Мърдок продава развлекателния си бизнес на "Уолст Дисни" за 66 млрд. долара

Робърт Айгър и Рупърт Мърдок

Компанията "21 Сенчъри Фокс" (21st Century Fox) на Рупърт Мърдок постигна споразумение да продаде развлекателния си бизнес на "Уолт Дисни" (Walt Disney) за 66.1 млрд. долара, включващи и дълговете, в сделка, която ще има мащабни последици за целия медиен пейзаж, ако бъде одобрена от американските регулатори.

"Дисни" ще консолидира позицията си на най-голямата медийна компания в света, като придобие 39-процентовия дял на "Фокс" в пан-европейския телевизионен канал "Скай" (Sky) и филмовото студио "20 Сентъчри Фокс" (20th Century Fox), които ще влязат в огромното портфолио от брандове и интелектуална собственост на компанията, отбелязва "Файненшъл таймс".

Сред активите, които "Дисни" ще придобие, са правата върху част от героите от вселената на "Марвъл" (след като купи създателя на филмите за тях "Марвъл студиос" от "Фокс" през 2009 г., но правата за героите останаха в последната компания), франчайза на "Аватар" и хитови сериали като "Семейство Симпсън".

Главният изпълнителен директор на "Дисни" Робърт Айгър (66 г.) ще продължи мандата си до края на 2021 г., за да ръководи интегрирането на бизнеса на "Фокс". Той вече три пъти е отлагал пенсионирането си. През март бе обявил, че е ще напусне през юли 2019 година.

Преди изкупуването "21 Сенчъри Фокс" ще отдели в нова листвана компания телевизионната мрежа "Фокс", "Фокс Нюз", "Фокс бизнес нетуърк", "Биг тен нетуърк", "Фокс спорт" едно и две, които ще останат под контрола на Мардок.

Според сделката той и семейството му ще получат дял от 4.25% в "Дисни" заедно с активи като най-големия платен телевизионен канал във Великобритания и няколко кабелни канала.

"Нека Силата бъде с всички нас"

За нас е чест и сме благодарни, че Рупърт Мърдок ни довери бъдещето на бизнеса, който е градил през целия си живот, заяви в четвъртък Робърт Айгър. Той допълни, че е "невероятно развълнуван" от придобивката, виждайки в нея възможност за експанзия на иконични франчайзинги като "Аватар" и "Междузвездни войни".

"Нека Силата бъде с всички нас", каза Айгър.

Аз съм убеден, че това обединение, под ръководството на Боб Айгър, ще е една от най-великите компании в света, каза Мърдок. "Аз съм благодарен и насърчен, че Боб се съгласи да остане и е ангажиран да постигне успех с обидения екип, който няма равен на себе си, допълни той.

Какво остава под контрола на Мърдок

Сделката слага край на дългата връзка на Мърдок с Холивуд и освен това разкрива разминаването между медийния магнат и неговия най-малък син Джеймс Мърдок, който е главен изпълнителен директор на "Фокс". Двете компании не коментираха какво ще е бъдещето му, но Джеймс вероятно ще напусне "Фокс" след продажбата, според запознати с разговорите, цитирани от "Файненшъл таймс".

Рупърт Мърдок и синът му Лахлан Мърдок ще продължат да управляват останалите активи на "Фокс". Компанията каза, че фокусът ѝ ще е върху новините на живо и спорта.

Рупърт Мърдок каза, че новата компания е родена от "важния урок, който научих през моята дълга кариера в медиите, а именно, че съдържанието и новините, които имат значение за зрителите, винаги ще бъдат ценни".

Мърдок и синът му Лахлан също така продължават да са начело на "Нюз корпроейшън" – контролираната от фамилията издателска компания, която притежава вестници като американския "Уолстрийт джърнал" и британския "Сън".

Сделката с "Дисни" слага край на продължилата половин век медийна експанзия на 86-годишния Рупърт Мърдок.

Целта на придобиването е "Дисни" да отговори на конкуренцията на технологичните компании в развлекателния бизнес, който преминава през големи промени. Технологичните компании създават подразделения за видео съдържание. Рекламодателите следват потребителското внимание, което е обърнато към интернет. "Дисни" пуска нови стрийминг услуги, които могат да бъдат подпомогнати чрез активите на "Фокс", отбелязва Ройтерс.

Въпроси около регулаторното одобрение на сделката

Не е ясно как американските антимонополни регулатори ще погледнат на сделката.

Неотдавна министерството на правосъдието на САЩ блокира сделката за закупуване на "Тайм уорнър" (Time Warner) от AT&T на стойност 85.4 млрд. долара. Мотивът беше, че по този начин ще се повишат цените за потребителите и конкурентите, въпреки че става дума за т.нар. вертикална сделка, която не включва обединение на сходни бизнеси.

В случая с "Дисни" и "Фокс" обаче има редица припокриващи се бизнеси, като ключовото възражение на регулаторите най-вероятно може да е доминиращата позиция на "Дисни" в спорта.

Споделяне
Още от Бизнес