Медиите споменават два пъти повече ГЕРБ и Борисов в кампанията

Лиляна Павлова, Томислав Дончев и Пламен Орешарски представяни в положителна светлина

Медиите споменават два пъти повече ГЕРБ и Борисов в кампанията

Медиите следят преимуществено кампанията на ГЕРБ. На този етап най-отразяваната политическа партия за първите три седмици е тази на бившите управляващи от ГЕРБ - 3642 пъти, следвана от основната опозиционна сила БСП - 2021 пъти, а формациите на протестиращите са регистрирани едва 40 пъти.

Това е един от изводите на наблюдателите от Института за социална интеграция (ИСИ) - София, и Фондацията за европейски прогресивни изследвания (ФЕПС) - Брюксел, осъществяващи мониторинг на предизборния и изборния процес в България в рамките на "Граждански наблюдатели за мониторинг - честни избори 2013".

На трето място по отразяване е кампанията на ДПС - 865 пъти, каза социологът Стефан Георгиев - координатор на екипа за медиен мониторинг.

На този етап е видна диспропорцията между първата сила и следващите партии, констатира той. Съотношението между ГЕРБ и БСП е близо до 7 към 4, а между ГЕРБ и ДПС - 7 към 2. На следващите места са ДБГ с 402 споменавания, "Атака"- с 400, РЗС - с 349, ДСБ - с 316, СДС - с 264. Под 200 пъти са партиите НФСБ и ВМРО, а формациите на протестиращите са регистрирани едва 40 пъти.

Това е важно, защото тези избори предполагаха появата на множество нови играчи, които декларираха своето желание за участие във властта след масовите протести от началото на годината, посочи Георгиев.

Нарушения

Обобщените резултати от наблюдението на предизборната кампания на този етап сочат, че има много сигнали и нарушения в рамките на предизборната кампания, преди всичко свързани с изборния процес. Закононарушенията в рамките на предизборна кампания са вече по-скоро закономерност и постоянно присъстващ фон през последните години. Тази предизборна кампания не направи изключения.

Наблюдателите на изборния процес обобщават и случаи на купуване на гласове, контролиран вот в Лом, Пловдив, Враца, Видин и др. Има данни за използване на служебно положение, забрана на изяви в рамките на кампанията, агитация сред и с деца, както и специфичната ролята на МВР в някои случаи, които будят тревога, констатират наблюдателите.

Лидерите

При лидерите на основните политически сили картината на медийното отразяване не се различава съществено, пише в доклада. Най-популярен е бившият премиер и лидер на ГЕРБ Бойко Борисов, споменаван почти два пъти повече от председателя на БСП Сергей Станишев (1859 към 1029 пъти). Далеч назад остават председателят на ДПС Лютви Местан с 301 споменавания, Меглена Кунева с 273, Яне Янев с 207, Иван Костов с 203 споменавания. На дъното на тази класация са лидерът на "Атака" Волен Сидеров, който присъства 119 пъти в изследваните информационни единици, и председателят на СДС Емил Кабаиванов с 63.

И при партиите, и при лидерите отразяването е преобладаващо неутрално, като отношението към ГЕРБ и Бойко Борисов е леко негативно. Изключение прави партията на Яне Янев РЗС, която, въпреки слабото отразяване, е представяна повече в положителна светлина, сочи изследването. Едно от възможните, но несигурни обяснения, е антикорупционната реторика на партията, смята Стефан Георгиев.

СРС-та и негативния им ефект върху Цветанов

Скандалът с подслушването от последните седмици дава своето отражение върху отношението към бившия вътрешен министър Цветан Цветанов, пишат изследователите. Въпреки че той е най-често споменаваният политик, незаемащ лидерски пост, значителна част от публикациите за него са по-скоро в негативен контекст. Бившият вътрешен министър е попаднал 1846 пъти в наблюдаваните медии.

Далеч назад остават претендентът за премиер Пламен Орешарски с 232 споменавания и Лиляна Павлова от ГЕРБ с 238. Павлова, Орешарски, актьорът и кандидат на БСП Стефан Данаилов и бившият министър на еврофондовете от ГЕРБ Томислав Дончев са представяни в значително по-положителна светлина от медиите, докато отношението към служебния премиер Марин Райков е неутрално.

От институциите с пряко отношение към изборния процес най-популярно е МВР (1112 споменавания), но с отчетливо отрицателно отношение в отразяването. За ЦИК медиите говорят леко негативно, но избирателната комисия е спомената едва 237 пъти.

Споделяне
Още от България