Около 7000 души ще са достатъчни за избор на един народен представител при въвеждане на мажоритарен вот в два тура с абсолютно мнозинство. Това показват сметките, направени по проекта за прерайониране на страната, по който работи националният омбудсман Мая Манолова, разписала поправките "Трифонов" в Изборния кодекс. Текстовете, с които Mediapool разполага, предлагат модел за разделяне на държавата на 231 Едномандатни избирателни района (ЕИР) в страната и 9 в чужбина.
Ако методиката бъде приета, това на практика ще означава, че всеки олигарх в държавата ще получи парламентарно представителство, тъй като купуването на гласове ще бъде възможно най-улеснено.
Според проекта "тежестта" на един народен представител ще се изчислява по следната формула: населението на държавата по данни на Националния статистически институт (НСИ) разделено на 231, колкото депутати ще бъдат избирани от територията на България.
Сметката
По последните данни от официално преброяване на населението от НСИ в България живеят 7 364 570 души. Пак по данни на НСИ всяка година населението на държавата се топи с между 40 000 и 50 000 души годишно. Към 31 декември 2015 г. населението на България е 7 153 784, сочи статистиката.
Приблизителната сметка показва, че един народен представител в изцяло мажоритарен парламент ще представлява малко над 30 000 души. От тях обаче с право на глас (над 18 год.) са грубо около 80%, което ще рече, че около 26 000 ще имат право да гласуват по списък за даден парламентарист. Традиционно обаче избирателната активност е около 50 на сто, а при нововъведеното задължително гласуване за президентския вот тази година на първи тур бе 57.47%.
В такава ситуация може да се предположи, че на първи тур на парламентарни мажоритарни избори ще гласуват около 14 300 души. За да спечели депутатско място на първи тур всеки номиниран ще се нуждае грубо от около 7000 гласа.
Такава скромна "бройка" гласоподаватели може да бъде напазарувана без особено усилие не просто от олигарх, а от всеки по-едър местен бизнесмен у нас. Подобни резултати са по силите и на местните бизнес партии, като последен пример за това са кметските избори през 2015 година, когато в Несебър партиите "Сила" и "Море" получиха общо 9 мандата в общинския съвет.
По този начин проектът за изборни промени "Манолова – Трифонов" улеснява и без друго не особено сложното купуване на гласове у нас. Според данни на "Прозрачност без граници" на последните парламентарни избори у нас през 2014 г купеният вот надхвърля 8 на сто, а контролираният – 16%. На местни избори, които са сравними с предлаганата мажоритарна система в 231 района, тези проценти със сигурност са по-високи.
По-малко депутати за определени райони
Според разписаните до момента текстове за прерайониране всички 231 Едномандатни избирателни райони (ЕИР) в страната ще бъдат разпределени в 31 Обобщени изборни района (ОИР), съвпадащи с досегашните многомандатни изборни райони (МИР) за избиране на народни представители: по един за всяка област (без София и Пловдив) – общо 26, три за София и два за Пловдив.
Целта е при произвеждане на избори областните администрации на всички 31 области да се грижат за техническата подготовка на вота.
Според проекта се очаква в 22 от Обобщените изборни райони броят на мандатите да съвпадне с досегашния брой мандати в съответния МИР, а в 9 на брой ОИР -- броят на мандатите да намалее с един в сравнение с досегашния брой мандати в МИР. Подобен текст ще рече, че от изборното законодателство ще отпадне традиционното изискване да няма по-малко от четирима народни представители на област.
По неофициална информация ще бъдат намалени народните представители, полагащи се досега на областите Видин, Враца и Габрово.
Многохилядна изборна администрация
Според проекта във всеки от 231-те Едномандатни избирателни райони вотът ще се провежда от 9 души изборна администрация.
Към момента тази работа се върши в 31 комисии в състав от грубо между 11 и 13 души. Тоест, от 403-ма души изборна администрация бройката ще скочи до над 2000 души, без в това число изобщо да се включват секционните избирателни комисии, които традиционно са около 12 000 души за цялата страна.
Въпросът с границите на районите – абстракция
Големият проблем, който проектът за прерайониране не решава, е самото прерайониране. От текстовете не се разбира как ще се изчислява границата на всеки район.
Става ясно, че на територията на големите общини ще се формират по няколко Едномандатни района. Това на практика ще доведе до куриозни случаи, в които, примерно, четните номера на дадена улица да избират един народен представител, а нечетните – друг. Специалистите стигат и доста по-далеч в предположенията си, твърдейки, че в големите градове един блок в жилищните комплекси може да се наложи да бъде разделен.
От друга страна, ще се наложи аритметично събиране на по няколко малки общини, за да се формира район, подходящ за един мандат.
Девет мандата за чужбина
В чужбина се формират 9 ЕИР според броя на гласувалите там на парламентарните избори през 2013 и 2014 година. Това обуславя най-много мандати да се формират в Европа – четири.
Три ще бъдат отредени за Турция, тъй като там традиционно е една от най-високите избирателни активности зад граница. Един депутат ще получи Северна Америка. И един ЕИР се формира за останалата част от света. Като екзотичният въпрос за последния е как кандидатстващите за него ще водят предизборна кампания в Латинска Америка и Африка едновременно.
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
19 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Най-интересното беше, че във всички онлайн анкети Цеца не участваше дори с процент, а на изборите избухна с цели 24%....:) Докато Радев си водеше навсякъде. А който си мисли, че в момента олигарсите не са си купили местата, може да се изплюе в лицето на Роско. :) и резиденшъл парка му :)
Първо масово трябва да се обясни на народонаселението какво е това животно "мажоритарно гласуване" и то 100% на два тура, а не да го тълкуваме като панацея за катастрофалното състояние на държавата от всяка тема и гледна точка. 50/50/ или засилване на преференциалният елемент е добра крачка напред.Колко от останалите жители и потенциални гласоподаватели знаят кой и ме депутата или общ.съветник? Малкото които знаят поне половината го знаят негатимвно или го псуват. И накрая- еврейската поговорка- за каквото да ми говорите става въпрос за пари.Примери много- последните Сл.Трифонов и гласовете за Марешки.
А, изненада! Това ли било то мажоритарното гласуване? Ам ся ко прайм? Помня един разказ от колекцията на "Стършел". В някаква социалистическа почивна станция всички си поръчали екзотично звучащото "Ризото Парма". И когато им сервирали някакъв гаден ориз със сирене - всички отрекли да са си поръчвали нещо подобно. Мат`рялът май си поръча "Ризото Мажоритаре". Хайде, надувайте дунанмата в голфа и блъскайте баби и деца на пешеходните пътеки!
Всъщност подзаглавието на статията е и целта на кукловодите на Слави в референдума. Евтино пазаруване на депутатски места. Казусът бат'Сали ще се репродуцира в огромни мащаби. Ако по досегашната система чрез изборите народът възпроизвеждаше парламент със средни за страната интелектуални възможности, сега ще възпроизведе мутренския стандарт за представителност. Защото позволи добре платени чалгаджии да го облъчат. Но е добре да се повтаря, че 4.5 млн граждани не са искали това малоумие.
При сегашната ситема Бат Сали беше избран само с 200 гласа и от съвсем друг район :)
Кое е по-лесно: да се купят 7000 гласа за един депутат в район с население 25000 (мажоритарна система) или в район с население 400.000 души ( толкова са в момента в един МИР в София)?
При сегашната система има ли купени цели партии в парламента? ( Цялата група на Бареков)
При сегашната система има ли партии, които в никой район не са вкарали депутат, а в крайна сметка влизат в парламента с над 10 човека заради …
остатъците ( АБВ )
Мога да дам още 101 РЕАЛНИ примера, на недостатъци на сегшната система.
В цялата статия гооврим за необосновани предположения не на факти, а на изсмукани от пръстите хипотези.
А защо в страната хората са сметнати според националната статистика без значение дали са гласували, а в чужбина според това колко са гласували???
Ами то и сега си е така, нищо няма да се промени. ДС-бе са представителите на Прокопиев БДЦ на Ковачки ДПС на Пеевски БСП на няколко олигарха в това число и Гергов