Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Прокуратурата: Мантинелата на "Струма" е опасна, издирва се осми оцелял

Автобусът не е превозвал пълни с гориво туби, заяви шефът на следствието

20 коментара
Снимка: БГНЕС

Мантинелата, отделяща паркинга за почивка от пътното платно на магистрала "Струма", е опасна за движението и вероятно е спомогнала за тежката катастрофа, при която загинаха 44 души. Това заяви шефът на Националното следствие Борислав Сарафов. По думите му нейното място изобщо не е там. Именно в тази мантинела е бил първият удар.

Разследващите са проверявали и версията за терористичен акт, каза Сарафов. Следи от взрив не са открити и тя е отхвърлена. Към момента водещата версия е човешка грешка.

Автобусът не е превозвал туби с гориво. Намерени са три туби, но те не са били пълни.

Най-вероятно има още един оцелял при катастрофата, стана ясно от изявленията на разследващите. По думите на говорителя на главния прокурор Сийка Милева един от настанените в "Пирогов" е разказал, че е сигурен, че има още един оцелял. Според списъците в автобуса са пътували 52 души. На място са намерени 44 тела. В болница са настанени 7 души. Какво се е случило с липсващия пътник към момента разследващите не знаят. Възможно е той да се е прекачил на някой от другите три автобуса по време на почивките.

Взрив не е имало

Сарафов, който преди два дни твърдеше, че е почти сигурно, че е имало взрив, сега отрече това. От думите стана ясно, че за взрив са говорили работниците от близката каменна кариера. Шумът обаче всъщност е бил от силния удар, обясни шефът на следствието.

Твърде вероятно е маркировката и мантинелата да са объркали шофьора на автобуса, заяви водещият делото следовател Маринов. Той вероятно се е заблудил и е опитал да завие надясно, а когато е осъзнал грешката, е било твърдо късно. Автобусът буквално се е нанизал върху разделителната мантинела и е отнесъл девет от колчетата ѝ. Последвало е движение наляво, при което се е ударил в съседната мантинела и е спрял там.

Предполага се, че тогава е започнал пожарът. Към момента разследващите нямат обяснение за интензивното горене, защото на място не са намерени никакви други запалими вещества освен обичайните - гориво и масло.

Машанс

При удара предната врата на автобуса е изхвърчала, обясни Маринов. Въпреки това пътниците не са могли да излязат през нея, защото там вече е имало огън, обясни следователят. Хората са се струпали в средата на превозното средство. Задната врата пък се оказала блокирана от мантинелата вляво. Затова единствен изход са останали прозорците. Именно през задния са излезли оцелелите.

Загиналите не са починали от травми или разкъсвания, получени вследствие на удара, обясни Сарафов. Предполага се, че всички са починали от задушаване, тъй като в дихателните им пътища са открити сажди.

Организацията е зле организирана

Разследващите са на категоричното мнение, че организацията на движение във въпросната отсечка е лоша, се разбра от думите на Сарафов. Той коментира, че разделителната мантинела не само не е полезна, но е и опасна. Главният прокурор Иван Гешев е възложил на административната прокуратура проверка на начина, по който е поставена маркировката, обясни пък Милева. Ако се открият данни за престъпление, ще се образува друго дело.

Многократно през последните дни и обикновени шофоьори, и експерти заявиха, че мантинелата наистина е опасна, защото се появява изведнъж след завой и обърква водачите. Автомобилният състезател Димитър Илиев изказа тезата, че шофьорът на катастрофиралия автобус вероятно е решил, че в участъка има и трето платно и, спазвайки правилата, е решил да се престрои в най-дясната лента. Въпросното място за почивка бе сигнализирано само с един знак за чешма, който бе паднал и втори - за отбивка, който обаче е на сантиметри преди на мантинелата отдясно.

Като шмиргел

На прокурорския брифинг в четвъртък се разбра и друга подробност - спирачен път е имало. Според следователя Маринов такъв е установен и преди, след първия удар в мантинелата, което означава, че е имало опит автобусът да бъде овладян.

Разследващите все още нямат обяснения за интензивния пожар. По този въпрос се очаква заключение на експертиза.

"Вероятна към момента версия за запалването е откачване на мантинелата, дясната мантинела, стърженето ѝ по асфалта, което е предизвикало ефект като шмиргел, то буквално е било огниво, кълбо от искри, което е предизвикало в крайна сметка течностите на автобуса - нафта, масла, двигателно и трансмисионно - да се запалят и да предизвикат такова интензивно горене. Отделен е въпросът, че автобусът има и въздушни възглавници, които са се взривили и също са допринесли за въпламеняването", заяви Сарафов.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

20 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит в 21:14 на 30 ноември 2021 от автора.
    #20
  2. denis
    #19

    тхис ис нонсенсе. тхе бус вас царръинг смугглед оил анд фиреворкс. вхъ вас ит тражеллинг он тхат роад вхен ит шоулд хаже гоне то къустендил? а цустомс оффице ат сжиленград хас беен сацкед яуиетлъ фор леттинг ит тхроугх витхоут инспецтьон анд ит вас обжьоуслъ хеадинг то а сафе бг/мк бордер цроссинг. репортс аре тхат тхис цомпанъ алваъс солд тицкетс фор жеръ лов прицес, ит сеемс обжьоус тхат ежеръ тиме тхат бус вент то Туркеъ ит цаме бацк витх 1000 литрес оф оил. он тхис оццасьон ит алсо хад фиреворкс, унфортунателъ сометхинг цаусед а спарк анд игнитед тхем. тхе рест ис нов хисторъ.

  3. dimitardi100
    #18

    Това не е било мантинела, а гилотина, чакаща своите жертви .Трябва да има непрекъсната линия, триъгълна маркировка , знак за отбивка на 500 м. цилиндър за поемане на кинетичната енергия и знак за заобикаляне на препятствие ! Нищо от това не е имало!А най-добре е било въобще да няма джоб на това опасно място, без никаква видимост !

  4. ImBlack
    #17
    Отговор на коментар #15

    Точно там на видеото се вижда, че няма аварийна лента-пътят се свива, завой, отбивка.

  5. ImBlack
    #16

    Трагедията е в резултат на множество човешки грешки. Мястото на отбивката е неправилно-лоша видимост, веднага след завой. Знакът, който предупреждава 500м преди отбивката е съборен. Знакът, който е на самата отбивка е твърде високо. Пътната маркировка е износена. От там насетне е всичко останало-скорост, реакции на шофьора, защо се е получил разлива на гориво и т.н. .

  6. BlueWater
    #15

    Пътят има проблеми с вертикалната и хоризонтална маркировка плюс неправилно проектиране на отбивка на завой. Въпреки това основната вина е на водача, защото преди него три други автобуса са минали малко преди него, посъщия път и при същите условия. Почти съм сигурен, че водачът е карал дълго време в аварийната лента в нарушение на закона и е следвал мантинелата. Това се вижда всеки ден по нашите "магистрали" с дупки и неравности в дясната лента за движение! Появата на по-рязък завой и втора мантинела на пътя е било неочаквано за него и той се е объркал. При двулентов път с аварийна лента, основният ориентир от хоризонталната маркировка трябва да е разделителната линия между двете платна.

  7. someone
    #14

    Колко дни трябва да минат шефът на АПИ да си подаде оставката или да бъде уволнен?! Питам! За престъпна немърливост по служба! Колко дни трябва да минат, да бъдат повдигнати обвинения на проектанта и строителния контрол на това безумие, наречено отбивка на магистрала?! Има ли проектант въобще или е своеволие-арт инсталация на неизвестен строител?!

  8. someone
    #13

    То да беше само мантинелата, да махнеш с ръка и да кажеш случайност. Ама липсващия от поне половин година знак за отбивка, 500м преди отбивката е престъпна немърливост на поддържащите магистралата АПИ! Сега като при всеки такъв инцидент, виновен ще е покойният шофьор, негова била грешката. А че преди това проектанти, изпълнители, строителен контрол, и АПИ си затварят очите за мантинелата убиец, за абсурдната хоризонтална маркировка преминаваща от непрекъсната линия в 2 непрекъснати, за абсурдната

  9. асен
    #12

    представяте ли си този ембецил сарафов е началник на следствеието? нещастна българия!

  10. bgp
    #11

    На пътя всичко му е в ред и мантинелата си е на място , за 15 години никой не я е удрял !!!

    При снежна покривка , хоризонталната маркировка също не се вижда , но тогава трябва да се намали скоростта !!

    При твърда посрещаща предна част на мантинелата , автобусът щеше да се забие в нея и отново да изгори !

    При твърда мантинела , без тези етапни и убиващи скоростта изкривени колчета , автобусът можеше и да се превърти , усуче и какво ли още не ! Никой не знае ! Тогава от твърдия удар също щяха

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.