съществуващата конструкция би отнело по-дълго време и няма да гарантира 100% безопасност.
След пускането на тунела в експлоатация ще има осветление, увериха от МРРБ.
Ремонтът на осветлението на тунела се прави от държавната компания "Автомагистрали".
До отварянето на тунела движението и в двете посоки на магистрала "Хемус" ще се отклонява по стария път, който е тесен и не е в много добро състояние. Това предизвиква големи задръствания и значително забавя придвижването. Недоволство има и от страна на големите транспортни компании, които закъсняват с доставките заради удължаването на маршрута. Тировете са принудени да заобикалят през Прохода на Републиката или през Ришкия проход.
Братът на загиналата ще съди АПИ
По-рано във вторник Николай Николов - шофьорът, който загуби сестра си при трагичния инцидента, съобщи, че ще съди пътната агенция. Пред Нова телевизия той сподели, че няма никакъв спомен за фаталния за 67-годишната му сестра Елена инцидент.
"Даже и не разбрах, че е паднало отгоре, и чак, когато излязох от колата, разбрах какво е станало. В следващия момент излязох да търся сестра си, защото видях, че я няма на предната седалка, където седеше. Отворих вратата и я видях чак на задната седалка, промушена с желязото. Телефон не можех да намеря, от катастрофата беше изхвърчал някъде. Колите наоколо спряха, помолих ги те да звънят. Опитах се да извадя желязото, но просто не можах", разказа през сълзи Николай Николов.
Един от полицаите, отзовали се на сигнала за инцидента, му разказал, че многократно сигнализирал служители на пътната агенция за опасните лампи.
"Те му казали: "Не си ти човекът, който да ни казва какво да правим"", каза потърпевшият мъж.
От пътната агенция поддържат тезата, че експертизата на тунела, направена през септември, не е показала риск за сигурността на пътуващите. От АПИ твърдят още, че експертите не са допуснали грешка в преценката си.
Николай Николов смята, че за смъртта на сестра му е виновна пътната агенция.
Той ще съди АПИ за смъртта на сестра си не само заради нейната памет, но и заради всички загинали при нелепи инциденти, станали, защото някой не си е свършил работата.
Мъжът се съмнява, че виновни ще бъдат намерени. "Ако има виновен, той ще е много ниско долу. Ще кажат, че някой технически не е минал да осъществи контрола и това ще е", смята Николов.
До момента отговорност за инцидента не е поела нито една държавна институция, а експертите направили експертизата на съоръжението, са анонимни.
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
13 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Да осъдят комунистическата некадърничка - министърка на Боко-тиквата - внучката на червения академик Павров, която след инцидента със загиналата от падналата лампа в тунела се държи сякаш няма нищо общо с това, а именно тя не си е гледала работата и е останила нещата да се влачат през герберските мандати, просто защото е била по-заета с раздаването на порциите от магистрала Хемус, а не с качеството на това което се прави....
Най-виновен е Тодор живков -- не си поддържа построеното , да не си помислите ,че виновни са от шайката на ББ . Той бб се е надявал живков да си поддържа построеното , щото по принцип ББ прави ремонти само на това на което е резнал лентичката !!
Фирма на Данчо Ментата и ДПС взела парите за ремонт на „тунела убиец”„Трансстрой Бургас“ е получила договор за „авариен ремонт“ през 2005 г. и аванс от 2.4 млн. лв., но така и не е започнала поправка на съоръжението. Компанията е била гарант по просрочен кредит за над 10 млн. лв. в КТБ, погасен с цесия от спасената от държавата ПИБ. Още през 2005 г. компанията „Трансстрой Бургас“ е получила авансово финансиране от 2, 4 млн. лв. но така и не е започнала работа. Това става ясно от проверка на „Капитал“ …
за обявяваните от Агенция Пътна инфраструктура обществени поръчки през годините, пише и журналистът Мирослав Иванов. Според изданието още през 2005 г. тунел "Ечемишка" е бил обявен за опасен и създаващ предпоставки за „възникване на пътнотранспортни произшествия с непредвидими последствия и възможни човешки жертви“. Именно с мотива, че съоръжението е в „аварийно състояние“, в края на 2005 г. пътната агенция сключва договор с Консорциум „Техностил 2001-Курортно строителство“. Водещ участник в него е „Техностил 2001“ а договорът е за 8.2 млн. лв. с ДДС. От тях 2.4 млн. лв. са преведени авансово, но ремонтна работа така и не започва. През април 2007 г. на събрание на съдружниците в консорциума е взето решение решение „Техностил 2001“ да прехвърли правото си на участие в консорциума на „Трансстрой-Бургас“. Така бургаската фирма се оказва собственик на 99% в консорциума. Това е една от първите фирми от обръчите на ДПС, специализирана в инфраструктурното строителство. Компанията е известна в бранша като „фирмата на Данчо Ментата“. Под това прозвище е познат депутатът от ДПС Йордан Цонев. Справка в Търговския регистър показва, че Цонев няма пряка връзка. Но пък показва и това, че тя е непряко притежание на „Вили Вист“. Това дружество е мажоритарен собственик на „Трансстрой холдинг“, а чрез него на „Трансстрой Бургас“. Компанията е чест изпълнител на инфраструктурни проекти, когато ДПС управлява. В Надзорния съвет на „Трансстрой Бургас“ участва Алина Диева, която медийни публикации определят като приближена на Ахмед Доган. Тя е съдружник с бившия изпълнителен директор на сдружението на ДПС-общините "Толерантност" Кирилка Ангелова във фирмата "БГ Снакс", която е разследвана за източване на Държавния резерв през 2006 г. По това време Държавният резерв беше ресор на заместник-министъра на бедствията и авариите Делян Пеевски. Забележителното е, че към момента на сключване на договора с „Трансстрой Бургас“ в управлението на компанията е Иван Мирински, който впоследствие става собственик и управител на свързаната с Пеевски „Водстрой 98“. По времето на определянето на победител за ремонта на тунела пък изпълнителен директор на Агенция „Пътища“ е Велико Желев, собственик на строителната "Хидрострой", която наскоро придоби именно "Водстрой 98". „Трансстрой Бургас“ е била гарант по просрочен и предсрочно изискуем кредит за над 10 млн. лв. на собственика си „Вили Вист“ в КТБ. За него банката е била започнала процедура по изпълнение на обезпечението. Дни преди да бъде атакувана от медиите на майката на Пеевски, от КТБ са се снабдили с изпълнителен лист срещу „Вили Вист“ и срещу „Трансстрой Бургас“, което е било гарант по дълга. Ако банката не беше затворена, е предстояло преобразуване на изпълнителното дело и насочване на изпълнение освен срещу основните обезпечения (акциите на двете компании), но и към основния актив на „Трансстрой Бургас“ - парцел от около 100 дка в пристанището на Бургас. След поставянето на КТБ под специален надзор обаче квесторите така и не са предприели действия по изпълнение на вземанията, а междувременно „Транстрой Бургас“ е учредило ипотека върху имота в полза на трето лице. Така банката вече е в неизгодна позиция да прибере обезпечението.За да се стигне до тази благоприятна за фирмата на ДПС ситуация значителна роля изиграва в спасената с държавна подкрепа Първа инвестиционна банка. Докато КТБ е под специален надзор ПИБ сключва серия цесиис фирми от обръчите на ДПС. Всичките задължения на „Вили Вист“, „Табак Маркет“, „Дрослиан България“ и „Сиболе България“ към КТБ са покрити с цесия от ПИБ. Самата банка пък се оказва собственик на вземане за 105 млн. лв. по абсолютно криминален начин чрез директна промяна на името на титуляра на сметката. След получаването на аванса обаче ремонт не се осъществява. Чак през 2012 г. Агенция "Пътна инфраструктура" завежда дело срещу "Трансстрой-Бургас" (с 99% участие в консорциума), "Брод 2002" и "А груп" (с 1% участие) в Окръжен съд - Бургас. Искът на държавата е уважен, а съдът приема, че "кога и кой е извършил видимите ремонтни работи в тунела вещите лица не са успели да установят поради липсата именно на протоколи за изпълнение". След получаването на аванса избраният консорциум не е извършвал ремонти на тунел "Ечемишка". От решението става ясно само, че компанията е възложила на "Пътпроект" да изготви технически проект, за което е платила 400 хил. лв. За строителните работи бил сключен договор с "Хидрострой" (чийто собственик днес е възложителят на поръчката Велико Желев, тогава шеф на пътната агенция), който обаче бил прекратен.Съдът осъжда "Трансстрой-Бургас" да заплати 2.3 млн. лв., както и 601 хил. лв. обезщетение и 229 хил. лв. разноски по делото на ищеца. В решение на Национална агенция "Пътна инфраструктура" от април 2009 г. става ясно, че са търсени изпълнители на авторски надзор за въпросния ремонт.В документа се посочва, че изпълнението на строителството не се е състояло "по обективни причини" веднага след подписването му. Между 2005 и 2007 г. са били затворени за ремонт тунелите "Витиня" и "Топли дол", тоест е имало затруднения в автомобилния трафик и това не е позволило да бъде затворен и тунелът "Ечемишка". Освен това по това време не е било осигурено и финансиране за ремонта. В решението от 2009 г. се твърди, че тези пречки са отстранени и пътната агенция може да започне строително-монтажните работи, което очевидно не се е случило.От информацията в Агенцията за обществени поръчки става ясно, че през март 2009 г. комисия от представители на област София, Гражданска защита, КАТ-Пътна полиция и Национална агенция "Пътна инфраструктура" е изразила категоричното становище "за незабавни и неотложни действия за осигуряване на безопасни условия на движение в тунел "Ечемишка". През последните години пътната агенция е възлагала поддръжката на тунела на държавното дружество "Автомагистрали". Кървавата драма в тунел „Ечемишка” в която паднала греда на осветлението уби на място 64-годишна жена в кола вчера потресе българите, но това не се случва за първи път там, заявиха пред Фрог служители на магистрална полиция, които охраняват трасето на „Хемус”.Според тях инциденти с паднали осветителни тела, метални греди, ламарини, бетонни парчета и други части от осветлението на тунела има от 2008 г насам. „Слава богу досега не е имало жертви, но доста коли останаха без стъкла или с натрошени ламарини след сблъсък с падащи предмети от „Ечемишка”. Досега хората се отърваваха само с уплах”, заяви полицай. От обясненията на Агенция „Пътна инфраструктура”-АПИ за трагичния инцидент стана ясно, че тунелът не е ремонтиран от 30 години насам. Това противоречи тотално с изявления на „отличничката” на Бойко Борисов Лиляна Павлова, направени през октомври 2015 г. Поводът е верижната катастрофа в друг тунел по „Хемус”-Витиня в която загинаха трима души, а други 14 души бяха тежко ранени."Факт е, че тунелите в България не са в най-доброто състояние. Не са в това състояние, в което ни се иска да бъдат, защото качествени, истински, цялостни ремонти не са правени от 25 години. Имаме един ремонт, който е правен в периода 2005-2006 г. на тунел "Ечемишка", откраднат е 1 млн. лв. от изпълнителя. Действията и до ден днешен се разследват от прокуратурата", коментира регионалният министър Лиляна Павлова, цитирана от агенция "Фокус".Вчера Павлова пусна в социалните мрежи статус по повод тунелите. В него обаче доскорошната министърка съобщи цифри за несъстоялия се ремонт на „тунела убиец” . „Назад в годините е правен опит за възлагане на ремонт на тунел „Ечемишка“. През 2006 г. е сключен договор с гражданско дружество, на което през 2007 г. е платен и аванс от 2 млн. лв., който и досега не е върнат. Строителство така и не е започнато. През 2011 г. е сезирана и прокуратурата, а през 2016 г. на първа инстанция съдът се произнася в полза на АПИ. В момента делото се гледа на втора инстанция. Въпреки неприключилото дело с ПМС № 85 правителството отпуска средства за ремонт на тунела”, написа Павлова.
Както стана традиция. След дъжд - качулка. Само милионите липсват още от 2014-та.
Това е типично. Когато детето е оаднало в езерото, тогава се взимат мерки. Защо се стрят насила нови магистрали а щетите по другите не се оправят? Нещо някой обича най много да режи лентички!
"От пътната агенция поддържат тезата, че експертизата на тунела, направена през септември, не е показала риск за сигурността на пътуващите. От АПИ твърдят още, че експертите не са допуснали грешка в преценката си" Ами в такъв случай не остава друго освен от тавана на тунела да тече азотна киселина :) Няма друг начин - не виждам как конструкцията ще корозира толкова бързо. Много по-вероятно е "експертите" вместо да се морят да проверяват просто да са видели че лампите светят а през "спестеното" време да са ударили по една тройка кебапчета някъде по пътя....
Къде се покриха ония с лентичките и ножиците да си видят "ВИДИМИТЕ РЕЗУЛТАТИ"? http://picbg.net/u/337/39928/708525.jpg http://picbg.net/u/337/39928/707546.jpg
-"От пътната агенция поддържат тезата, че експертизата на тунела, направена през септември, не е показала риск за сигурността на пътуващите. От АПИ твърдят още, че експертите не са допуснали грешка в преценката си."_ Как и с какви технически средства е направена експертизата? Какъв софтуер и хардуер са използвали? Да обявят публично резултатите от замерванията и становището на всеки участващ по отделно. Ако само са минали през тунела и са отишли в механата да довършат....Съд и анулиране правата на експертите, участвали т.е подписали експертизата.