Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

"Мъжество" и "някои пропуски" в чистенето на снежните пътища

36 коментара
"Мъжество" и "някои пропуски" в чистенето на снежните пътища
 Парализата на шосетата по страната и блокирането на стотици хора при минусови температури заради непочистения януарски сняг, не са били предизвикани от управлението на Фонд "Републиканска пътна инфраструктура", което е подчинено на три министерства – финансите, транспорта и регионалното развитие. Отговорните за състоянието на пътищата са проявили мъжество и не са бездействали, обявиха от фонд "Републиканска пътна мрежа" на пресконференция във вторник с участието на министъра на регионалното развитие и благоустройство Асен Гагаузов. (БСП).

С половин уста бе признато за "някои пропуски" в най-критичните райони. Ще бъдат наказани областните директори на "Републиканска пътна инфраструктура"в Русе, Стара Загора и Ямбол, защото са допуснали да бъдат заблудени от пътноподдържащите фирми на тяхна територия, че разполагат с необходимата техника. Едни и същи машини са били представени от пътноподдържащите фирми в две различни области и това е довело до липсата на техника в критичните дни в тези области, коментира директорът на фонда Валентин Георгиев.

Санкционирани ще бъдат държавната фирма "Автомагистрали", с която фондът има договор за почистването на магистрала "Тракия", "Мостинженеринг – Ямбол", която е дъщерна фирма на "Трейс груп холд" АД и "РПС – Стралджа" за проблема около Петолъчката. Според Веселин Георгиев, договорът с дъщерната фирма на холдинга ще бъде разтрогнат и ще бъде обявена нова обществена поръчка за този участък.

Приходите от винетни стикери през изминалата 2007 г. са 184 млн. лв. съобщи директорът на фонд "Републиканска пътна инфраструктура" Веселин Георгиев. От други такси за извънгабаритни превози и преминаване на моста на река Дунав в Русе, в бюджета на фонда са влезли още 37 млн.лв. Планираните за тази година приходи от винетки са 209 млн.лв. Причината е, че от тази година беше намалена стойността на 70 на сто от винетките.

От пътната администрация не уточниха кой ще се грижи за почистването до избора на новата фирма, само потвърдиха, че са подготвени.

Кой провежда политиката в областта на пътищата

Не смятам, че проблемите по основните артерии се дължат на липса на координация заради тройното управление на фонда, заяви Гагаузов в отговор на въпрос на Mediapool. "Никой друг министър, освен мен, не е давал нареждания на ръководството на "Републиканска пътна инфраструктура", каза той. По думите му друг въпрос е дали фондът трябва да има нова структура или да мине на пряко подчинение на конкретно ведомство или на премиера.

По думите му правителството не е обсъждало дали фондът да стане агенция на пряко подчинение на Министерски съвет.

За поредно преструктуриране на "Републиканска пътна инфраструктура" се заговори в края на миналата година при обсъждането на бюджета за 2008 г. Според председателя на парламентарната комисията по транспорт Йордан Мирчев (НДСВ), първият основен въпрос е кой провежда политиката в областта на пътищата.

При колективната отговорност в ръководството на пътищата, осъществявано от трима министри и от общините, които пък отговарят за четвъртокласната мрежа, в определени моменти се получава колективна безотговорност, коментира Мирчев.

Народният представител от ДСБ Евгени Чачев, който бе министър на регионалното развитие в правителството на Иван Костов, също е на мнение, че разбиването на пътната администрация е довела до липсата на координация, а от там и случващото по родните шосета.

БСП смъмри изпълнителната власт

"Оценките за бездействие и безотговорност на централната изпълнителна власт са не само пресилени, но и неверни", коментира говорителят на БСП Ангел Найденов във вторник след заседание на Изпълнителното бюро (ИБ). В същото време ИБ оценява, че "действията на изпълнителната власт са били далеч от желаното", че липсва достатъчно ефективна координация между отделните органи, както и навременна информация за гражданите.

Опозиционни партии и политици вече настояха за министерски оставки заради поредния провал на властта да изпълнява задълженията си, което доведе до кризата в първите дни на новата година.

От БСП поискаха по-категорични действия спрямо фирми, които не са се справили с почистването, включително и прекратяването на договорите им.

Найденов коментира още, че областните управи също носят отговорност за създалата се критична обстановка, критики търпят “Гражданска защита” и служители в Министерство на държавната политика при бедствия и аварии.

Дадохме всичко от себе си

Според министър Гагаузов обаче, "всички институции в страната дадоха всичко от себе си, за да се справят с тежките метеорологични условия". Справихме се добре в ситуацията, в която бяхме поставени, допълни той.

Всички отговорни субекти са проявили мъжество и героизъм, по думите на министъра и на директора на "Републиканска пътна инфраструктура" Веселин Георгиев.

Природата стовари върху нас едно от най-големите си бедствия, каза Георгиев. Той изтъкна, че пътната администрация не е допуснала на пътя да има жертви на снега. Той посочи, че ако от 1 до 5 януари 2007 година в страната са загинали 10 души от пътно-транспорти произшествия, то през тази година те са били само шест.

"Кое в страната е изрядно"

"Не казвам, че машините, с които разполагаме, са изрядни, но кое в страната ни е изрядно", коментира министърът на регионалното развитие.

Около 20 млн. лв. е струвало зимното поддържане през изминалата 2007 г., заради липсата на сняг. В момента договорите за ремонт и зимно поддържане на пътищата се сключват за 3 години, но според Веселин Георгиев оптималният срок е 5 години.

Той ще предложи на Министерски съвет да се удължат контрактите, за да може пътноподдържащите фирми да инвестират повече в техника. Според методиката за определяне на плащането от държавата към компаниите, в момента те могат да получат максимум 1500 лв. на километър за планинските проходи и пътища и минимум по 500 лв. при почистването на равнинни и слабо заснежени отсечки. При липса на сняг се плаща единствено за дежурство на хора и машини на пътя, поясни Веселин Георгиев.

Ще бъде внесено и предложение за промяната на таксите, които събира фондът, защото последното обновяване на наредбата за тези тарифи е от 1997 г., съобщи шефът на пътната администрация. Плановете са за вдигане таксата за разполагане на бензиностанции по републиканската пътна инфраструктура и за затваряне на магистралите поради неотложни причини. Плановете са от сегашните 500 лв. на час за затваряне на магистрала да стане 15 хил.лв.

Не е проблем колко сняг вали, а колко вятър духа, коментира ситуацията в Русе министър Гагаузов. Според него скоростта от 24 метра в секунда била бедствена.

Вероятно имаме вина само, че не затворихме пътя в отсечката от Казанлък до Стара Загора, заяви Георгиев, но допълни, че били взети предвид загубите за икономиката, ако се спре движението по централните пътни артерии.

анкета

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

36 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Орисан
    #39

    Само за снега ли сега е напъването? Та нали по същия начин очевадно наблюдаваме как неадекватно се реагира и при летни дъждове, и при полузимни мъгли около летища, и при вирусни или подобни заболявания, и при реакции на бума на незаконно строителствно, и при безогледното оголване на горските масиви, и при безогледното застрояване на градинки и междублокови пространства, и при .....За кое по-напред да се признае и ....какво от това??? Къде го Яворов сега да "го опише"?!?

  2. Stroganoff
    #38

    при едно по-рязко затопляне след тия снегове трябва да се очакват наводнения.Или пак ще са изненадани...

  3. kolega
    #37

    Точният цитат от Асен Гагаузов е: Може би не навреме реагирахме С ИНФОРМАЦИЯТА ЗА ТОВА КАКВО ПРАВИМ, как го правим, за което основно аз имам вина – вие ме познавате от доста време и аз предпочитам първо да си свърша рабоата, после да приказвам. Но в ситуацията, в която бяхме мисля, че взехме правилните решения.Т.е. министърът признава вина, с половин уста... за лош ПР. И толкоз.

  4. Виждащ
    #35

    Виждам,че белият сняг беше бял за много кратко време. Скоро се превърна в отвратителна кафяво-черна ледена маса (сега в такава каша). Защо? Защото под снега бяха калните, непочиствани с години, улици. Виждах,през пролетта, как работниците-хигиенисти ходеха по улиците и с лопати и други инструменти изгребваха калта и я трупаха на купчини или в торби, та като дойде камионът да ги прибере и отнесе, където трябва. Но това не се случи. Камиони не дойдоха, калта си остана и вятърът и дъждът я върнаха отново

  5. един
    #34

    Не реакцията , а Гагаузов е неадекватен - знае само да пипа журналиските по дупетата.

  6. НАБЛЮДАТЕЛ
    #33

    Щом се сеща да пипа К ... ЖУРналистките по дупетата ...

  7. AA
    #32

    BG - darjavata, v koiato NE upravliava Kostov

  8. Дадо Петър
    #31

    от тази вмирисана от корупция червено-жълто-турска коалиция?Защо някой не извади на показ всички тези "почистващи" фирми? И да покаже на кого и колко снасят?Защото имаме не разследваща, а гъзолижеща журналистика. Начело с неофициалния орган на Партията - парцалът на Тошо Тошев.

  9. Student t
    #30

    V posledniya broy na Kapital imashe edna statiya koyato celeshe tochno tova. Ne che ne sam saglasen che jurnalistika v BG nyama a malkoto koito se opitvat da ustanovyat takava praktika nikoy ne gi chete... prosto reshih che moje da namerish statiyata tam interesna

  10. експерт
    #29

    На Карибите в Скандинавските страни и Япония нямат Министерство на бедствията, както и в нито една страна от ЕС, но ние имаме ако това не е абсурд и трошене на държавни пари каквое.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.