Марешки достига Борисов по пари за реклама в евровота

Половината от медиите не са публикували информация за сключените договори

Марешки достига Борисов по пари за реклама в евровота

Партията на бизнесмена Веселин Марешки догонва по реклама в медиите ГЕРБ на премиера Бойко Борисов. Това показва проучването на Института за развитие на публичната среда, който прави мониторинг на медиите. Неправителствената организация публикува междинни резултати 10 дни след старта на кампанията за Евроизбори 2019, която започна на 26 април.

Традиционно медийното отразяване е най-голямото перо от партийните разходи по време на предизборните кампании. Например по време на кампанията за предсрочни парламентарни избори през 2017 г. средствата за медии възлизаха на над 5.59 млн. лв., което е 55 % от всички разходи.

Съгласно Изборния кодекс медиите, които отразяват предизборната кампания на кандидатите, трябва да публикуват сключените договори с тях в тридневен срок след подписването им и да ги премахнат не по-рано от обявяване на резултатите от изборите.

Институтът за развитие на публичната среда провежда мониторинг на изпълнението на изискванията в кодекса. Той обхваща официалните страници на 44 национални и регионални медии – 11 телевизии, 3 радиостанции, 16 вестника и 14 информационни сайтове и агенции. Това са, както следва:

Според Изборния кодекс заплащането на медийните услуги става предварително (преди излъчване или публикуване на предизборния материал) и при спазване на обявените от съответния доставчик ред, условия и цени, които трябва да са еднакви за всички.

Половината от медиите обявяват договорите с партиите

Към 6 май половината от включените в мониторинга медии са публикували информация за сключени договори с участници в изборите.

Останалите 22 медии нямат или не са публикували сключени договори с участниците в предизборната надпревара, показва мониторингът на Института за развитие на публичната среда.

Това са телевизиите Европа, Алфа ТВ и ТВ+, вестниците "24 часа", "Дума", "Сега", "Монитор", "Телеграф", "Марица", "Струма", "Борба", "Черноморски фар", "Черно море", "Старозаорски новини", "Утро" и, "АрдаNews", както и интернет сайтовете Vesti.bg, BGnes.com, Novini.bg, Blitz.bg, TopNovini.bg, ВяраНюз.

Въпреки че вестник "24 часа" отразява обширно предизборната кампания, към този момент от медията не са публикували договори с нито един политически субект. От Института за развитие на публичната среда посочват реклама на "Воля" в броевете, издадени на 4 и на 6 май. Вестникът е спазил изискването за маркиране на платено съдържание, но не го прилага към всички публикации, които очевидно са част от предизборната кампания, посочват от Института за развитие на публичната среда.

Във вестниците "Дума" и "Труд" също има редица статии, които явно са част от предизборната кампания, но не са отбелязани като такива, сочи мониторингът на неправителствената организация.

Изненадващо телевизия "Евроком" е в топ три по приходи

От публикуваните до този момент договори става ясно, че медийната група на бТВ e привлякла най-много средства за десет дни след старта на кампанията – 305 150 лв. без ДДС.
След тях се нарежда групата на Нова телевизия, която неотдавна беше купена от братята Кирил и Георги Домусчиеви, със 183 756 лв. без ДДС.

Изненадващо топ три се затваря от телевизия "Евроком" със 149 206 лв. без ДДС. Това става на фона на редица договори на телевизията за безвъзмездно отразяване на евроизборите. Единият е с партията на Николай Бареков - "Движение Презареди България". Листата му е от двама кандидати – той и бившия депутат от НФСБ Димитър Байрактаров, който е водач на листата. Двамата водят авторско предаване по "Евроком". Бареков влезе в европарламента с листата на коалиция между "Без цензура" (политическият инженеринг на фалиралата КТБ на Цветан Василев) и ВМРО.

Другият безвъзмезден договор на "Евроком" за медийно отразяване на евроизборите е с бившия депутат от "Атака" Минчо Христов, който сега участва като независим кандидат.

Телевизията има безвъзмездни договори за реклама още с коалиция "Движение Заедно" на Александър Томов и партия "Възраждане" на Костадин Костадинов. "Евроком" единствена е публикувала договори за безвъзмездно отразяване.

Четвърта позиция по приходи е за държавната телевизия БНТ със 143 379 лв. без ДДС. Веднага след нея се нарежда свързваната с депутата от ДПС Делян Пеевски телевизия "Канал 3", която има договори за 131 667 лв. без ДДС.

Интересно е да се посочи, че според изследване на медийния пазар на агенция "Медия Клуб", телевизиите "Евроком" и "Канал 3" не са сред каналите с най-много зрители, според замервания на "Нилсен" (Nielsen) и "ГАРБ" (GARB).

11 партии не са похарчили още и лев


Според публикуваните данни за договори в 22-те медии, единадесет от регистрираните в кампанията партии , коалиции и независими кандидати до момента не са похарчили нито лев за медийна кампания.

Това са коалициите от партии "Път на младите – НДСВ и ПП Новото време", "Възход" (обединяваща партиите на Стефан Софянски, Евгений Бакърджиев, Мария Капон и др.), както и партиите "ДОСТ" на Лютви Местан, "Глас народен" на Светльо Витков, "Движение 21" на Татяна Дончева и "Презареди България" на Николай Бареков.

До момента средства за медийна реклама не са похарчили и независимите кандидати Десислава Иванчева, Ваня Григорова, Венислава Атанасова, Минчо Христов и Христо Симеонов.

Останалите 16 формации, които през изминалия период са сключили договори с мониторираните медии, са разходвали общо над 1.5 млн. лв. без ДДС. Точната сума е 1 576 475 лв.

Към 6 май най-много средства за отразяването на предизборната кампания са вложили от ГЕРБ – 393 367 лв. без ДДС. Това са около една четвърт от всички похарчени средства в кампанията до момента.

На второ място по разходи за медии в кампанията е коалиция "Воля – Българските родолюбци" – 313 621 лв. без ДДС.

На трета позиция е коалиция "БСП за България" с 224 081 лв. без ДДС.

ДПС е на седма позиция с похарчени за медийна реклама 84 800 лв. без ДДС.

Най-малко средства в реклама към момента е дал независимият кандидат и лидер на БЗНС Николай Ненчев, който беше военен министър във втория кабинет на Борисов – 150 лв. без ДДС.

До момента екипът на Института за развитие на публичната среда не е засякъл договори за отразяване, заплатени със средства, част от медийните пакети на регистрираните политически субекти с право на такива.

Следващите междинни резултати ще бъдат публикувана на 16 май.

Евроизбори 2019

Общо 27 формации са регистрирани за участие на предстоящите евроизбори на 26 май: 13 партии, 8 коалиции и 6 независими кандидати.

Вече е ясно под кой номер са подредени в интегралната бюлетина.

За всеки кандидат в листите на партиите и коалициите може да се гласува с преференция.

За първи път в бюлетината за тези избори партиите са с номера до 100, а преференциите започват от 101.

Партиите, коалициите и инициативните комитети, заедно със списъка на кандидатите за всяка формация, са публикувани на сайта на Централната избирателна комисия.

Списъкът на 3000-те секции, в които ще има машинно гласуване може да бъде изтеглен от тук.

Избирателите могат да проверят в коя секция трябва да упражнят правото си на глас по няколко начина.

Решено е и в кои държави извън България ще има секции за гласуване.

Още от Евроизбори 2019

Защо премиерът говори за "Костинброд 2" по "учебниците на КГБ"?