Медийният закон ″Пеевски″ засега няма да бъде разглеждан в парламента

Депутатите от ДПС Делян Пеевски и Йордан Цонев

След като ГЕРБ се превърна в основен защитник на закона на Делян Пеевски за КТБ и преодоля, с помощта на ДПС, президентското вето върху него, управляващата партия далеч не е така консолидирана в подкрепата си за поправките в медийния закон, внесени също от депутата и медиен магнат в началото на февруари.

 

Въпреки че ГЕРБ не понесоха особени имиджови щети от подкрепата си за текстовете в Закона за банковата несъстоятелност, а напротив – бяха изобилно хвалени от изданията, близки до народния представител от ДПС, управляващата партия обмисля как хем да не казва, че няма да подкрепи медийните искания на Пеевски, хем да не ги приеме.

 

Стратегията на ГЕРБ

 

Проверка на Mediapool показа, че засега избраната от ГЕРБ стратегия е поправките да бъдат бавени по всевъзможни начини – със становища, създаване на работни групи, обсъждания и проучвания на чужд опит.

По неофициална информация управляващите са провели разговори за това както с партньорите си във властта – Обединените патриоти, така и с представители на ръководството на БСП. Двете формации са се присъединили към стратегията на партията на Борисов: нито една лоша дума за законодателната инициатива на медийният магнат и крупен бизнесмен, но и никакво движение за проекта му.

 

Причината за това: текстовете очевидно са насочени срещу ″враговете″ на Пеевски, а самият закон според не един и двама юристи може да доведе до цензура.

 

Текстовете предвиждат всички собственици на медии да декларират информация за "всяко получено финансиране в предходната календарна година, неговия размер и основание, както и данни за лицето, предоставило финансирането".

Вносителите обаче правят законовото уточнение, че "финансиране е всяко безвъзмездно получаване на парични средства или имущество и/или всяко друго получаване на парични средства, независимо от използваната правна форма, извън приходите от обичайната дейност на доставчика на медийни услуги, както и всички получени заеми извън банковите кредити".

 

От текста е видно, че Пеевски се прицелва в медиите, които получават грантово финансиране, с които личната му групировка е във война от години. Освен това е известно, че и без това финансирането от фондации е публично както на сайтовете на самите донорски организации, така и в българското Министерство на правосъдието.

 

Тихо, да не ядосаме Пеевски

 

Всичко това е съвсем ясно за ГЕРБ и другите споменати партии. Те обаче не желаят да се окажат под прицела на Пеевските медии и затова са избрали стратегията на мълчанието. Тази стратегия вече се изпълнява.

 

″Каквото и да сторим – все някой ще ни критикува. По-добре е да има работна група″, обясняват полушеговито от ГЕРБ. И ето че още в края на февруари на свое заседание Министерският съвет реши да се създаде работна група, която да изготви промени в действащото законодателство относно собствеността и финансирането на медиите в страната и тяхното разпространение.

 

Според правителственото съобщение работната група трябва да предложи ясен механизъм за разкриване на крайния собственик на доставчика на съответната медийна услуга и източниците му на финансиране, отговорния държавен орган, който ще прилага механизма, както и размера на санкциите в случай на неизпълнение на задълженията на адресатите на законопроекта.

Тя трябва да предложи и законово допустим начин за сезиране на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) от държавен орган, както и да регламентира задължение на КЗК за периодично изготвяне на секторни анализи на медийния пазар в страната, обхващащи всички медии.

С решението за сформирането на работната група бе зададена и цел - в 14-дневен срок след създаването ѝ тя трябваше "обосновано и мотивирано" да сезира КЗК за извършване на секторен анализ на медийния пазар в страната. Въпросният анализ ще изследва, както е посочено в съобщението от МС, характеристики и структура на пазара, участниците, степента на пазарна концентрация, динамиката в сектора, нормативната уредба, саморегулациите и да доведе до изводи за състоянието на конкурентната среда.

Междувременно на 12 март КЗК е сезирана от Народното събрание с искане на становище на комисията по проекта на Пеевски.

Яснота на 6-ти април

От Министерския съвет обясниха пред Mediapool неофициално, че приемането на какъвто и да е регулаторен закон за медиите е почти невъзможно. За да бъде отложена идеята обаче, е необходимо да има достатъчно рационално обяснение. Ето защо властта ще разсъждава какво означава медийна концентрация.

Концентрацията може да се разглежда по различен начин – ако един човек държи 6 от 10 издания може да е концентрация, но ако 3 от тях са местни в малки градове? Тогава едва ли е концентрация. Същевременно, ако държиш една медия, но тя е телевизия...?″, разказват разсъжденията си от администрацията. Оттам също твърдят, че трябва да се проучи и европейският опит по темата, тъй като тя е чувствителна.

Потърсени за коментар от БСП разясниха неофициално пред Mediapool, че не виждат смисъл от приемането на закона ″Пеевски″. ″Защо да си навличаме гневът на медиите? И от едната, и от другата страна? Затова стратегията на ГЕРБ в случая е правилна. Нека изпълнителната власт проучва, а после, ако сметнат за редно, да пишат закон″, твърдят социалистите.

Дали подходът към проекта ″Пеевски″ ще се промени ще стане ясно в началото на април. Според разпоредбите, по които работи Народното събрание, в срок от два месеца след внасянето на един проект водещата комисия за първо гласуване представя доклад по него.

Ако около 6-7 април нямаме доклад, значи сме решили да проучваме още″, казаха пред Mediapool ресорните депутати от управялващата партия.

Още по темата
Още от България