Мая Манолова влезе в Столичната община

Омбудсманът дойде да защитава шофьори от градския транспорт

Мая Манолова дойде на протеста на част от шофьорите от градския транспорт пред Столичната община. Сн. БГНЕС

Ще се кандидатирате ли за кмет на София, г-жо Манолова?

С този въпрос, отправен към омбудсмана Мая Манолова, започна изслушването на част от недоволните шофьори в общинските транспортни дружества "Столичен електротранспорт" и "Столичен автотранспорт" в общинската комисия по транспорт в сряда. Докато то течеше, под прозорците на общината протестираха стотина души от двете компании.

Облечени в жълти жилетки, те поискаха 40% увеличение на заплатите на ватмани и шофьори, 20 на сто за механиците и останалите поддържащи автобусите, тролеите и трамваите, както и мрежата, и 10 на сто повече за администрацията.

Изслушването на шофьори не беше в дневния ред на транспортната комисия, въпреки че ден по-рано бе поискано от омбудсмана Мая Манолова, на която самоорганизиралите се недоволни представили подписка, подкрепена от около 1200 души. За това и тя се появи на заседанието, придружавана от няколко представители на протестиращите водачи, които представиха исканията си пред съветниците, директорите на двете общински компании и зам.-кмета по транспорт и финанси Дончо Барбалов.

Недоволните влязоха в директен сблъсък с представителите на транспортните синдикати към КНСБ и "Подкрепа", които според тях не защитават интересите им. Повод за гнева им беше и фактът, че транспортният синдикат към КНСБ се оглавява от Екатерина Йорданова, която вече трети мандат е общински съветник от ГЕРБ и е председател на общинската комисия по транспорт. Самата Йорданова отхвърли доста емоционално всички обвинения. Тя за пореден път обяви, че става въпрос за спекулации и намекна, че причината за ескалирането на недоволството са предстоящите местни избори.


Събралите се пред общината шофьори обявиха, че 90% от колегите им са готови за ефективни протести. Сн. БГНЕС

В крайна сметка след няколко часа препирни на висок глас до решение по същество не се стигна. Не стана ясно и колко би струвало изпълнението на исканията за по-високи заплати, освен че става въпрос за не малко милиони.

Манолова пък не отговори нито с да, нито с не на въпроса за евентуалното ѝ участие в битката за кметското място в София.

Кметът Йорданка Фандъкова пък коментира дистанционно, докато проверяваше как върви строителството на третия лъч на метрото, че с недоволните шофьори се води диалог, голяма част от исканията им са основателни и по тях се работи.


Фандъкова коментира темата, след като провери как върви строеж на третата линия на метрото заедно с директора на "Метрополитен" Стоян Братоев. Сн. БГНЕС

Предисторията

Темата за лошите условия на труд, прекалено многото извънредни часове зад волана, недостига на шофьори и ниските заплати в градския транспорт на София беше отворена след инцидент с автобус, който се удари в дърво по неясни причини. Тя бе подета от неправителствената организация "Спаси София" и общинските съветници от БСП и в частност от лидера им Калоян Паргов.

Последваха обвинения към синдикатите, че не защитават работещите в мизерни условия шофьори. Профсъюзите на свой ред излязоха с искания за подобряването им, за намаляване на извънредния труд, дори за разреждане на курсовете и закриване на нощните автобуси. Заговориха и за евентуално увеличение на заплатите, които бяха повишени с 10% от 1 февруари, а това струва 10 млн. лева допълнително от бюджета на общината. Към момента синдикатите не посочват конкретни числа. Не говорят и за протести.

Кметът Фандъкова отговори, че разреждане на линиите няма как да има, съдбата на нощния транспорт може да се обсъжда, а заплатите са вдигнати съвсем скоро. Тя цитира и данни на двете дружества, според които средното брутно възнаграждение е около 1800 лева. Все пак призна, че проблем с извънредния труд има и добави, че поръчала на директорите на "Столичен електротранспорт" и "Столичен автотранспорт" да спазват закона, който позволява максимум 150 часа извънредни часове на година. Сега шофьорите правели по 20 - 30 часа на месец в повече. Според ръководителя на електротранспорта Евгени Ганчев това означава влошаване на обслужването за гражданите.

Управляващите общината намекват, че недоволството в момента е политически инспирирано заради предстоящите местни избори.

През тази седмица въпросът стигна и до омбудсмана Мая Манолова, която писа на Йорданова и на Фандъкова с настояване да изслушат недоволните шофьори.

Протестът

Част от тях се събраха на протест пред общината около половин час преди началото на заседанието на комисията по транспорт в сряда. Обясниха, че са се организирали сами, защото са разочаровани от синдикатите. Присъстващите твърдяха, че не могат да си докарат заплата от 1800 лева дори и с извънредния труд, а основната им заплата без бонусите и социалните придобивки е под и около 1000 лева. Цитираните суми взимали основно пенсионираните вече шофьори, които продължавали да работят.

"Моята заплата е 1200 лева, в които влизат парите за прослужено време и извънредният труд", коментира Денис Маринов, който е тролейбусен шофьор. Той изрази и недоволство от действията на синдикатите, тъй като първоначално поискали увеличение с 20 на сто от февруари, но се съгласили на 10% ръст, без да го консултират с членовете си.


Водачите искат и освобождаване на бус лентите, за да се придвижват по-бързо. Сн. Mediapool

Негови колеги добавиха, че спешно трябва да се направи нещо за привличане на млади хора в транспортните дружества, тъй като голяма част от шофьорите са в предпенсионна възраст.

Те поискаха и съобразяване на разписанието с трафика в града, за да не се налага "да летят", за да спазят графика. Настояха и за спешни инвестиции в условията на труд и най-вече за изграждането на тоалетни на последните спирки, тъй като в момента или такива няма, или се слагат химически, които не се чистели достатъчно. "Ходим в храстите или по бензиностанциите. А искат да привлекат жени в електротранспорта. А те къде ще ходят до тоалетна?! За нас е по-лесно", коментира един от недоволните шофьори.

Към протеста се присъединиха няколко общински съветници от БСП. Дойде и омбудсманът Мая Манолова, която заяви, че шофьорите правят по 350 - 500 часа извънреден труд на година. "Имам ангажимент да посреднича между гражданите и институциите и именно тази роля изпълнявам", коментира тя.

Малко след това Манолова влезе на заседанието на комисията по транспорт, а председателят ѝ Екатерина Йорданова помоли част от присъстващите в препълнената зала да направят място, "защото имаме гост". Заедно с Манолова в залата влязоха и няколко от облечените в жълти жилетки шофьори.

Защо са ни синдикатите

В залата спорове за това реални ли са проблемите на шофьорите или не, нямаше. Жълтите жилетки обаче не са съгласни с начина, по който синдикатите защитават интересите им. Отговорът беше, че не е вярно, че заплатите се увеличават всяка година, а условията на труд макар и трудно и бавно се подобряват. Според синдикатите и директорите на двете дружества 90% от служителите членуват в КНСБ и "Подкрепа".

"Масово напуснахме синдикатите, защото се разочаровахме", контрира един от недоволните шофьори. Друг пък попита Екатерина Йорданова в кое си качество е в залата - на синдикалист или на общински съветник, и кого защитава - работниците или общината.


На заседанието на транспортната комисия присъстваха и представители на официалните синдикални организации, които влязоха в спор с колегите си в жълти жилетки. Сн. Mediapool

Последва емоционално изказване, което Йорданова започна с думите: "Аз съм преди всичко горда българка и православна християнка". Това предизвика смях и недоволни викове в залата, но Йорданова продължи с това, че е работила "в интерес на страната си и трудещите се хора". "Гордея се с работата ми за България, за жените на Европа. Доказала съм се в Европа и в света", обясни общинската съветничка и синдикалист, а преди това изреди синдикалните международни и национални постове, които заема или е заемала.

"Нямам конфликт на интереси", заключи Йорданова и каза, че е влязла в общинския съвет преди 13 години, защото тогава столичният транспорт бил подготвен за отдаване на концесия, а тя работила да спре това.

"Няма да ви слушаме само вас. Вие сама си давате думата (като водещ цаседанието - б.а.)", прекъсна я Калоян Паргов, а тя му отвърна, че е "първа сред равни" като председател на заседаващата комисия.

Предизборен контекст

В цялото надвикване по време на заседанието се прокрадна тънка червена линия - съмненията, че напрежението ескалира предизборно. Въпросът първо повдигна съветникът от СДС Борислав Бориславов, който попита Мая Манолова дали ще се кандидатира за кмет на София.

"Системно се нарушават права, условията на труд са безобразни. Аз си върша работата и ще го правя независимо от това какви избори има тази година. Може би не трябва да защитавам 2 млн. софиянци, защото ще има избори?! Тук съм да защитя тези хора, които вие очевидно не искате да чуете", отговори Манолова.


Докато в сградата на общината се водеха разгорещени спорове, на тротоара отпред протестът продължаваше. Сн. Mediapool

В последните месеци името ѝ на няколко пъти беше споменавано от представители на БСП, включително от Калоян Паргов, като възможна кандидатура за кмет на столицата. Манолова на практика нито потвърди, нито отрече намерение да се бори за поста, заеман три мандата от Йорданка Фандъкова.

Липса на решение

След края на заседанието лидерът на групата на БСП Калоян Паргов се зае със задачата да запознае все още протестиращите шофьори с решението на комисията. А то беше, че след две седмици тя отново ще се събере, за да разгледа точка по точка всички искания - и на самоорганизираните водачи, и на двата синдиката, за да се види кое от тях може да бъде изпълнено.

Тогава трябва да стане ясно и колко биха стрували исканията за по-високи заплати. Според Паргов индексация може да има най-рано в средата на годината.

"До тогава нас може да ни няма", чу се подвикване от събралите се.

Още по темата
Още от България