Масово българите са за "Юбер", но под нови регулации

Масово българите са за "Юбер", но под нови регулации

Масово нагласите на българите към споделените пътувания чрез услугата "Юбер" са положителни и те смятат, че регулаторните органи трябва да разрешат отново работата на алтернативните таксита, като за тях се приложат нови правила и регулации. Това сочи проучване на "Галъп Интернешънъл", извършено по телефона сред 706 жетиле на София, Пловдив и Варна по поръчка на сайта Офнюз.

Допитването е направено след принудителното спиране от Комисията за защита на конкуренцията на работа на платформата "Юбер" (Uber), на която всеки можеше да си поръча споделено пътуване на по-ниска цена от тази на таксиметровиге фирми. Мотивът на антимопонолната комисия е, че се нарушава конкуренцията, тъй като изпълнителят на превоза не трябва да отговаря на определените в българското законодателство изисквания към таксиметровите шофьори и техните автомобили, нито да  плаща лицензи.

Според мнението на повечето анкетирани подобен тип услуги все повече ще навлизат в живота ни. Най-вече най-младите, активни и образовани жители на трите най-големи града одобряват т.нар. споделена икономика. Според 84 на сто от тях, в бъдеще подобни услуги ще са нещо нормално.

66 процента от анкетираните смятат, че услугата трябва да продължи да се предлага с нови правила и регулации, 62 на сто очакват да се намери компромис между компанията, предлагаща споделеното пътуване и държавата

Запознати с основата на концепцията "Юбер“, 72% избират опцията, че като цяло това е добра възможност за превоз. 24% са на обратното мнение. Същата картина се получава и в отговор на хипотетичния въпрос дали сами биха се занимавали с нещо подобно: 72% посочват отговора "това е добра идея“, а 26% са на обратното мнение. И по-двата въпроса, закономерно, най-скептични са най-възрастните.

Данните свидетелстват за симпатия по принцип, а не за някаква особено активна или осъзната позиция, тъй като запознатостта с темата не е голяма. Най-възприемчиви се оказват хората с по-добра житейска перспектива, посочват от "Галъп".

На въпроса "Смятате ли, че държавата трябва да регулира с кого може да пътувате“ 57% отговарят с "не”. 77 на сто от запитаните смятат, че принудителното спиране на "Юбер“ не е в полза на потребителите. Две трети от попитаните смятат, че дейността трябва да продължи да се предлага, като се наложат нови правила и регулации. 24% споделят мнението, че дейността на "Юбер“ трябва да бъде напълно разрешена, а на другия полюс са 8% от запитаните.

Едва 10 на сто приемат, че на пазара имат място само таксиметровите компании и "Юбер“ трябва да се забрани. 26% избират опцията, че "Юбер“ трябва да се разреши безусловно.

Мнението за таксиметровите услуги сред населението на трите най-големи града у нас - т.нар. жълти таксита - е по-скоро положително: 55% споделят позитивна оценка, а 37% - негативна. Хората с висше образование показват и по-ясно одобрение за консенсусните опции.

Преобладаващата обществена интуиция е, че споделените услуги ще се превръщат в част от живота ни във все по-голяма степен. Затова и очакванията на обществото, доколкото ги има, са свързани с намиране на изгоден за различните страни в спора вариант. Отношението и към концепцията "Юбер“, и към таксиметровите услуги, е благоприятно, въпреки ниската информираност по конкретния правен спор и същността му.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес