Не е важно да протестираш ден или месец. Важно е да протестираш всеки път, когато се нарушават права. Протестът – освен всичко друго – е усилие към висша солидарност и всяка поредна криза ще ни убеждава в това.
А второто десетилетие на ХХІ век, което живеем в момента, има шанс да остане в историята именно като десетилетие на протестите. Навремето така бе наречено десетилетието на 70-те години от предишния век. Само че тогава имахме Бийтълс и хипита, обществени вълнения във Франция, опит за свободна пролет в Прага, антивоенни протести за Виетнам, убийства на Мартин Лутър Кинг и на братя Кенеди – а сега имаме "окупирай”, Тахрир, Таксим, погроми в Париж, вандалства в Лондон, улични арести в Москва и бразилска фиеста на негодуванието. През май тази година си имахме дори шведска пролет с поредни имигрантски вълнения.
А у нас си имаме нещо родно, нашенско и многообразно. След февруари тази година обществото ни вече няма да е същото – или поне не би трябвало. Защото, въпреки всички уговорки, протестите в България са част от общата тенденция. По правило политическата класа се стреми да омаловажи всеки един протест и това е съвсем разбираемо – та затова и у нас избуяха всякакви интерпретации, които скоро ще бъдат забравени. Суровата реалност ще ни сграбчи в зимна прегръдка и/или в бежанско нашествие и тогава ще трябват нови действия и нова решителност. При това и от двете страни на "барикадата”. Или по-точно от трите – защото при нас има протестиращи, управляващи и наемници. Впрочем – не само у нас. Има ги навсякъде.
Емоции, но не и решения
На площадите обаче има емоции, но не и готови решения. Главното е да се знае, че щом светът е тръгнал да протестира, значи нещо генерално ще се променя. Затова и искрените протести се възприемат като вид колективно съзнание.
Не трябва обаче да се забравя, че при всяка масова протестна акция попадаме в закона за съхранението на риска. В затворените системи намаляването на индивидуалния риск повишава общия риск на системата и това може да я разруши. Последствията понякога са исторически и позитивни, а понякога – трагически и реакционни. В това се състои величието и иронията на всеки протест, защото не се знае какъв ще е приносът му за общия взрив. А пред очите ни става именно това – руши се общоприетият модел на глобализация и на обещаното щастие след края на Студената война. Да, само че Историята не чете учебници. Тя има своя логика и собствен път.
Виждаме това и на биологично равнище – водим борба да опазим от рискове децата си, в резултат на което човешкият вид става все по-неприспособим към природните условия. Същото е и при избухването на протест, само че в друго измерение. Когато поредното безумие на властта заплаши индивидуалните ни свободи и достойнство ни, ние се събираме на площада, където заедно сме по-силни. И предизвикваме системата, дори с риск да платим грешна цена за промяната или да предизвикаме промяна, която е обратна на желаната.
Всеки век си има своето чудо – така и нашият. Никога преди не сме били свидетели на подобни предизвикателства. Съвременните технологии промениха съществуването ни. Като индивиди ние все по-малко се занимаваме с промяна на окръжаващата ни среда и все повече – с формиране на собственото ни съзнание и с борба да овладеем чуждото. Еколозите може и да възразят, но фактите ще ги опровергаят. Мнозина от нас са увлечени и обречени да са заети само с печеливши неща, за да оцеляваме като общество, а това означава, че тези дейности са възможно най-масови. Затова и натискът за глобализация е предизвестен и естествен, само че подобен качествен скок в движението на информация и капитали досега човечеството не е преживявало.
Това обаче не означава, че светът е станал по-познаваем. Нека не допускаме тази заблуда относно нашата противоречива модерност. Напротив – наблюдават се опасни тенденции. Образованието все повече се превръща в инструмент за обществен контрол. Оттам произтича архаизация на обществените отношения – и то в посока на дехуманизация. Това е ставало и друг път в човешката история, но този път процесът вероятно ще е всемирен, макар и не едновременен. В нашата малка страна например вече има достатъчно белези на деиндустриализация и те не могат да бъдат прикривани.
Заплаха от ново Средновековие
Нека поясним – застрашени сме от възшествие на нов вид средновековие. И това може да се случи въпреки информационните технологии и въпреки възможностите за постиндустриално развитие. Потомците ще ни съдят, но на този етап ние не правим почти нищо, за да предотвратим упадъка. Защото протестът няма смисъл, ако не поражда мисъл.
А вече е повече от ясно, че действащият глобален модел се задъхва, глобалните проекти – също. В това число и нашият нов дом – Европейският съюз. Живеем в цикъл на свръхпроизводство, което все повече обхваща не толкова традиционните продукти, колкото информационните технологии и технологиите за човешко управление. Както отбелязват някои автори, вече сме "high human”, вместо "high tech”. В резултат на това попадаме в невиждана криза на потреблението, а оттам – в спиралата на намаляване на средния жизнен стандарт. За слаби и зависими икономики като нашата вече не е трудно да се предрече – ще става все по-лошо. Някои наши съграждани не могат да надмогнат мизерията – площадът не бива да забравя това. И не бива да се правят индивидуални акции за спасяване на поредния медиен случай – това е признание за вина. Протестът трябва да се бори за всеобща справедливост, колкото и да е трудно това.
Описаният по-горе процес, който засега е повече неосъзната опасност, събужда усета на младите и протестиращите, за което трябва да ги поздравим, понеже няма как – техен ще е жребият да изживеят идващия век. Защото именно огромният риск за оцеляването на средната класа е това, което изкарва хората по площадите и ще продължи да ги изкарва. Защото понятието "демокрация” има смисъл, само ако съществува и се възпроизвежда творецът на съвременното общество – средната класа. Останалото са подробности.
Ами ако глобалните монополи загният? Защото един от рисковете на глобализма се състои в това, че трансграничните мега-корпорации на практика съществуват без външна конкуренция. Адам Смит може да е доволен от подобно доказателство за прозорливостта си, но ние не сме. Защото освен поредното десетилетие на протести засега нямаме нови модели за развитие. Нещо повече – нямаме дори език и понятия, за да родим теорията. Някои неща ще трябва да се пренапишат – в това число и определението за "класа”. Ето за това ще трябва да се борят младите – за езика и за познанието на новото време. А това винаги е най-трудното.
Без наивна романтика
Освен това протестите трябва да се освободят от мистицизма и от наивната романтика. Може да си мечтаем, че утре ще закрием някой енергиен холдинг и няколко инвестиционни банки, които изсмукват спестяванията ни. Но реалността е такава, че докато ние се каним да закрием холдингите и банките, те ще закрият нас. Затова протестът трябва да е прагматичен, а той ще е такъв само тогава, когато е част от натиск и политика, които са непрекъсната осъзнатост. Победата не може да се състои в поредната оставка, а много отвъд нея. Именно това ще е най-сложното, особено за общество като нашето. Защото трябва да го постигнем не само на фона на обедняване и състаряване, ами със съпътстваща загуба на технологии и повишаване на опасността от техногенни катастрофи, причините за които вече описахме. Отгоре на това цивилизационният разлом на старата "госпожа Евразия” все повече ни обрича на рискове от тероризъм и военни конфликти.
В този ред на мисли едва ли нивото на монополизъм в света ще спадне от само себе си. То може и да се срине, но това ще е голяма война, така че по-добре да не става. По-скоро нещата ще вървят по друг път. Равният достъп до компютрите в новия век ще означава и равен достъп до постиженията на формалната логика, защото компютърът не е нищо друго, освен нейното ускоряване и автоматизиране.
Затова битката ще е на полето на неформалната логика. Иноваторството и бунтарството на идеите ще са залогът за оцеляване на човечеството. Както впрочем винаги са били. Само че за пръв път съревнованието ще е обозримо по цялото кълбо, а не в региона на няколко държави. Новият вид управление ще породи нова форма на образование и нови институции, така че бъдещите протести може да се провеждат вече не пред парламенти и правителства, а пред централи на мозъчни тръстове и неформални университети с първоначална съмнителна легитимност. Процесът няма да е гладък, защото новото се ражда в борба. Водачите от новото поколение ще трябва да жертват лични интереси, а понякога ще търпят остракизъм и съдебно преследване. Но и това няма да е за пръв път в човешката история.
Защото иначе каква е алтернативата? Глобална управляваща малцинствена класа, организирана като затворен рицарски орден, а за всички останали – интелектуално компютърно гето? Само че как тогава ще се генерират знания, как ще се подхранва прогресът? Ще настъпи застой и израждане, включително и за олигарсите. Така че елитите, които днес са във война за световно господство, трябва да проумеят това. Трябва да го проумеят и нашенските новобогаташи. Ентропните процеси са отишли твърде далеч и връщане назад няма. Сложните системи никога не търпят обратно развитие.
Радостната новина е, че протестиращите имат собствена прозорливост и не се осъзнават като безпомощни жертви, макар и да робуват на някои клишета. В този аспект, макар и по-бавно, всеки протест се превръща в част от великата машина на времето.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
31 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
дето в един форум беше написано че Българинът протестира за това, за което после не отива да гласува. значи не вярва в изборите повече.
А какво стана във Варна? Протести против Киро Йорданов. После пак - Портних.
направо ===без коментар...дано авторът не се оглежда като краля слънце в огледалото, защото така изглеждат нещатат, и това би било още по-жалко не само за него...
Оставка ! Оставка !
Снимката е буреносна. Нищо добро не ни чака май ...
До номер 1 и до други, които критикуват факта, че цитираните в началото на материала събития не са от 70-те години на миналия век. А са били през 60-те години на миналия век. Всеки век има десет десетици, нали така? Седмата десетица е от 1960 до 1970 година. Това е логично. Аз мисля, че така се датират събитията.
една истински качествена машина на времето би трябвало да може не само да връща назад във времето, когато рокендрола беше млад, но и да може да изстрелва напред във времето, когато... няма нищо. а защо няма нищо напред във времето ли? много просто. защото миналото изяде бъдещето си. и това не е песимизъм, а най-реалната картинка, която обрисува машината на времето с поглед в бъдещето.
историята на човечеството е като едно "болеро" на м.равел, където, пиесата музи-кална започва едва-дочуто и в нея …
последователно се включват не само все повече и повече, но и все по-големи и по-мощни инструменти, докато се стигне до онова кресчендо, което се вижда в картината на едвард мунк "писък", който бе купен за една баснословна сума изразена в определени валутни числа, защото този крясък бе станал най-новият писък на модата да се влага не в злато и в борсови "ценни книги" (като §22; има ли пилот в самолета и др..), а в ценности на културата. тази картина, малко след като е била нарисувана е струвала само едва цената на материалите по онова време(като луковица за лалета по друго време), а утре може да струва три пъти по толкова за колкото е била не купена, а продадена днес... но да се върнем на болерото, което свършва с едно проглушително "тадададам"! и ако ви е качествена уредбата, в слушалките можете да чуете заглъхващото ехото от последните ударни инструменти. тази малка следа от голямата музика, продължаваща около 115милисекунди след края на пиесата, не можете да чуете в залата с истинския оркестър, понеже на самия последен такт публиката става на крака и дарява диригента и оркестъра с пребурни овации, което най-често си е заслужено... дори само за автора да е.
и на мен ми направи сериозно вчепатление, че авторът се е загрижил за изчезването на динозаврите, наречени световни концерни, но нима след юрата животът е прекъснат? и нима не благодарение на изчезването на динозаврите - едни от млекопитаещите са се сдобили с реалния шанс да станат дори "същества разумни"?
ще запитате вие, а ние ще ви кажем, че сблъсъкът на един астероид със земята може да има сравнителните за "х. сапиенса" единици еди колко си килотона атомни бомби, но в този природен заряд никак е нямало онова количество радиация, което е събрано като високо-концентриран мирен и немирен атом от кората на земята.
"Сложните системи никога не търпят обратно развитие", това ми прилича на твърдението, че "природата не търпи празни пространства", а е.. виж само колко хора са с напълно празни глави, празни идеи, празни души и празни думи - най-вече по "високите етажи" на управленията, които съвсем реално направиха обратно развитието на хората, като ги превърнаха в едни тлъсти бургер-машини за масово кендзане на адски ефтини продукти.
светът бавно бива превръщан в един "хуманен" и "филантропски" конц-лагер, където баш надзирателите се спотайват зад гърбовете на марионетките си, чрез които управляват и направляват "масите" в кръга (на "шегата"), наречен живот... на заем.
както и да бъдат наричани днес тези протести по света, те ще останат в историята, като един катализатор за развитието на хората като отделни личности към обществото, което бди и само има влияние над процесите, които сега му биват натрапвани от една шепа тотално избудалели шизофреници, маниаци, клептомани, лъжци-рецидивисти и най-обикновени, ефтини и безсъвестни манипулатори.
или ако трябва да смесим бъдещето с миналото, най-накратко ще трябва да се рече, че това (ще) е един ренесанс на демокрацията и общочовешките ценности, чиито химн е одата на радостта и крачка назад от пропастта.
машиниста.
Много патос уж за трезво мислене, срещу емоции...
Уж за позната рецепта "средна класа",
но чрез бунтарство и инновации.
Уж за демокрация, но за монополи и социално изключване...
Не, останалото не са "подробности".
Демокрацията е за Всички хора, не е само за "средната класа".
Няма просто решение - с доктрини и лозунги.
Има нужда от лечение на човешката култура.
Почти всеки жив човек има в ежедневието си контакти със "социално" по-слаби от него. Такива случаи са предизвикателство и мяра за …
човещина и оцеляване.
Това са индивидуален вид отношения, които заслужават признание в културата на цялото обществото.
Изискват признание за оцеляване и на обществото.
www.sluntse.com
ВЕЧНИТЕ книги
ХРИСТИЯНСКА етика
"Защото понятието "демокрация” има смисъл, само ако съществува и се възпроизвежда творецът на съвременното общество – средната класа. Останалото са подробности."