С ниски цени

Малките компании детронираха големите на търгове за пътни ремонти

От първи опит “Понс холдинг” взе четири поръчки за над 35 млн. лв.

С двойно и тройно по-ниски цени нови играчи и малки фирми детронираха утвърдените големи пътни компании – “Трейс” на Николай Михайлов, “Главболгарстрой” на Симеон Пешов, “Пътстрой 92” на най-богатия българин според класацията на в.”Пари” Цоло Вутов, “Автомагистрали Черно море”. Това не се беше случвало досега, но стана факт след разиграването на 15-те търга за второкласни и третокласни пътища от втората фаза на оперативна програма “Регионално развитие”.

Предвиденият бюджет за ремонта на 26-те пътни отсечки с обща дължина 311 км беше 265 млн. лв., но след проведените тръжни процедури ще бъдат похарчени само 120 млн. лв. при условие, че не се появят “непредвидени разходи”. Ако това се случи, така както стана по време на първия етап, от бюджета ще трябва да се извадят допълнително пари.

“Играят като на борсата, комисионери на пазара, с дъмпингови цени всеки може да влезе в бранша и т.н”, бяха част от коментарите на старите и утвърдени пътни компании, като директорите им не пожелаха да бъдат цитирани. Отговорът на новите играчи в бранша е, че са спечелили честно състезанието, калкулирали са си дори печалба и имат сили да изпълнят обектите качествено и в срок.

Кой е прав ще видим през пролетта на 2012 г. – крайният срок за втората фаза на програмата. Ремонтът по част от участъците вече е в ход. На останалите първите копки ще бъдат направени през август и септември в зависимост от графика на премиера Бойко Борисов и министъра на регионалното развитие Росен Плевнелиев.

Новите звезди

След фалстарта в търговете за магистрала “Марица”, които бяха за ново строителство, сега бургаската “Понс строй” влезе с летящ старт в пътните ремонти. Дъщерната ѝ компания "Понсстройинженеринг" спечели четири търга за над 35 млн. лв. Проблемът с липсата на опит в бранша “Понс холдинг” реши успешно в партньорство с по-малки пътни компании, заедно с които направи печеливши консорциуми, залагайки на ниски цени.

“Понсстройинженеринг” заедно със старозагорската "Пътстрой" и ямболската "Пътна компания", обединени в консорциум "Път – Понстрой – лот 22", счупиха рекорда за най-евтин ремонт на километър от 278 хил. лв. На такава цена ще бъде направени 26 км пътни участъци между търговишките села Мировец – Буховци – Дългач – Певец. Офертата на консорциума от 6.8 млн. лв. беше с повече от два пъти по-ниска от прогнозната стойност на пътната агенция - 15 млн.лв.

Така след ваканционните комплекси и хотели по морето, пречиствателните станции, туризма и дървообработването фирмата на Милко Милков и Константин и Панайот Кирякови, прибавя нова перла в короната си и дава заявка за трайно присъствие в бранша. “Не сме играли навсякъде и на всяка цена. Насочихме се към райони, където имаме обекти – подменяли сме ВиК мрежата или пък сме изграждали пречиствателна станция”, обясни Милко Милков. Той допълни, че така се получава цялостно завършване на обекта - първо сменяш тръбите под земята, а после асфалтираш отгоре. Типичен пример е пътят Бела – Белоградчик, който се ремонтира в момента, като преди това "Понс" са изграждали ВиК мрежата в района.

Другият голям печеливш е старозагорската "Пътстрой", която взе четири търга на обща стойност над 37 млн. лв. В два от тях е заедно с "Понсстройинженеринг". С варненската "Инжстройинженеринг" пък компанията на Сашо Желязков спечели най-скъпия лот Смолян – Пампорово – Стойките с цена от 14.65 млн. лв. при прогнозна цена от над 32 млн. лв. Самостоятелно “Пътстрой” ще оправя близо 17 км участъци в Хасковско. Това са първи големи поръчки в пътищата за Сашо Желязков. Досега компанията му работеше предимно като подизппълнител на големите и се грижеше за поддържане на пътища.

"Радо Олрат" на Радко Петров, която също няма голям опит в пътищата, успя да спечели за първи път търг. Заедно със софийската "АБС Асфалт бетон", на която в предишните години е била подизпълнител, ще ремонтират над 20 км селски пътища в Ловешко. И тук печелившата комбинация е ниската цена – под 300 хил. лв. за километър. “Строителството на пътища не е само асфалт. Има и много други дейности като изкопи, изливане на основи при направа на мост, укрепващи стени, където компаниите от високото строителство имат опит”, обясни Радко Петров.

“Холдинг пътища” с поръчка и име

Честта на големите и утвърдени имена в бранша беше защитена от фирми, част от “Холдинг Пътища”, контролирани от Васил Божков. Това стана на фона на влошаващите се финансови резултати на холдинга, като за първото полугодие на годината загубата му се удвоява до 6.4 млн. лв. на годишна база, а приходите му са намалели с над 60%.

Монтанската “Пътинженеринг М”, част от “Холдинг Пътища”, вече ремонтира 10 километра от пътя Плевен - Ловеч за близо 5 млн. лв.

“Пътностроителна техника”, към която от есента на 2010 г. Божков прехвърля активи, пък беше използвана заради историята си в консорциума, който ще ремонтира 30 км пътища в сливенския Балкан. Опитът на компанията беше необходим, за да се покрият тръжните изисквания. Иначе водещ партньор в консорциума е “Понсстройинженеринг”, а асфалтирането на пътните отсечки ще се поеме от ямболската “Пътна компания”. Усилията на “Пътностроителна техника” са насочени към изграждането на участъка от Димитровград до Харманли на магистрала “Марица”.

Останалите търгове бяха спечелени от пътни компании с опит в бранша като “Пътно строителство” Добрич, “ИСА 2000”, “Агромах” Благоевград, “Пътища и мостове” Варна, “Интегрирани пътни системи” и “Пътностроителна компания Ес Би Ес”.

Трудна задача

Всички пътни ремонти трябва да приключат в срок от четири месеца, съгласно договорите. Това може да се окаже трудна задача, ако се съди от първия етап на изпълнението на програмата.

Въпреки че отдавна трябваше да е приключило строителството на всички лотове, по голямата част от тях все още продължава. Досега ленти бяха рязани на четири от 15-те обекта. Едната причина е възлагането на допълнителна работа на фирмите, посочиха от пътната агенция. Другата е, че въпреки че компаниите са си свършили работата в срок, самата пътна агенция се бави с изваждането на документите за въвеждането на пътя в експлоатация - т.нар. акт 16, твърдят от фирмите.

Основната грешка, която прави пътната агенция е, че продължава да не гледа моментната ангажираност на компаниите. Така някои тях имат да изпълняват свърхобем от поръчки без да имат необходимия капацитет, защото са ангажирани на различни обекти из страната и, за да ги изпълнят, ще трябва да се клонират, коментира собственик на фирма, пожелал да не бъде цитиран. Друг негов колега прогнозира, че повече от половината от обектите няма да приключат в срок.

Още от Бизнес

Защо протестираха строителите?