Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Медицинският надзор се оправда, че се бори с доплащането в болниците, но не по сигнали на застрахователи

1 коментар
Медицинският надзор се оправда, че се бори с доплащането в болниците, но не по сигнали на застрахователи

Агенция "Медицински надзор" се оправда, че не може да проверява сигналите на застрахователните дружества за доплащания на пациенти в болниците, защото така се нарушават регламентите за личните данни. Преди ден застрахователни дружества изнесоха данни, че болниците измислят все повече нови такси, за които искат доплащане от пациентите и в последствие сметката пристига при фондовете. В някои случаи те са основателни, но в други се искат доплащания за дейности, които би трябвало да се покриват от основния пакет, покриван от НЗОК.

От ИАМН заявиха, че от началото на 2019 г. в агенцията са получени общо 18 искания за проверки от застрахователи, като 16 от тях са от "Доверие" и 2 от "Метлайф Юръп"

"Въпросните искания ("сигнали") съдържат лични данни на различен брой физически лица, включително и специални категории данни (каквито са данните за здравния статус) съгласно определението на чл. 9 от Общ регламент относно защитата на данните - ОРЗД (GDPR). Застрахованите лица не са давали съгласието си техните лични данни да се предоставят на ИАМН или друга държавна институция. В цитираната разпоредба от GDPR е предвидена обща забрана да се обработват лични данни от категорията на тези, които засягат здравния статус, освен ако не са налице изчерпателно изброените в текста хипотези. В своите "сигнали" застрахователните дружества обаче не се позовават на нито една от тях, предоставяйки на ИАМН лични данни на български граждани. Наред с това т.нар. сигнали съдържат изключително голям обем лични данни, което представлява пряко нарушение на принципа за "свеждане на данните до минимум", заложен в чл. 5 буква "в" от GDPR" обявиха от агенцията.

"В своите искания застрахователните дружества се позовават на чл. 107, ал. 1 и чл. 454 ал 2 от Кодекса за застраховането. В тази връзка следва да се има предвид: Разпоредбите на чл. 107 ал. 1 от Кодекса за застраховането ясно формулират правото на застрахователите "да получат информация, съхранявана от (….) държавни органи". ИАМН обаче не съхранява информация по поставените в "сигнала" въпроси и следователно няма как да отговори на такова искане. Искането от някои застрахователни дружества ИАМН да извърши проверка от правна и фактическа страна е действие, което е напълно различно от искането ИАМН да предостави налична информация. Само последното би било законосъобразно искане", казват от агенцията.

"В съответствие с разпоредбата на чл. 107 ал 1 от Кодекса за застраховането застрахователите имат законово основание да обработват получените по този ред данни на застрахованите субекти, но не и да ги споделят с трето лице, каквото се явява ИАМН", допълват от контролиращата агенция.

"С разпоредбата на чл. 454 ал. 2 от Кодекса на застраховането се дава право на застрахователя на достъп до цялата медицинска документация във връзка със здравословното състояние на застрахованото лице, но не и да я споделя с други администратори, какъвто се явява ИАМН", допълват оттам.

"От изложеното се налага извода, че практически в описаните случаи някои застрахователни дружества искат от една държавна институция да извърши проверка, целта на която е да се установят данни и факти, касаещи изпълнението на един частноправен договор между застрахователното дружество и застрахованото лице, т.е. застрахователното дружество без наличие на правно основание възлага на държавна институция да подпомогне разрешаването на един частноправен спор. По правило в тези случаи застрахователното дружество изразява недоволство, ако спорът не бъде решен в негова полза. Покрай всичко това се погазват и основни правила за защита на личните данни. Такъв подход едва ли би защитил тезата за борба срещу нерегламентирани плащания в някои лечебни заведения в страната", казват от ИАМН.

"Всъщност в своята работа ИАМН ежедневно, последователно и целенасочено води тази борба по един законосъобразен начин. Като пример – през 2019 г. са извършени 44 проверки, касаещи нарушени икономически права на пациенти в 37 лечебни заведения, в резултат на което са установени 460 нарушения за които са съставени и връчени 20 акта за установяване на административни нарушения. Предстои връчването на още 406 акта за установяване на административни нарушения. ИАМН е изготвила план за тематични проверки на лечебни заведения в цялата страна по въпроси, свързани с икономическите права на пациентите, както и програма за превенция на този тип административни нарушения", допълват от ИАМН.  

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Jimi
    #1

    На крив ИАМН GDPR му пречи. „Оадвокатяването" в държавната администрация постигна нови върхове в абсурдните тези, с които се оправдава за действие или бездействие.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.