Масова подмяна на касовите апарати заради отчитане в НАП до 5 минути

Нови изисквания към бензиностатции, софтуерите за продажби, сторното и електронните магазини

Масова подмяна на касовите апарати заради отчитане в НАП до 5 минути

Удължаване на срока за подмяна на касовите апарати заради отчитане на продажбите в реално време, въвеждане на нови изисквания към софтуерите за продажба, промени в сторно операциите и регистър на собствениците на електронни магазини. Това предвиждат част от промените в публикуваната за обществено обсъждане Наредба Н-18 от 2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства.

Министерството на финансите имаше 6 месеца да разпише подробно изискванията към приетите през март промени в Закона за ДДС, с които се цели подобряване на отчетността на бизнеса.

Промените засягат всички фирми в страната, които ползват касови апарати, софтуер за управление на продажбите, интегрирани автоматизирани системи за продажби. Става въпрос за около 440 000 регистрирани фискални устройства, като половината от тях вероятно ще трябва да се подменят, а на останалите - да бъде актуализиран софтуерът, за да отговорят на новите изисквания. Фирмите с регистрация по ДДС са около 250 000, сочат данните на НАП.

Разходите на фирмите за касовите апарати ще могат да бъдат признати за данъчни цели и с въпросната сума да се намали данъчната основа и съответно по този начин да се плати по-малко данък, обясниха от НАП. Говорителят на агенцията Росен Бъчваров уточни, че в момента при покупка на нов касов апарат фирмите издават ваучери, с които след влизане в сила на наредбата ще извършат нужните ъпдейти по фискалното устройство безплатно.

Целта на наредбата е да ограничи сивия сектор, защото сега фискът губи около 330 млн. лв. годишно от укриване на обороти, твърдят данъчните. Най-рискови са заведенията за хранене и баровете, търговците на дребно, продажбите на облекла и обувки, горивата, посочиха от НАП.

Съществуващата в момента нормативна уредба не предлага достатъчно възможности за детайлизиране на информацията, която постъпва в НАП без това да е свързано с извършване на проверка на място. С промените такава вече няма да е нужна, защото информацията от всяка продажба ще пристига до 5 минути.


Удължаване на срока за подмяна на касовите апарати

Срокът, в който регистрираните по ДДС търговци трябва да сменят или пренастроят своите касови апарати, се удължава с три месеца до края на март 2019 г., предвижда наредбата.

За всички останали търговци срокът остава без промяна – до юни 2019 г. за нерегистрираните по ДДС и краят на следващата година за ползващите интегрирани автоматизирани системи за продажби - например търговските вериги.

С удължаването на срока търговците ще имат достатъчно време, за да се свържат с производителите на касовите апарати, които използват, както и обслужващите ги сервизи, за да разберат какви софтуерни и/или хардуерни промени са нужни, обясниха от НАП.

Производителите и разпространителите на софтуер за управление на продажбите пък ще трябва да декларират пред приходната агенция, че продуктите им отговарят на изискванията на наредбата. Това задължение влиза в сила от 1 октомври.

В момента търговците подават отчетите си в НАП веднъж месечно на база обобщени данни за деня. След смяната на касовите апарати или актуализирането им това ще става на всеки пет минути.

Първоначално се предвиждаше това да бъде в реално време, но мобилните оператори смятат, че обемът от данни, които следва да се обменят, може да се отрази негативно на преследваните от Министерство на финансите и НАП цели.

Заради риска от възникването на технически трудности и невъзможност за изпращане на данните към НАП, което би довело до блокиране работата на всички търговци, е постигнато съгласие срокът от 5 мин. от издаването на фискалния бон и отчитането му в НАП за оптимален, обясниха от приходната агенция.

Освен това на всяка една касова бележка ще бъде отбелязан баркод, който ще съдържа цялата необходима информация. Баркодът на касовия бон дава възможност и на клиента да провери на място дали търговецът се отчита пред данъчните в рамките на пет минути, обясниха от НАП.

Затварят се "вратичките" за бензиностанциите

Предложеният проект предвижда затваряне на "вратичките" за бензиностанциите да укриват обороти.

От НАП не отрекоха, но и не потвърдиха твърденията на вицепремиера Валери Симеонов, че бензиностанциите масово укриват обороти, защото всяка нощ между 23:45 и 00:00 часа системите им спират и не издават касови бележки, защото "правят актуализация на софтуера и пращат отчети към НАП". По думите на говорителя на НАП Росен Бъчваров търговията с течни горива е един от най-рисковите сектори, но с новите промени в наредбата "вратичките" ще бъдат затворени.

Проектът предвижда издаване на фискален бон за всяка продажба на течни горива на всеки клиент, като не се допуска обединяване на повече от две продажби на горива, направени от един клиент в един фискален бон.

По този начин се ограничава възможността за ползване на данъчен кредит от регистрирани по Закона за ДДС лица, чрез фактури за "фиктивни" доставки.

В хода на контролната дейност на органите на НАП в бензиностанции са установени случаи на зареждане на гориво на един клиент без да бъде издаден фискален бон, като на следващия клиент се издава фискален бон, при което се включва и продажбата на предходния клиент. Това създава предпоставки за "некоректно данъчно поведение от определени задължени лица", посочват от финансовото министерство.

Регламентира се и възможност бензиностанциите да извършват продажби на течни горива чрез електронните системи с фискална памет (ЕСФП) на самообслужване. В обекти за продажби бензин и дизел на самообслужване, устройството за плащане на гориво ще е част от централното регистриращо устройство.

При продажби на горива от обекти, които са изцяло на самообслужване, дневният финансов отчет ще се генерира автоматично и ще се записва във фискалната памет и на контролна лента на електронен носител за всеки ден.

От НАП предлагат при загуба на връзка между нивомерни системи, бензинколонки и фискалните устройства да има срок от 15 минути, в които проблемът да се отстрани. Ако това не се случи, цялата система ще блокира.

Изискванията за бензиностанциите ще влязат в сила от 1 юли 2019 г.

Спират се хартиените сторно и служебни бележки

С промените се предлага прекратяване на практиката за издаване на хартиени сторно бележки.

Променя се реда за извършване на сторно операции, който сега се документира чрез издаване на сторно касови бележки от кочан. При рекламация, връщане на стока, при допусната операторска грешка или намаление на данъчната основа, след приключена сметка на клиента, ще може да се извършва корекция (сторно операция).

Предвижда се сторно операцията при операторска грешка да се извършва до 7- мо число на месеца, следващ месеца, в който е допусната, а при рекламация на стока - да се документира в момента на връщане на сумата на клиента, но само при достатъчна касова наличност.

С промените се слага край и на практиката за издаване на служебни бележки, която се използва често от заведенията. Те ще бъдат длъжни да издават само касови бонове, като целта е да се изсветли сектора. Според оценките на НАП 88% от питейните заведения са високорискови по отношение на фискалната позиция.

Нови изисквания към софтуерното управление на продажбите

С проекта се въвеждат и изисквания към софтуерите за управление на продажбите в търговски обекти. В голяма част от търговските обекти в страната сега се използват информационни системи (софтуери) за управление на търговската дейност, които управляват и информацията от фискалните устройства.

Към момента нормативната уредба предвижда изисквания единствено към тези устройства, но не и към софтуерите, управляващи тяхната дейност. Това дава възможност в софтуерите да се вграждат функционалности, позволяващи при приключването на продажба да не се подава команда към устройствата за отпечатване на фискален бон, а от нефискално устройство се разпечатва и предоставя на клиента бон, имитиращ фискалния, което дава възможност на задължените лица да отклоняват от надзор част от оборота в обекта.

НАП е засякла, че процентът на укрития оборот в обекти, в които се използват софтуери за управление на продажбите, е в рамките от 30 до 70%. Зачестяват и случаите на използване от страна на задължените лица на различни способи за манипулиране на информацията, създавана от софтуерите, включително нейното изтриване от устройствата, с които работи софтуерът.

Засегнатите обекти са основно малки и средни предприятия - малко над 20 хил., като те използват общо 43 хил. фискални принтера. По оценките на данъчните разходът за бизнеса за актуализацията на софтуера ще е средно около 120 лв. на работно място с компютър и фискален принтер. Подмяната само на принтера струва средно 275 лв., показват сметките на НАП.

Въвежда се регистър на собствениците на електронни магазини

С промените в Наредбата се определят и изисквания към лицата, извършващи продажби чрез електронен магазин. В момента в преобладаващата част от електронните магазини няма информация за търговеца, извършващ продажби чрез него. Промените предвиждат НАП да разполага с информация и да поддържа публичен списък, в който ще може да се извършва справка за собственика на определен електронен магазин.

В организирана от НАП медийна кампания ще бъде популяризирана възможността за извършване на проверка в сайта на агенцията за собствениците на електронни магазини. Това ще намали сивия сектор в интернет търговията и ще повиши защитата на потребителите, мотивира се финансовото министерство.

 

Още по темата
Още от Бизнес