Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Малка великденска приказка за депутати, договори и банки

6 коментара
Малка великденска приказка за депутати, договори и банки

Между Коледа и Великден народните представители се активизираха не само да представляват, но и да станат приятели на народа. Не съм сигурен дали те знаят историята на Жан-Пол Мара, издател на в-к L'Ami du peuple, известен със заплахите си да разкъса сърцето на Лафайет, да изгори краля жив и да раздаде на бедните имуществото на богатите. Но някои закони, които те предлагат за обсъждане, са също толкова радикални, макар и в сложни и слабо разбираеми области като гражданския процес и кредита.

Става дума за седем законопроекта, които заедно и поотделно са равносилни на такова връщане назад, каквато бе и инициативата за намеса на прокуратурата в частно-правни дела, регулирани от закона за задълженията и договорите и гражданско-процесуалния кодекс. Това са законопроектите за адвокатурата, за изменения и допълнения в ГПК, за свърхзадлъжнялостта, частните съдебни изпълнители и пр.

Преди Великден народните представители проявиха, отново, неприлична бързина със законодателни решения в няколко направления. Това за главния прокурор отпадна, но другите остават. Общият знаменател на законопроектите е защитата на длъжниците от "чорбаджии – изедници“ като кредитори, доставчици на услуги като топлофикации и оператори на мобилни мрежи, частни съдебни изпълнители. За тяхната сила и наглост пропагандата на законопроектите разпространява слухове и откровени лъжи, като отново не се прави анализ на предполагаемите въздействия.

Здрав разум и кредитиране

След кризата на 1995-1997 г., възстановяването на стопанството, разгръщането на частния бизнес и кредитирането, Гражданско-процесуалния кодекс (ГПК) и приложението му постепенно придобиха вид, който съответства на здравия смисъл и добрата практика. На хората това им харесва.

Последното е видно в нарастването на спестяванията на домакинствата и тяхната експозиция към банките.

В началото на тази година спестяванията продължават да нарастват, въпреки есхатологичните политически оценки за състоянието на икономиката, бедността на населението и въздействието на фалита на КТБ. Спестяванията на домакинствата в банките към края на 2014 г. са около 41 млрд. лв., 50% от БВП за 2014 г. За сравнение - през 1986 г. те са 6% от БВП, т.е. осем пъти по-малко от днес. За доверие към банковата система говори и изборът на защитените вложители в КТБ: те оставиха почти 100% от спестяванията си в други банки.

Ако погледнем данните на БНБ и НСИ за наблюдението на домакинствата, ще видим, че спестяванията им от 2010 г. са на равнището на около 10% от разполагаемия доход, а кредитите им, след известен спад през 2009 и 2010 г., след 2011 г. са в диапазона между 3 и 4% от разполагаемия доход.

И според наблюденията на частни консултантски агенции като Индъстри Уоч богатството на домакинствата през 2014 г. нараства с 4.2 млрд. лв., въпреки политическата нестабилност и политическия хленч за състоянието на икономиката и държавата.

Казано малко по-иначе, хората, за които депутатите са се загрижили, имат достойно за уважение разумно поведение. Те работят повече, имат по-високи доходи и потребяват повече. Плащат си данъците. Заделят пари за черни дни, но и вземат кредити, защото имат желание да разполагат с определени средства сега, а не в бъдеще. Заемните им средства (от банките) са около 46% от спестяванията им (в банките). Фалитът на домакинствата е много, много рядко, почти незабележимо явление; за малкото такива случаи кредиторите, особено банките, не предприемат никакви действия, защото се грижат за облика си пред обществото, клиентите.

Не е ясно защо е такова поведението на хората. Може би то е резултат от недоверието към политиците или пък е следствие на техните приказки за "невиждана стопанска криза“, "драстично обедняване“, "заробване от монополите“ и разпад на социалността“. Но това поведение е факт. Т.е. проблем специално със "заробването“ не съществува.

Доверие и ГПК

Защо тогава е тази необяснима загриженост и деятелност на народните избраници – отговорите можем да намерим отново в здравия разум.

Кредитът, както означава и самата дума в превод от латинското “credo”, е преди всичко "доверие“. Доверие в това, че можеш да разчиташ на партньор в бизнеса или определена банка, че може да ти даде назаем средства за определен период от време. Както и доверие на кредитора или "доверителя“, че парите ще бъдат върнати според уговорените условия и предвидения срок.

Тези условия, включително лихвите, са цената на желанието на търсещия заем да разполага с определени пари днес, а не след определено време, след като с усилия и лишения ги е спестил. Той търси тези средства по свои собствени мотиви, честно само абстрактно известни или изобщо неизвестни на предоставящите кредит; но при всички случаи това става доброволно, активната страна е търсенето.

Естествено такова желание присъства у много хора, те се съревновават в търсенето на кредити, а предоставящите ги също се конкурират. Това съкращава времето за вникване в детайлите по условията и мотивите на договарящите се страни. Доверието между тях е по необходимост абстрактно и безлично. Затова процедурите по ГПК, които регулират тези отношения, са абстрактни и предвиждат възможните развития на тези отношения.

За тях е очевидно следното:

  1. Кредит е относително лесно да се вземе, хората са движени от желанието да притежават нещо сега; проблем е връщането на кредита;
  2. За повечето хора би било за предпочитане, ако не им пречи съвестта и морала, да вземат повече, а да върнат по-малко или изобщо да не върнат нищо;
  3. Предоставящите кредит, например банките през последните стотина години, в това число и българските банки, само частично правят това със собствени средства; у нас около 60% от ресурса идва от спестяванията на населението; ако добавим и спестявания на фирмите, тогава това съотношение между депозитите в банките и кредитите надхвърля 90%;
  4. Ако не защитава тези 60 или 90%, кредиторът ще фалира, ще бъде наказан според законите за банковото дело и общото право, а заедно с него спестяванията (над размера на гарантираните депозити), най-вероятно ще бъдат загубени, както вероятно ще бъдат загубени и средствата на данъкоплатците, с които по закон държавата гарантира въпросните депозити;
  5. По друг начин казано, кредиторът и събирачите на вземания по необходимост са "лоши“, иначе системата на безличното доверие не може да работи;
  6. Затова банките и другите важни кредитори, най-вече правителството и общините, имат определени, гарантирани от чл. 417 и свързаните с него разпоредби на ГПК, права при събирането на вземания;
  7. Всеки детайл и роля в този процес са важни, от решението и договора за заем през институциите и събиращите вземанията по занятие, до контрола върху удостоверяващите и опосредяващите волята и поведението на страните нотариуси и частни съдебни изпълнители;
  8. Доколкото всякакви сценарии са възможни, в името на защита на длъжниците ГПК, с разпоредбата на чл. 444, предвижда подробен списък на несеквестируемите недвижимо имущество и вещи.

Въпреки тези очевидности депутати, от правителството (Патриотичния фронт) и опозицията (БСП) предлагат:

  • Премахване на привилегированото положение на кредиторите в процеса на принудително изпълнение;
  • Забавяне на изпълнението на задълженията към кредитора, дори когато той има безспорно вземане от длъжника;
  • Обжалване на действията по това изпълнение от длъжниците в съда, т.е. връщане на задължението след изрично, един вид повторно – след вече подписания изначален договор – съгласие или евентуално постановление на съда;
  • Спиране на принудителното изпълнение при постъпило възражение от страна да длъжника, независимо от изрядността на изпълнителните основания по първоначалния договор;
  • Облекчаване на разходите на длъжника по изпълнението на неговите задължения, които не покриват разходите на институциите, включително държавните такси, по осъществяване на процедурите по събиране на вземанията от длъжника;
  • Обжалване на действията по изпълнението от „заинтересовани“ лица и длъжности;
  • Обратно действие и отмяна на задълженията и процедури по договори между частни лица при влезли в сила тълкувателни решения на законодателя или висши съдебни инстанции;
  • Ограничаване на правата на нотариуси и частни съдебни изпълнители и размиване на възможностите за контрол върху тяхната дейност, както от страна на кредиторите, така и от надзора на техните собствени камари;

Други ограничения на правата на кредитори и разширения на тези на длъжниците, за които тук не е възможно да се влезе в подробности.

Какво води народните представители?

Ако сравним статистиката на спестяванията и кредита с онова, което се предлага от Патриотичния фронт и БСП, единственото разумно обяснение на мотивите за разгледаните законодателните инициативи е уповаването на спомената по-горе т. 2: рационалното предпочитание на хората да върнат по-малко или нищо от това, което са взели, макар и по собствено желание и съгласие с условия на заемане на средства от кредитора.

Вероятно те разчитат и на почиващото на тази, казано на икономически език, готовност за неплащане, неприязън към кредиторите и събирачите на вземания.

Засега депутатите не са се позовали на традиционната за християнството и исляма неприязън към кредитното дело и не са се позовали на Библейските прецеденти за опрощаването на дългове по време на пасхалните празници.

Но и преди нашата ера, и сега мотивът на владетелите е един и същ – засилване на зависимостта на данъкоплатците, реклама на собственото господство и укрепване на собствената популярност.

Независимо от историческите прецеденти, от тях не са изведени никакви поуки. Ако бъдат приети тези законодателни идеи, най-вероятните ефекти ще са следните:

  • Ще бъдат създадени стимули за неплащане на заемите и изпълнението на други задължения;
  • Ще стане изгодно корпоративни заеми да се представят като кредити на физически лица;
  • Процесът на осъществяване на договорите ще бъде оскъпен до невъзможност за контрол;
  • Ще нарасне делът на несъбираемите вземания както от банки, така и от фирми;
  • Адвокатското съсловие ще има полза от увеличаването на разходите по изпълнение на договорите;
  • Ще бъде застрашена стабилността на банковата система и сигурността на спестяванията на гражданите.
подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

6 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #6
  2. анита хегерланд
    #5

    Без статистика за средния българин, който не е чувал за повишаване на заплатите от няколко години, обяснението е, че нарастват спестяванията от работа в чужбина, нерегламентиран труд и неплатени данъци. Голяма част от малките бизнесмени знаят, че в България да си получиш парите за извършена работа в срок е равносилно на чудо или на късмет. Вътрешната задлъжнялост на фирмите, т.е. неразплатените сделки се вкарват в банките, за да се акумулират средства.

  3. Иван Сусанин
    #4

    Какъв анализ !???
    Този е платен драскач, гарантирано
    от ГЕРБ!
    Този драскач е забравил, че напълно единодушно
    преди няколко години беше приет закон, според който банките
    си променяха лихвите по кредитите както си поискат - и те
    си го променяха така, че набутаха длъжниците си под ватерлинията. Не може да изпитваме никаква симпатия към тези "кредитори". Как да ги жалим ???
    Разбира се, липсата на нормално правораздаване и в тази област, води до това, че всичките ни закони са долнопробни - те дават

  4. BLM
    #3

    До 1 и 2. Коментарите ви са добри. Въпросът е, че статията критикува популисткото поведение на Патриотичния Фронт и БКП/БСП. Може би точно техите поддръжници са хората, докопали се до лесни кредити с намерението без да им пречи съвестта и морала, да вземат повече, а да върнат по-малко или изобщо да не върнат нищо. Кой и как градеше финансови пирамиди и раздаваше необезпечени кредити? Търсете ДС, да перефразирам френската поговорка Cherchez la femme. Колкото до тези, които искат да раздадат на бедните имуществото на богатите, те са завършвали по един и същ начин. Жан-Пол Марат е бил убит. Също и Ленин.

  5. Nick Grigorov
    #2

    В началото на статията има един куп статистически данни, които трябва да придадат достоверност на тезата. Обаче, тези данни са агрегирани на толкова високо ниво, че от тях въобще не могат да се извадят заключенията, които Станчев предлага. Това, че е нарастнало богатството и спестяванията на домакинствата, въобще не означава, че се отнася за всички домакинства. Този ефект може да се получи от нарастване на богатството и спестяванията както на 95% от домакинствата, така и на богатството и спестяванията

  6. kapitalistadnes
    #1

    В нормална обществена среда казаното от г-н Станчев не би могло да се оспори, за съжаление в България тя не е нормална. Привилегията на банковите институции да обявяват вземане само на база на собствените си твърдение доведе до брутална злоупотреба с едностранно и превратно тълкуване на вече договорени отношения, като увеличаване на лихвите. Ще дам пример. За конкретна банка в периода 2009-2015 г. стана неизгодно да образува лихвата съобразно договора (12м. euribor 2,34% надбавака), която лихва

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.