Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Маратонките показват на Тръмп границите на търговската политика за връщане на работни места

2 коментара
Маратонките показват на Тръмп границите на търговската политика за връщане на работни места
Американските промишлени компании - от производителите на електроуреди до доставчиците на резервни части за автомобили - гледат предпазливо отстрани избрания за 
президент Доналд Тръмп, докато той мисли дали да оттегли САЩ от търговски споразумения: повечето от загубените работни места в промишлеността няма да се върнат, но цените за потребителите може да се повишат. 
 
Нека погледнем, например, производството на маратонки - едно от първите, които бяха преместени в Азия заради много по-ниските производствени цени в Китай и Виетнам.
 
Nice Inc. и нейният по-малък конкурент New Balance Shoes Inc. не са на едно мнение по въпроса дали Съединените щати трябва да подкрепят търговската сделка Транстихоокеанско партньорство (ТТП). Ако Тръмп и контролираният от републиканците Конгрес обаче отхвърлят това споразумение, както се очаква, и двете компании, както и анализаторите, които ги следят, са единни в заключението си, че Азия е в позиция да запази своето господство като център на производството на маратонки.
 
Компании като Nike инвестираха прекалено много в тези икономики с по-ниски трудови възнаграждения, за да обмислят прехвърляне на фабриките, дори ако митата се повишат, което ще увеличи цените за американските потребители, казват експерти. Наемането на каквито и да било нови работници в САЩ ще бъде с години напред във времето и ще зависи от усъвършенстващи производствения процес технологии като триизмерното принтиране, които би могло да направят рентабилно наемането на сравнително малочислен производствен персонал в САЩ. Това важи и за други промишлени сектори, като части за автомобили, които прехвърлиха своето производство в Мексико през последните две десетилетия, казват бизнес ръководители. 
 
Това говори за проблем, с който правителството на Тръмп ще се сблъска, ако опита да следва по-твърда линия за търговски споразумения от НАФТА (Северноамериканското споразумение за свободна търговия) до ТТП. Компаниите за обувки, подобно на други производители, може да бъдат принудени да повишат цените за потребителите. Малцина бизнес ръководители обаче виждат сериозни основания за наемане на работна ръка в САЩ заради очакваните промени на вносните мита. 
 
"Идеята за прехвърляне на производството на обувки в развити страни си е малко фарс", казва Ед ван Везел, главният изпълнителен директор на Hi-tech International Holdings BV, компания за производство на обувки, която продава около 30 % от продукцията си в САЩ, и чиято централа е в Амстердам. 
 
САЩ внасят приблизително 98 % от продаваните в страната артикули - 2.5 трилиона чифта миналата година, или близо 8 на човек. Производството на обувки бе прехвърлено в чужбина преди десетилетия, предимно в Китай, тъй като процесът е твърде трудоемък. Производството само на един чифт обувки може да включва до 80 етапа.
 
Наетите в сектора във Виетнам печелят средно по около 245 долара месечно, а митата може да варират от нула до 48 %, според Международната търговска комисия на САЩ. Средното равнище е малко повече от 13 %.
"Очевидно ще загубят потребителите, тъй като, ако започнем да отменяме търговски сделки, те ще плащат много повече за обувки", казва Мат Прийст, председател на браншовата организация на търговците на обувки в САЩ, която представлява сектора във Вашингтон (Footwear Distributors and Retailers of America).
 
Същата динамика се наблюдава и в други отрасли. Главният изпълнителен директор на Ford Motor Co, Марк Фийлдс, заяви миналата седмица, че високите мита върху колите и камионите, внасяни от Мексико, ще навредят на автомобилния сектор и на американската икономика като цяло. Той обаче даде даде са разбере, че остава ангажиран с производството на малките коли в Мексико, тъй като печалбите от продукцията в САЩ са прекалено малки.
 
ДРУГАТА СТРАНА НА ТЪРГОВИЯТА
 
New Balance е бостънска компания и произвежда само около една четвърт от обувките, които продава в САЩ, в своите пет фабрики в американския Североизток. Тя е изчислила, че продукцията в Съединените щати ѝ излиза между 25 и 35 % по-скъпо от азиатската.
 
Частната компания, собственост на бившия маратонец Джим Дейвид и неговата съпруга Ан, казва, че тя компенсира частично по-високите цени, като произвежда в американските си фабрики обувки от по-висок клас и насочени към личните нужди на клиентите. Ако New Balance бе излязла на фондовия пазар, тя вероятно щеше да бъде подложена на натиск от акционерите си да прехвърли цялото си производство в чужбина.
 
Nike внася почти всички обувки, които продава, и се бореше в подкрепа на ТТП - търговска сделка, която бе засипана с критики по време на неотдавнашната кампания за президентските избори в САЩ. Компанията, чиято централа се намира в Бийвъртън, щата Орегон, заяви миналата година, че ще разкрие 10 000 работни места в производството и за инженери в Съединените щати, ако споразумението влезе в сила. Nike поясни, че хората, които ще наеме, до голяма степен ще се занимават със създаването на автоматизирани фабрики, а не такива от стария тип, в които биха били наети хиляди работници на поточни линии.
 
New Balance се бореше срещу ТТП с аргумента, че сделката ще изложи на риск нейните предприятия в САЩ, давайки на конкуренти като Nike повече печалби, които те биха могли да вложат в разработването на нови машини, продукти и реклама.
 
Тази опозиция излезе скъпо на култовата марка. След президентските избори говорител на New Balance приветства очакваното поражение на ТТП.
 
Мнозина критици възприеха неговите думи като подкрепа за Тръмп и някои потребители изгориха обувките си. Компанията понесе отново негативи, след като неонацистки сайт провъзгласи New Balance за "официалните обувки на белите хора".
 
Компанията заяви, че думите на нейния говорител са изразили единствено нейната опозиция срещу ТТП, а не подкрепа за Тръмп. 
 
"За нас въпросът е и винаги е бил само да се създават и запазват работни места в промишлеността в подкрепа на нашите пет фабрики в Нова Англия", каза New Balance в изявление.
 
ОБРЪЩАНЕ КЪМ РОБОТИ, А НЕ КЪМ ХОРА
 
Отвъд емоциите, компаниите за обувки експериментират с методи за автоматизиране на производствения процес, независимо къде се осъществява той.
Reebok, с централа в Кантън, щата Масачузетс, е фирма за обувки. Сега тя е собственост на германския концерн Adidas AG и изгражда лаборатория в Роуд Айлънд, за да усъвършенства производството на обувки с течна пластмаса.
 
"Правим преглед на целия процес на производство на обувки от началото до края", казва Били Макинис, който оглавява програмата за развиване на производствения процес на компанията.
 
Скептици като Ед ван Везел от Hi-tech подчертават, че опитите на сектора за автоматизиране на производството все още са на години от масовото производство на обувки на ниски цени. Ван Везел казва, че поне засега голяма част от материалите, използвани за производството на обувки, ще продължат да идват от Азия, тъй като огромната част от доставчиците са именно там.
 
"На този етап имаме това, което наричаме "ближи и лепи" - съединяването на горната част и на външната подметка, внесени от Азия, заявява той. "Въпросът е за имиджа - че произвеждате близо до пазара."
Мат Пауъл - анализатор, който следи обувките и други спортни производства за NPD Group, компания за маркетингови проучвания - казва, че основният проблем с новите технологии е, че американците харесват евтините обувки и ги искат в огромни количества.
 
"Единственият мащабен процес днес е Flyknit на Nike", заявява Пауъл. "Те направиха 1 милион от този вид. Важно е обаче да помним, че продадоха 400 милиона обувки миналата година. Така че това все още е много малко."
 
По БТА.
подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #2

    В такива страшни за бизнеса години обикновено компаниите се сливат и завземат пазара, като така контролират цените. Ако вносът бъде обложен с мито, то цените на китайските стоки няма да са толкова ниски, както досега. ПРОБЛЕМЪТ Е, ЧЕ КИТАЙСКОТО ПРОИЗВОДСТВО СЕ РАЗПРОСТРАНЯВА НЕЗАКОННО И ЗАТОВА Е ТОЛКОВА ЕВТИНО.

  2. Kiril Kovatchev
    #1

    Часовникът върви само в една посока - напред. Който си мисли че може да върне времето назад просто си губи времето. Олицетворение на такова безумие е борбата на Дон Кихот с вятърните мелници. Тръмп се възползва от вятръра в главите на гласоподавателите и им инсталира вятърни мелници. Разбира се смляното брашно е лично за Г-н Тръмп и децата му от трите брака.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.