Медии искат яснота от ЦИК за социологическите прогнози в изборния ден

Медии искат яснота от ЦИК за социологическите прогнози в изборния ден

Дни преди парламентарните избори на 5 октомври управляващи и главни редактори на медии изпратиха писмо до Централната избирателна комисия (ЦИК) по повод забраната за огласяване на данни от социологически проучвания (екзит пол) в хода на изборния ден.

Писмото е адресирано до председателя на ЦИК Ивилина Алексиева. В него главните редактори питат дали спорната законова норма е в сила за социалните медии Twitter и Facebook.

Публикуваме пълния текст на писмото:

"Ние, управляващи и главни редактори на долуподписаните медии, за пореден път в деня за размисъл и в деня на изборите за Народно събрание на 5ти октомври ще бъдем изправени пред труден избор.

Обръщаме се към вас заради друг, много сериозен проблем свързан с прилагането на закона. Забраната на практика не може да бъде приложена еднакво спрямо всички, особено при съвременните средства за информация и комуникация. Тя в най-голяма степен ограничава медиите с ясна собственост и т.нар. традиционни медии, но е неясно как се отнася към анонимни сайтове, блогове, постове в социалните мрежи.

В същото време всички сме свидетели, че въпреки законовата забрана, в деня на вота изобилстват информации за текущи резултати от гласуването, които са представени от медиите като класации на песни, книги, филми и прочие. Заради забраната никъде не се посочва източника на обявяваните социологически данни и никой не носи отговорност за тяхното качество, което създава условия за манипулации, каквито законът би следвало да ограничава.

Именно в тази връзка се обръщаме към ЦИК, с молба и настояване да получим недвусмислено тълкуване по следните въпроси:

1. Спрямо кои категории медии ЦИК ще санкционира забраната в Изборния кодекс? Освен вестници и телевизии кои сайтове влизат в тази група, включват ли се социалните мрежи, блогинг платформите, страниците на медии във Facebook, Twitter и прочие?

2. Какви мерки ще предприеме ЦИК, за да гарантира равно третиране на медиите при прилагане на забраната и как ще избегне повторение на ситуации от предходните избори, когато едни медии бяха санкционирани, а други не?

3. Как ЦИК тълкува практиката за огласяване на социологически резултати в изборния ден, маскирани под друга форма привидно неотнасяща се към изборните резултати (музикални, литературни и филмови класации и т.н.)?

Павел Станчев,
главен изпълнителен директор на bTV Media Group (за телевизиите и радиата на бТВ Медиа Груп)
Силва Зурлева,
член на Борда на директорите на "Нова броудкастинг груп“
Христо Христов, управител на Нетинфо
Вяра Анкова, генерален директор на БНТ
Радосвет Радев, изпълнителен директор на Дарик Радио
Константин Вълков, програмен директор на Дарик Радио
Виктория Миткова, изпълнителен директор на Медийна група Bulgaria On Air.
Венелина Гочева, управител на Медийна група България Холдинг
и издател на вестниците "24 часа” и "Труд”
Петьо Блъсков, главен редактор на в. "Труд”
Борислав Зюмбюлев, главен редактор на в. "24 часа”
Станимир Въгленов, директор онлайн проекти Медийна група България Холдинг
Галя Прокопиева, "Икономедиа”
Велислава Попова, dnevnik.bg
Алексей Лазаров, Капитал
Стояна Георгиева, главен редактор на "Медиапул”
Ние, подписалите това писмо до ЦИК, каним медиите, които споделят този професионален проблем, да се присъединят към нашето питане.
Очакваме позицията и тълкуването на закона от страна на ЦИК преди деня за размисъл."

Споделяне
Още по темата
Още от Избори 2014

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?