Седемнадесет години след зараждането на идеята за строеж на петролопровода "Бургас-Александруполис" и над четири години от подписването на тристранното споразумение между Русия, България и Гърция за изграждането му, София най-сетне взе политическото решение да се откаже от участието си в този проект. Така правителството на ГЕРБ направи нещо, което не посмяха три кабинета преди това, въпреки пределната яснота, че страната ни няма икономическа изгода от проекта, носещ ѝ едва 30 млн. долара транзитни такси годишно.
Изключително коментираният екологичен риск е същият като на всички подобни петролопроводи и на сочения за конкурентен американски проект "Бургас-Вльора" (АМБО), който обаче тихомълком бе спрян приблизително по времето, по което в Атина се подписваше гръмко споразумението за "Бургас-Александруполис". АМБО "умря" заради невъзможността да осигури количества за запълване на тръбата. Същото важи и за "Бургас-Александруполис" и дори самите руски компании участнички признаха във вътрешна кореспонденция преди повече от година, че имат подобен проблем. Трансбалканският петролопровод обаче не бе обявен за мъртъв, а бе оставен във фризера.
Сега решението на българското правителство дава шанс за достойното му погребение, макар и позволявайки на руснаците за пореден път да обвиняват София, че е провалила проекта, скривайки удобно истината, че компаниите на Москва трудно могат да осигурят необходимия петрол.
Друг е въпросът защо сегашният кабинет не спря проекта още в началото на мандата си през 2009 г., при положение, че руският премиер Владимир Путин даде знак, че Москва може да прежали петролопровода за сметка на АЕЦ "Белене" и газопровода "Южен поток". Вместо това страната ни продължи да трупа дългове по участието си в проектната компания, които достигнаха 6.7 млн. евро, без да е ясно дали зад това протакане се играе друга игра.
"Бургас-Александруполис" обаче ще продължи да е "актуална" тема още време. Руските държавни компании, участнички в проекта, няма да се примирят просто ей така. Причината е, че проектът имаше не толкова икономическа, колкото геополитическа цел, свързана с интересите на Москва.
Руските участнички в него - "Роснефт", "Транснефт" и "Газпромнефт" - надали ще се съгласят с българското предложение за разтрогване на споразумението от Атина, плащане на дълга на София в компанията "Трансболкан пайплайн" и раздяла на принципа "пито-платено". Това означава проточване още 12 месеца и вероятни финансови претенции към българската страна за пропуснати ползи.
Дори и финансовият министър Симеон Дянков да е прав и страната ни да не претърпи никакви санкции, както твърдят юрисконсултите му, нищо не пречи на руската, а и на гръцката страна, чийто флот има голям интерес от реализацията на проекта, да предявят искове за компенсации за проваления проект и така сагата "Бургас-Александруполис" да продължи из съдебните коридори.
Проектът обаче може да претърпи и друга метаморфоза и да се направи опит да бъде реанимиран. Коз за това му дава одобрената само преди месец от Министерството на околната среда и водите оценка за въздействие на петролопровода върху околната среда. Защото на практика обявеното от Дянков решение на България да излезе от проектната компания "Трансболкан Пайплайн" не бе съпроводено от намерение да се спре въобще преминаването на тръбата през българска територия. Така е напълно възможно другите акционери или трети лица да проявят интерес към изкупуване на дела на София, след като тя не иска да участва, и да пожелаят да се продължи процедурата по обсъждане на екооценката с общините, през които ще минава маршрутът на тръбата.
За такъв възможен вариант подсказва изявлението на представителя на "Транснефт" Игор Демин. Той каза, че "ако София се откаже от проекта не само като акционер, но се обяви и против преминаването на нефтопровода през нейната територия, ще ѝ се наложи да приведе убедителни доводи, тъй като вече одобри оценката за въздействие върху околната среда". "Българите могат да излязат само при съгласуване с другите акционери, въпросът за условията за оттеглянето им ще се решава в хода на обсъждането", заяви Демин, цитиран от Газета.ру.
"Комерсант" пък цитира източник, близък до руските акционери, според който те няма да склонят за излизане на България от проекта. Ако пък българските власти го сторят без тяхно разрешение, "ще трябва да платят колосални многомилионни обезщетения, включително за подронване на реномето". Решението на София е "политическо и в угода на Запада", смята източникът на руското издание. Според друг негов събеседник "естествено ще разгледаме възможността да сезираме международни съдилища".
Решението на София за петролопровода поставя на дневен ред изказаното от руската страна намерение да има трансбалкански тръбопровод, дори и той да не минава през българска територия. Заради явното протакане на проекта от правителството на ГЕРБ "Роснефт" и Транснефт" резервираха участие в сочения за алтернативен петролопровод "Самсун-Джейхан", макар и да смятат, че той не е твърде рентабилен. Причината е, че турската страна иска високи тарифи за преноса на суровината, за разлика от договорените с България транзитни такси от едва един долар на тон.
Така на дневен ред според руските издания излиза търсенето на нови варианти за пренос на руски суров нефт по заобиколен на черноморските проливи маршрут.
По-рано вицепрезидентът на "Транснефт" Михаил Барков споменаваше за близо 15 алтернативни проекта, заобикалящи Босфор и Дарданелите. Руската компания може да участва например в Транстракийския петролоповод между черноморското и средиземноморското крайбрежие на Турция, чийто маршрут е със 100 километра по-къс от трасето "Бургас-Александруполис", отбелязва "Газета".
В момента маршрутът на "Бургас-Александруполис" няма реална алтернатива, смята обаче ръководителят на руския Фонд за национална енергийна сигурност Константин Симонов. Турция контролира проливите, "за да разполага с лост за натиск - на първо място върху Русия". Затова проблемът с Босфора и Дарданелите е политически и не може да бъде решаван чрез изграждане на тръбопроводи през турска територия, обяснява той пред "Газета".
Напълно е възможно да се прокарат тръби, заобикалящи и България, и Турция, но това означава "да започнем пак всичко от нулата", допълва Симонов.
"Нерешителната позиция на България (за Бургас-Александруполис, б. ред.) може да е свързана с общата енергийна политика на Русия", предполага руски икономист пред електронния в. "Взгляд". Според него България "може би се опитва да подпомогне някак Европейската комисия, с която Русия има спорни въпроси" или пък "да се спазари за нещо около газовите договори".
Отказът на България от проекта обаче едва ли ще повлияе сериозно на износа на руски петрол за Европа, смята източник на РБК Дейли. Русия ще пренасочи доставките към БТС-2 - втория етап от Балтийската тръбопроводна система, който ще влезе в експлоатация догодина, обяснява експертът.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
24 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
И през къде, интересно, ги вижда да минават тия тръби таваришч Симонов? През центъра на земята ли? Пить надо поменьше, товарищ!
Анализът ми хареса.Въпросът обаче с Б-с/Ал-полис бе скопен от гл точка на БГ интересте още в самото начало.въпреки,че на ББ не съм въобще фен добре направи,че канцелра договора.Защо бе скопен?
Не заради евентуална екологична катастрофа,вероятността за която е толкова голяма колкото и за всички останали подобни пайплайнове.А защото тогавашните правителства(още в началото) за да легнат на Русия едва ли не бяха склонни да се откжат от каквото и да било възмездие.Стигна се дотам,че руснаците едва ли …
не зорлем ни набутаха едни 30 млн долара годишен наем.
Защо ние да не участваме с полагащия ни се процент във всички операции моля ви се - имам предвид примерно транспортиране на петрола до Бургас.Това по онези години бе тема табу.На никой не бе разрешено да разговаря по нея нито да задава въпроси . Ние умните решихме да преговаряме сички тми с Русия в пакет лежейки на ухото,че Големят Брат ще ни прекара по тънката лайсна.Да ама не.Русия много отдавна не питае към БГ-то братска обич и загриженост - и може би правилно.Още Горби ни бе казал,че братството си е братство,но сиренето вече е с пари .Ние( нашите пишман политици) май не го разбрахме. Гърците се пребориха
да си вземат 33 % ( дялът им на участие) от обемите да дойдат от Ср.море и да си транспортират техния дял в Черно море,за нас някакви си мижави 30 млн на година и толкоз.Каквито и да са последиците няма да са толкоз тежки колкото биха били ако се реализираше тази идея по начина по който бе тръгнала да става.
жигдал сам циници но цато тези писачи не.неграмотници.то цацжо остана от балгариа .само шопска салата с жносни зарзажати
Благодаря на админа.
ПИСМО ДО ВАНКА С ТАНКА
by ExtremeCentrePoint on Thursday, 17 November, 2011
Пиша ти от Плевен, драги Ванка.
Помниш ли кагда пришол със танка?
Беше млад, но се държеше мъжки.
Зарази семейството ми с въшки…
Взе на мама златните пендари
и дори галошите ми стари.
Помниш ли, как кушаше картошки?
Наконец забърса три кокошки.
После си преспал със какa Сия
и изпил си всичката ракия.
А след време чухме и мълвата,
че си гръмнал тате във главата!
Длъжен бях да те обичам, Ваня.
Даже кръстих дъщеря …
си Маня.
Залъкът си давахме насила
на Русия – тая дива сила.
После цели девет петилетки
грабихте уран и руди редки.
Грабихте и жито, папироси…
Зарад тебе ходим голи-боси!
Дружбата ни беше “свята”, “чиста”.
Ние всички хранехме танкиста.
А пък ти ни пазеше със танка
и ни взе последната луканка…
Пазеше и немците, и чехите.
Ние тук възпявахме успехите.
С паметник стърчиш ни на главата
и скверниш небето и земята.
Москвичите помнят ли искане №1 на Империята на злото, а.и.-Областта през която минават тръбите да е рашънска и да се охранява от руската армия.
С една преработка ,този проект щеше да стане най-изгоден за България,защото можеше да се върже с тръба за газ от газов терминал за втечнен газ от гръцко пристанище на Егейско море до българската газова магистрала . Щом гърците и руснаците имат интерес да шунтират Проливите и да имат гърците нефтопреработвателет комбинат на Алуксандруполис ,ние също трябваше да представим нашия интерес за доставка на втечнен газ от страните от северна Африка и Гълфа ,за да обезпечим независимост от ГАЗПРОМ по тръбите от Север. С една преработка на начина на захраване на тръбата с нефт .Вместо с БУЙ в Черно море,което е най-рисковия вариант- с нефтено пристанище като това на НЕФТОХИМА .
До N 8, недей да казваш "Браво" на правителството, защото Бойко Борисов защитава собствените си интереси и тези на Лукойл. Основната причина за това решение е, че Путин нежелае ЛУкойл да участва в проекта, а Бойко им даде 35 годишна концесия за пристанището, през което трябва да преминава тръбата. Целта беше чрез ЕС да принуди Путин да ги включи в проекта, но явно той не се е поддал, а както вече става чсно той отново ще е президент или министър-председател. Така че Бойко няма какво друго решение да взема, само дето България ще плати огромни неустойки на участниците в проета, както се прави във всеки бизнес. http://avtorski.pogled.info/article/22984/Boiko-Borisov-energetikat-v-byalo
Всички коментирали, буквално гадаят и мятат партенки. Решението за отказване от проекта е...правилно! Слабо известна е информацията, че турците имат намерение да копаят, втори проток. С две думи, Босфора да си остане туристическа атракция, а танкерите да цепят директно през новия канал. Аз смятам, че такъв проект е възможен, знам какви имоти има около Босфора и на кого са. Въпроса е повече от политически, колкото до това, дали американците държат нашия премиер за ... ръката :-))), така е. В случая този факт, няма много общо, бих казал, че е съвпадение на интереси.