Мая Манолова: Властта се окупира от малка група хора - нито леви, нито десни, която работи срещу гражданите

В София пари има, но не се управляват добре, а се разхищават, смята кандидатът за кмет на София

Мая Манолова: Властта се окупира от малка група хора - нито леви, нито десни, която работи срещу гражданите

Мая Манолова е един от основните кандидати за кметския пост в София. Кандидатурата ѝ е издигната от Инициативен комитет и подкрепена от БСП, ДБГ, АБВ и други партии. В интервю за Mediapool тя обещава, ако спечели изборите, да осигури място за всички деца в забавачките до края на мандата си. Да възстанови лифтовете на Витоша, да започне създаването на Северен град, да направи ревизия на "Топлофикация" и да се опита да я стабилизира. Манолова отговори писмено на въпросите.

Г-жо Манолова, кой е най-големият проблем на София и как ще го решите?

Това, което аз ще направя, е до края на мандата да има детска градина за всяко дете. В момента чакащите деца са над 7000, а поколения наред деца израснаха в списъците на чакащите. Изчислили сме, че място в градина или ясла за всяко дете би струвало около 15 млн. лева на година. Смятам, че Столичната община може да си позволи тези средства - все пак дават се за какво ли не, за ремонт на ремонта, а тук говорим за децата.

При столица с толкова голям бюджет – над 1.7 млрд.лева - не е справедливо на младите хора, семействата, на точно тези, които искат да се развиват и да раждат деца, да не се осигури най-елементарното в продължение на 14 години - места в детските градини за техните деца. Докато това не се реши, ще има ваучери за децата в частните градини на стойността на издръжката им каквато би била, ако бяха в общинска градина. Така е справедливо.

Обещавате да взимате важни решения, допитвайки се до гражданите. Как ще действате обаче по въпроси, по които мнението на обществото е поляризирано и еднакво големи групи са "за" и "против" - например по отношение на ограничаване на движението на колите като мярка срещу замърсяването на въздуха?

Най-важно е здравето на хората и данните са стряскащи – един автобус хора всеки ден умират в страната заради лош въздух. В София пък всяко четвърто дете е с хронични заболявания, сред които астмата е масов случай. България плаща санкции на ЕК заради лошия въздух. Така че залогът е толкова голям, а проблемът засяга толкова хора, че разделението трябва да се преодолее. Първият електронен референдум ще бъде за инсталацията за горене на боклук – това е огромна инвестиция, свързана със средата на живот, и гражданите трябва да имат възможността да кажат мнението си.

В програмата сме заложили провеждане на електронни допитвания, чрез които гражданите да участват в решаването на управленски въпроси чрез блокчейн технология, въвеждане в общината на електронни търгове за обществени поръчки, качени на блокчейн, 100% отворени общински дигитални данни за разработка на нови мобилни приложения за гражданите, получаване на цялостни общински услуги на електронно гише ("обслужване на едно гише в джоба") и проследяване на статуса на всяка административна преписка и на длъжностното лице, ангажирано с нейното обработване.

Какви конкретни мерки предлагате срещу презастрояването на София?

Имаме фундаментални различия с г-жа Фандъкова - тя досега залагаше на сгъстяване на застрояването в центъра, "Младост" и Западна София, а аз залагам на разширението на града на север. За последните 14 години се позволи да изникнат цели жилищни квартали без инфраструктура - без пътища, детски градини, тротоари, училища, паркове, площадки за децата и за спорт, зелени площи. Така възникнаха новите квартали "Манастирски ливади", "Витоша", "Кръстова вада". Това трябва да се спре, не може повече да се сгъстява строителството.

Ще изградим Северния град, като първо направим инфраструктурата - детски заведения, институции, паркове, улици, тротоари. Центърът му ще е летището на Доброславци, а сградите там ще са нискоетажно еднофамилно строителство. Това не може да се случи веднага, но трябва да се започне и кметът да има визия за дългосрочното развитие на града.

Сред конкретните мерки срещу презастрояването, предвидени в програмата ми, са приемане на цялостни подробни устройствени планове за кварталите. Промяна на устройствените планове, където е нарушен балансът между обществен и частен интерес. Безкомпромисно спазване на закона относно изискванията за максимално застрояване, отстояния, изисквания за паркоместа и минимално озеленяване в рамките на терена. Прекратяване на възможностите за увеличаване максималната плътност и общо застрояване на имотите чрез законови вратички. Преустановяване на практиката да се разрешават много високи сгради из целия град и определяне на конкретна зона за това. Припознаване на ателиета, общежития и др. за жилищни помещения и приравняване на изискванията за тях към тези за апартаменти.

Нужна е нова наредба за обществените обсъждания, която да гарантира вземането предвид на становищата, получени по време на процедурата и др.

Как ще се осигурят средства за отчуждаването на всички частни имоти, които са част от зелената система, или са отредени за детски градини и училища?

Няма да е лесно, но съм твърдо решена. Необходимите средства са значителни и то в стотици милиони левове, но нарушеният баланс между частния и обществения интерес води до напрежение и протести. Балансът е нарушаван в продължение на поне 14 години, за да се стигне дотук.

Ще направим регистър на имотите, подлежащи на отчуждения и ще има ясни публични критерии за реда на обезщетяване за терени, предназначени за детски градини, учебни заведения, паркове, зелени площи и др.

Още преди да обявите официално кандидатурата си за кмет се заехте с решаването на конфликта между хората, които искат да запазят междублоковите пространства от застрояване, и частните собственици, които искат да строят на имотите си. Какво конкретно решение смятате да предложите така, че да удовлетворите и двете страни?

Не одобрявам маниера на Столичната община и ГЕРБ да насъскват хората едни срещу други. Била съм до протестиращите хора и от "Младост", и от "Дружба", и от Горубляне и то по няколко пъти. Те излизат на протести заради нерешени от общината въпроси и администрацията трябва да ги чуе, вместо да ги подлага на рекет и да ги изправя едни срещу други.

И от трите района имам членове в моя инициативен комитет, въпреки че се борят за различни неща – едните искат да се запазят зелените площи, другите искат да бъдат справедливо обезщетени за отчуждените им имоти. И в двата случая общината е длъжник на гражданите, защото има всички инструменти да реши проблемите им, но не го прави вече 14 години заради други интереси – и на бизнес кръгове, и на приятели, но не и на гражданите.

Проблемът е, че общината системно не предвиждаше средства за обезщетяване и това натрупа напрежение с годините. Търпението на хората се изчерпа.

Как ще се справите с горещия картоф "Топлофикация - София" и нейните постоянно растящи задължения?

Съгласно данните от годишния отчет на  "Топлофикация София" за 2018 г. задълженията ѝ към Българския енергиен холдинг са 602 млн.лв. от общо задължения 862 млн. лв. или това прави 70 % от всички задължения, т.е основният кредитор е държавата, която е собственик на БЕХ.

Следващият кредитор е "Булгаргаз", т.е. пак държавно дружество. Кметът г-жа Фандъкова дори каза, че договоът с "Булгаргаз" бил рекетьорски. А щом е така, защо не е подала сигнал в прокуратурата за нарушения публичен интерес. Това не е въпрос. Това е интересен факт. Както и отговорът на въпроса защо не сключи договори с други доставчици? Защо не го направи, след като по закон има това право? Управлява като кмет и заместник-кмет 14 години. Дълговете са нараснали с 200 млн. лева за последните години и никой не търси отговорност на кмета.

Има и нова ситуация - тревожното писмо на "Булгаргаз" до Столичната община, министъра на енергетиката и "Топлофикация". Писмото не е публично огласено.  В него се посочва, че ако до средата на ноември не се платят 100 млн. лева на "Булгаргаз", това ще постави под риск доставката на природен газ в страната. Не само за София, разбирате ли?

Тоест тук проблемът става национален заради това мълчаливото съгласие на кмета и администрацията с това състояние на "Топлофикация". До фалит "Топлофикация" бе доведена от това кметско ръководство и от този общински съвет, а столичният кмет нито веднъж не защити гражданите от високите и неразбираеми сметки за цялото това време от 14 години. Точно в момента се плаща най-високата цена на парното, исторически - 95.64 лв/МВтч без ДДС, и гражданите плащат от джобовете си този дълг от над 860 млн. лева.

Визията ми за "Топлофикация" е да се направи ревизия, да се спре източването чрез частния субект, който купува на ниски цени тока, произведен от "Топлофикация", и го продава скъпо на борсата - купува го за 90 лева, продава за 150-200 лева на борсата и прибира печалбата. Трябва да се спре това безобразно източване, при което кмет и общински съвет си затварят очите, а гражданите плащат.

Смятате ли, че общинските фирми трябва да бъдат преструктурирани? Има ли нужда някои да бъдат закрити, приватизирани или пък да бъдат създадени нови?

Първо ще се направи одит на общинските дружества и предприятия, вкл. и на ЦГМ, "Чистота Искър", "Топлофикация", "Екоравновесие" и другите, разбира се, да се даде на гражданите информация за финансовото им състояние, приходите и дълговете. С парите от ЦГМ не е построен един паркинг, както стана ясно, а се събират такси от гражданите за паркиране в синя  и зелена зона. А що се касае до столичното ВиК-дружество, ще го подготвя в следващите 4 години, за да поеме то услугата на водоснабдяването, а не концесионери, както е сега. Концесията свършва през 2025 година и по следващият кмет трябва да бъде улеснен в перспективата общинското  дружество да поеме дейността.

В програмата си обещавате възстановяване на лифтовете на Витоша. Как точно ще се случи това при положение, че става въпрос за съоръжения, които са частна собственост?

Всички ми обясняват, че решение не можело да се вземе. Категорично не съм съгласна с това. Първо, защото не е нормално 14 години лифтовете да са оставени в това състояние заради страх да не се наруши нечий интерес. Второ, защото няма столица с планина до нея, в която съоръженията да са в този безобразен и опасен вид. Трето, не може до Витоша да има градски транспорт само през уикенда, а през седмицата планината да е оставена недостъпна за хората. Но най-вече, заради заложеното от мен в програмата – че двата лифта – Княжевския  и Драгалевския – ще се възстановят в настоящите трасета, независимо от частните интереси, концесията и приятелските кръгове, които 14 години се оказваха по-силни от гражданския интерес.

Тези лифтове ще се оправят и лично отговарям за това. Планината е на хората и тя ще стане достъпна за тях.

И вие, както и основните ви опоненти, обещавате сериозни инвестиции в града в следващите години - нови паркове, инфраструктура, ремонт на тротоари, изграждане на детски градини и т.н. Всички те ще наложат ли увеличаване на данъците и таксите за софиянци? Ако не, как ще бъдат осигурени средства?

Категорично няма да вдигаме данъците – поехме този ангажимент с екипа ми. Бюджетът на София е 1.7 млрд. лв., а малко над 231 млн. лв. е дефицитът. Всъщност, от 10 години бюджетът на общината е на дефицит.

730 млн. лв. са собствените приходи на общината, но я да видим дълговете. Всъщност, 1.383 млрд. лева е задлъжнялостта на всички общини у нас за първото полугодие на 2019 г., а от тази сума половината е дългът на София – 720 млн. лв.

От друга страна самата инвестиционна програма е 653 млн. лв. според планираното, но за 2018 г. например се изпълниха едва 446 млн. лв., тоест общината не може да изпълни собствената си инвестиционна програма, а успява да усвои една около 70 % от нея.

Да видим и какво става с европейските средства. От 446 млн. лв. изпълнена инвестиционна програма, 249 млн. лв. са европейските средства. Столичната община успява да усвои малко над 70% от европейските средства, което е показателно за слабия административен капацитет, несвоевременно изготвяне на проектите и лошата организация на самите обществени поръчки.

Тази година имаме скандал с 5 дела, заведени от МРРБ срещу общината за 5 проекта по Оперативна програма "Региони в растеж". По тях се предявяват искове за над 4.2 млн. лева финансови корекции. Те касаят пет ключови ремонта с европейски средства – ремонта на ул. "Граф Игнатиев", на пространството около "Александър Невски", на трамвайните линии на бул. "Константин Стоилов", на Западния парк и на 26 детски градини и училища. По последния проект дори се произнесе съдът на първа инстанции за корекции, тоест санкции на общината, от 1.7 млн. лв. С други думи,  и съдът, и оперативната програма потвърждават, че общината има средства, но не може да ги изразходва, спазвайки правилата. Делата са за нарушаване на конкуренцията  и дискриминационни условия в техническите параметри на поръчките, тоест парите отиват в кръгове от приятелски фирми, не в честните предприемачи.

И сега на въпроса ви – откъде пари. В София пари има, но не се управляват добре, разхищават се. Тези пари се харчат, но дали постигат целите, ако за всяко дете няма детска градина, въздухът е мръсен, околовръстното не е завършено, кварталите са презастроени, не стигат средства за справедливи обезщетения на собствениците на имоти, улиците не се мият, боклукът извира от кофите. Тогава какви са тези политически приоритети? Бюджетът е инструмент на изпълнение на политическите приоритети, за мерки в полза на гражданите. Явно бюджетът на София е инструмент за друго – за облагодетелстване на приятелските кръгове. Или поне това са видимите резултати.

Има и още едни капан. През 2021 г. по закон трябва да се въведе и новият механизъм за събиране на такса смет и всяка община ще си избира метода. За София трябва да се отчете социалната поносимост на тази такса за гражданите, но да е справедлива и за бизнеса, както и да има устойчивост в бюджета.
 
Приходите от такса битови отпадъци са 211 млн. лв. за 2018 г. За 2019 г. са предвидени 213 млн. лв. приходи. Това е най-голямата такса като приход в столичния бюджет на фона на общо събраните такси миналата година - малко над 254 млн. лв. От 2023 г. общината трябва да започне да събира такса смет по модела "замърсителят плаща", но дотогава министърът на финансите трябва да подготви методиката. Тя не е готова, а до 2022 г. трябва да е вече в основата на разчетите за събирането на приходите и организиране на разходите за тези дейности. А ако искаме дългосрочна стратегия, с тези темпове не може да се работи. Ще съм много настоятелна в тази посока, защото гражданите на София не може да стават заложник на административно нехайство, особено по въпроса за такса смет, който е висящ от години.
 
Как смятате да спечелите гласовете на избирателите, чиито протести през 2013 година наричахте "нова форма на временна заетост"?
 
Този въпрос вече го коментирах в цялостния контекст на ситуацията от преди 6 години – това беше грешка, извиних се публично.
 
Ако станете кмет, как смятате да изпълните исканията и идеите и на левите, и на десните партии, които ви подкрепят сега?

Ето пример: и левите, и десните партии, които ме подкрепят, са за запазване на нивото на данъците. Поех ангажимент данъците да не с вдигат. Втори пример: и левите, и десните признават, че проблемът с детските градини е огромен и трябва да се реши с осигуряването на градина и ясла за всяко дете, при 7000 чакащи в момента деца. Поех ангажимент да реша този въпрос до края на мандата и да има ваучери за децата, ненастанени в общински градини.

Трети пример: и левите, и десните са категорични, че трябва да се спре корупцията в обществените поръчки и услугите трябва да са електронни. Наистина не виждам разлика дали се краде през левия или десния джоб или да се спъваш на лявата или дясната перка по "Граф Игнатиев", както казват хората при срещите ми с тях. Поех ангажимент в моята програма да се ограничи корупцията с все повече електронни услуги. До 90 % от тях ще електронизираме за мандата.

Четвърти пример: и левите, и десните смятат, че трябва да се спре презастрояването и трябва да се запазят зелените клинове. Е, сега в единия от тях е заложено строителство и аз смятам да го спра.

Тоест, проблемите на София са толкова отчетливи, че са отвъд идеологическите и партийни различия. Властта се окупира от малка група хора, които не са леви или десни, те са без цвят, сиво-бели като плакатите на опонента ми. С цвят, с политически пристрастия са гражданите и те имат това конституционно право, а своята задача виждам в това да сменя този модел на задкулисно управление с кмета в сянка, за който признават самите депутати от ГЕРБ, така че не интересите на бизнес-кръговете да управляват София, а гласът на гражданите.

Ако спечелите изборите, как ще управлявате без общински съветници? Няма ли да ви се налага да правите компромиси, за да получите подкрепа от мнозинството в съвета?

А как постигнах законови промени, докато бях омбудсман? Имах ли парламентарна група? Знаете, че не. Точно 43 569 са приключените жалби и сигнали на хората, изпратени до мен като омбудсман. Направила съм 5113 препоръки към държавни и общински органи, от които всяка втора е изпълнена. Има над 15 закона, в които се започнаха и направиха промени по мое предложение. Зад всичко това обаче няма парламентарна група.

В общинския съвет не смятам да сменям нито подхода, нито енергичността си. Докато решавах жалбите като омбудсман, не съм делила хората на леви, десни и центристи. Сега също не смятам да го правя, защото кметът е омбудсманът на съгражданите си и партийните разделения ще останат на заден план. Напред ще бъде публичността.

Обясних вече – слагам въпроса на масата, осветявам проблема и дебата, въвеждам система за ясно отчитане на гласуването в СОС и всичко ще става пред очите на хората. Групата ми, както вие се изразявате, ще са тези, които гласуват в интерес на гражданите. Които гласуват в частен или корпоративен интерес, ще срещнат моя енергичен отпор, както и досега е било.

Какво ще правите, ако не станете кмет?

И като омбудсман съм работила за интересите на гражданите, и като кмет ще го правя. Имам и страхотна професия – адвокат съм и нямам притеснения какво ще работя. Имам успешна практика и обичам професията си.

Споделяне

Още по темата

Още от Интервюта

Какво показва отмяната на карантини за VIP- персони в България?