Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Македонската улица вече даде жертва, а отговорите за кризата тепърва предстоят

0 коментара

В Македония е на път да се случи най-лошото. Погромите, извършвани от македонски групи срещу имуществото на албанци в Битоля и Скопие, едва ли могат да бъдат вписани в какъвто и да е исторически аналог, колкото и прилики с антисемитския вандализъм отпреди седемдесет години да се откриват на пръв поглед. За разлика от Германия през трийсетте, когато погромите срещу еврейските домове и магазини са били пряка функция от официалната политика на нацистите, сегашните събития в Македония са дръзко предизвикателство към авторитета на властите в Скопие.

BGTEAM @ BATM Advanced Communications

Въпросът, който е заложен в опита за диалог между македонските и албанските политически партии - за конституционното равноправие на гражданите, независимо от техния произход, навлиза в още по-дълбока криза. Срещу понятията "албански екстремизъм" и "албански тероризъм", използвани в официалната македонска лексика при обясненията за произхода и дейността на АНО, отскоро се изправят нови понятия -

"македонска нощ" и "македонска улица"

Притиснати от две посоки на ултимативно поведение, властите в Скопие все по-трудно могат да овладеят процесите на етническа поляризация в обществото. Как да се обяснява на македонците, че "албанец" и "терорист" не е едно и също нещо, след като само преди три дни отряд на АНО изби осем македонски войници, а правителството и президентът на страната поискаха от международната общност вече да говори за "албански тероризъм"?

Как да се обяснява на албанците, че са еднакво защитавани от законите в страната, след като горят техни кафенета, магазини и къщи, подпалени от македонци? Политическата нестабилност и етническата криза на Македония скоро могат да се превърнат в нещо съвсем конкретно и осезаемо - в криза на градските квартали и махали, в криза на междусъседските отношения, в криза на домовете. Ако препрочетем уроците отпреди началото на войната в Босна, изводите ще бъдат стряскащи и страшни.

Има ли мирно бъдеще за Македония? Откъде преминава посоката към истинска стабилност в региона на Балканите? Каква би могла - в сегашната ситуация - да бъде ролята на България?

Отговорът на въпроса има ли мирно бъдеще за Македония е всъщност отговор на един друг въпрос - има ли шансове за успех опитът на Скопие да осъществи политически диалог. В момента в Македония се разгръщат два паралелни във времето и обратни по направлението си процеса. От една страна - наблюдава се обособяването на различни по степен на ангажираност в диалога и отношението си към него политически партии и фактори - и македонски, и особено албански. От друга - започва постепенна консолидация на рефлексите на етническа нетърпимост в най - интимните и ключови зони на македонското общество.

Казано с други думи - опитът да се разговаря за етническо стабилизиране на Македония в един ограничен македонско-албански политически формат "отгоре" се натъква на отчетлива дезинтеграционна тенденция на мултиетническото общество "отдолу". Конкретният резултат е - риск от компрометиране на институциите и на парламентарните партии и от засилване на неинституционалните форми за търсене на неконституционни решения в рамките на националистически, а не на граждански консенсус.

Сегашният опит за диалог в Македония е обречен на провал

Причините за подобен извод са от няколко посоки и от различен характер.

Първо - ограничен по представителството си формат на партиите, участващи в този процес. Въпреки аргументите за необходимост от парламентарна рамка - т. е. разговорите да се водят между представени в Народното събрание легитимни фактори, по същество тъкмо това крие най-голямата опасност от дисбаланс на политическите влияния в македонското общество. ДПА и ПДП - двете поканени във формата албански партии, не са в състояние да защитят нито своите партийни, нито общоалбанска позиция. Единствената им роля би била в това да легитимират евентуално някакво приемливо за македонците, но неприемливо за албанците решение. Никак не е случайно, че още от самото начало ПДП като опозиционна сила бойкотира преговорите. ДПА присъства сякаш по-скоро по инерцията си като част от управляващата коалиция, отколкото като албански политически субект. Напълно изолирана - непоканена в диалога е НДПА на Кастриот Хаджиреджа . Със заявени претенции да стане субект в преговори, но заклеймена като терористична организация е АНО.

Второ - причина за извода, че сегашния диалог в Македония е обречен на провал, е темата, по която трябва да се дискутира. Македонските партии и институции - президентът Трайковски, под чиято егида се водят разговорите, предлагат като основа за усъвършенстване на междуетническите отношения подобряване на индивидуалните права на гражданите и изключват колективните права на националните общности. И Трайковски като институция, и всички македонски партии са категорични -

конституцията не трябва да се променя

Точно обратно е становището и желанието на ДПА и ПДП като албански участници в диалога - да се промени конституцията. Македонските партии при отстояването на своята позиция имат зад гърба си като ресурс настроенията в

македонската част от обществото, която е мнозинство. ДПА и ПДП нямат ресурси за постигане на политическите си цели. А техен провал в диалога би ги обезсмислил като партии. Те - обаче - имат възможности за даване на драстични политически сигнали. Единият - блокиране или напускане на разговорите и институциите, в които участват. Другият - призив към другите албански фактори за постигане на единна позиция към македонците. И третият - публично изговаряне на невъзможността решението да дойде с диалог. Това отвежда и към най-голямата, но твърде реална хипотеза - да заговорят само оръжията.

Трето - АНО отдавна обяви, че мир в Македония няма да има, докато македонските власти не приемат условията на армията. Тези условия бяха формулирани преди време в комюнике № 6 на АНО - албанците в Македония да получат статут на "държавотворен народ", а това да се закрепи с промяна на конституцията. Ако сегашният опит за преговори се провали - или бъде прекратен, или не се стигне до взаимноприемлив македонско - албански резултат -

АНО ще се сдобие с един от най-силните си аргументи

Нещо повече - армията по естествен път ще се превърне в основен символ, изразител и гарант на интересите и очакванията на албанското население в Македония. Тя ще стане нещо като "Национално движение - АНО", което ще подчини на своята воля албанските политически партии. За разлика от досегашния етап в дейността на армията, когато тя можеше да твърди, че използва оръжието само като инструмент за оказване на натиск за предизвикване на политически резултат при зачитане на териториалната цялост и суверенитета на Македония, то в един следващ момент на кризата - при доказан провал да се постигне политически резултат в рамките на съществуващите модели и политическа система, действията на АНО биха се превърнали в пряка заплаха за единството на македонската държава като територия и суверенитет. А това означава и предположение - не е изключено в не толкова далечно бъдеще да се появи македонски паравоенен аналог на АНО,различен по характер, функция и цели от официалните македонски въоръжени сили.

Откъде - тогава - минава пътят към стабилност на Балканите?

Повече от едно десетилетие изразът "мир и стабилност на Балканите" присъства в региона с две лица - лицето на пожеланията и лицето на реалностите. Всички искат мир и стабилност. Всички говорят за мир и стабилност. Всички форуми на международната общност търсят опорите за мира и стабилността. И в крайна сметка - логиката на реалностите в региона излиза по-силна от говоренето и пожеланията, а Балканите стават все по-нестабилна и взривоопасна зона. Има, обаче, едно просто правило, което всеки път се повтаря по един и същи начин.

Оръжията изместват политическите ходове тогава, когато се провалят политическите концепции

А кога се провалят политически концепции? Това - най-общо - става в два случая. Или когато не са добре разчетени ключовите знаци на проблема, който трябва да бъде решаван и концепцията се оказва сгрешена. Или - когато концепцията е ориентирана към краткосрочни, а не към стратегически формули за стабилност. Между тези два варианта са възможни различни комбинации.

На Балканите сякаш се е случила най-неприятната комбинация -

сгрешена концепция, която преследва краткосрочни цели

За да не бъде една концепция сгрешена, е важно тя да е построена върху детайлно познаване на определени процеси. Но преди това е нужно едно условие. Трябва да е ясно чия да бъде концепцията. Географски регионът на Балканите е част от Европа. Стратегически и ценностно тук се говори за "европейска и евроатлантическа интеграция". Това означава - ЕС и НАТО. НАТО означава Европа и САЩ. Концепцията за стабилност на Балканите се опира на пет елемента. Те са - модела на разширяване на ЕС, модела на разширяване на НАТО, модела на интереси на Европа, модела на интереси на САЩ и модела от проблеми на Балканите. Официално между тях има съвпадение. Неофициално те са изтъкани от трудно преодолими противоречия. Кризата в Македония вече е пред ново качество, а все още за света не е ясно какво всъщност се случи там, от какъв характер е то и какво предстои да става.

Основното противоречие е между тезата, че конфликтът е внесен отвън - от Косово - и виждането, че той е естествен продукт на нерешавани от години етнически проблеми в Македония с отражения и върху Косово. Нерешеният статут на Косово - ярко доказателство за провалите на краткосрочните концепции - се вплита непосредствено в аргументите по македонската криза. За албанците независимо Косово ще стабилизира региона. За останалите - Косово още неопределено време ще се плъзга върху резолюция 1244 на ООН.

Какво могат да направят ЕС и НАТО?

Очевидно е, че отговор трябва да се търси в рамките на възможното, а не на необратимо пропуснатото или на фантазиите. Неотдавна ЕС подписа с Македония споразумение за стабилизация и асоциация. Скопие отдавна е заявило желание за членство и в НАТО. И въпреки това - вместо към успокояване - обстановката трескаво се развива в посока към гражданска война.

Кризата в Македония отвежда към извод, че в криза се намира инструментариумът на международната общност да осигурява реален мир и реална стабилност. Особено трудно е това да става в държави, които са суверенни, осъществяват интеграционни европейски и евроатлантически процеси, но същевременно не могат сами да овладеят вътрешната си нестабилност. Колкото и да е жестоко, трябва да се признае - практически лостове на ЕС и НАТО за непосредствено неутрализиране на подобен тип кризи не съществуват.Онова, което могат да направят тези международни институции, е да укрепят евентуално зоната на стабилност около Македония. В по-дългосрочен план това означава синхронизиране и целенасочено прилагане на техните стратегии на разширяване така, че разширяването на македонската криза към други части на Балканите да бъде предотвратено.

Каква би могла да бъде - при тази ситуация - ролята на България?

България винаги е отчитала, че истински рискове за нейната сигурност в непосредствен план биха възникнали в случай на тотална дестабилизация на Македония като съседна държава. Има опасност събитията в Македония да изпреварят възможностите на България да реагира, тъй като предизборната обстановка в страната може да подмени хладните анализи с емоциите кой по-добре да се пласира за места в следващото Народно събрание.

Но ако за международната общност като по-далечна географска реалност би било оправдано, то за България е недопустимо да не си отговори на въпроса какво всъщност се случва в Македония. Вън от историческата сантименталност, България трябва да конкретизира представите си за Македония в дългосрочен аспект много по-подробно, отколкото звучат пожеланията за добросъседство, приятелство и споделяне на общи принципи.

София трябва да е наясно какъв модел на съседната държава отговаря най-точно на представата ѝ за стабилност

Дали това трябва да е държава, изградена върху сериозен компромис с исканията на албанците, което означава и промяна на македонската конституция? Дали - и защо - трябва да бъдат подкрепяни македонците да отстояват тезата си за унитарна държава - без необходимост от конституционни реформи?

Нещо повече - България трябва да има свои отговори и за хипотезата, че е възможно да се стигне до пряка заплаха за териториалната цялост на Македония. За да бъде солидна българската позиция, тя следва да е построена не върху отделни партийни интереси, а върху експертен консенсус в рамките на българската държава. Консенсус, който предполага и приемственост - независимо кой ще управлява страната след изборите. Такъв тип консенсус изисква съгласуване на оценките в следните направления :

Има ли, какво представлява и каква е перспективата на македонската идентичност? Има ли нужда от стъпки на България за укрепване на македонската идентичност и как биха могли да бъдат реализирани?

Изкуствена държава ли е всъщност Македония? Ако е изкуствена - какво може да се направи, за да премине безболезнено процесът на нейното преформулиране?

Вътрешномакедонски, косовски, или остатъчен процес от разпадането на СФРЮ е днешната криза в Македония? От аналитичния отговор на този въпрос зависи и какво да бъде отношението на актуалните български власти към събитията в Македония.

Адекватен ли е понятийният апарат, с който в момента се обяснява македонската криза? Има ли рискове - включително и за България, когато едната страна говори за "албански тероризъм", а другата - за "албански бунтовници"?

Възможно ли е наистина България да играе конкретна роля като съседна на Македония държава и какво поведение да избере - подкрепа за македонския фактор, или постепенно изтегляне в неутрална зона между интересите на македонците и на албанците?

Ще извърви ли АНО в крайна сметка пътя от въоръжено формирование до субект в някакви политически преговори по подобие на трансформациите на АОК в Косово и АОПБМ в Южна Сърбия - въпреки че в момента АНО е напълно изолирана от международната общност? От отговора на този въпрос зависи какво да се разбира под призива на София в Скопие да започне диалог между всички македонски и албански политически партии по исканията на албанците, отправен преди време от премиера Иван Костов.

Какви продукти в региона произведе концепцията на САЩ по време на президента Клинтън и в този смисъл трябва ли с днешната републиканска администрация във Вашингтон да се говори с идеята за необходима приемственост и доразвиване на процесите, или да се изисква преосмисляне в някаква определена посока?

Издържа ли проверката на времето обяснението на международната общност, че кризите в Югоизточна Европа са били функция от политиката на Милошевич в региона? Или става дума за съвсем други неидеологически причини и фактори, които тепърва подпалват нова по-тежка криза и без Милошевич?

Има ли смисъл от Пакт за стабилност и как да се пренасочи неговия поглед към региона, след като изграждането на основни инфраструктурни проекти вече е под съмнение не заради липса на средства, а заради липса на стабилност?

Докъде да стига границата между интересите на Русия и евроатлантическите интереси за Балканите? Трябва ли изобщо да се търси компромис между тях и на каква основа? Има ли рискове за Балканите, ако няма баланс на макроинтересите за региона?

Кризата в Македония от няколко дни се пренесе на улицата и се превърна в безредици. Вече падна и първата им жертва - албанец, който вечерял в кафене.

А отговорите за македонската криза тепърва предстоят.

© Copyright Mediapool
<< Назад


подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.