Мегасделка на "Еърбъс" за десетки милиарди долари

Купувач е американска група, инвеститор в нискотарифни авиопревозвачи

Мегасделка на "Еърбъс" за десетки милиарди долари

Европейският самолетостроителен гигант "Еърбъс" (Airbus) е на път да постигне рекордна в своята история сделка с американската инвестиционна компания "Индиго Партнърс" (Indigo Partners) за покупката на стотици самолети за милиарди долари, предадоха световните агенции в сряда.

Според "Блумбърг" сделката е за 430 нови самолета от популярния модел A320 за близо 50 млрд. долара. Агенция "Ройтерс" съобщава за продажби на около 400 самолета за 40 млрд. долара.

Новите самолети "Еърбъс" ще бъдат използвани от нискотарифни превозвачи.

С тази сделка европейският производител на самолети засенчва основния си конкурент – американската компания "Боинг", който също успя да договори значително количество нови машини на приключващото в четвъртък авиошуо в Дубай, съобщават агенциите. 

Новата мегасделка е огромен успех за шефа на продажбите на "Еърбъс" Джон Лейхи, който е напът да се пенсионира след кариера в продължение на много десетилетия, отбелязват агенциите.

За водената от Бил Франке компания "Индиго Партнерс" сделката с "Еърбъс" предвижда модернизиране на самолетния парк и увеличаване на флотилиите на нискотарифни превозвачи от Денвър до Будапеща.

В инвестиционното портфолио на "Индиго Партнърс" влизат редица нискотарифни авиопревозвачи, сред които "Фронтиер Еърлайнс" (Frontier Airlines) с планове вземе 134 от самолетите), мексиканската "Воларис" (Volaris) за 80 от договорените машини. Европейският превозвач "УизЕър" (Wizz Air) планира да придобие 146 от самолетите, а новостартиралата "Джет Смарт" (JetSmart), която започна работа през тази година в Чили, ще закупи 70 машини.

Според "Блумбърг", огромната по своите мащаби сделка включва 273 самолети A320neo и 157 от по-големия вариант A321neo. Въз основа на цените по каталога за A320neo, който е най-продаваният самолет на "Еърбъс", сделката е оценена на около 49.5 млрд. долара преди обичайните в такива случаи отстъпки.

Въпреки най-голямата в историята на "Еърбъс" сделка, източници от компанията отбелязват, че все още има възможност да бъдат сключени и още няколко продажби до края на важното за самолетната индустрия събитие в Дубай, което приключва на 16 ноември.

Става въпрос за евентуалното споразумение с въздухоплавателната компания "ЕджиптЕър Еърлайнс" (EgyptAir Airlines Co.) за продажба на самолети A320neo и сделка с нискотарифния превозвач "ФлайДубай" (FlyDubai), който се предполага, че има поръчки за 175 самолета, които обаче ще бъдат разпределени между самолети A321neo на "Еърбъс" и 737 Max на "Боинг".

След новината за рекордната сделка, акциите на "Еърбъс" са поскъпнали с 3.5 на сто.

Междувременно нискотарифният превозвач  "УизЕър" обяви, че ще купи 146 нови самолета "Еърбъс". Доставките ще започнат през 2022 г., а основната част от самолетите ще бъде доставена през 2025 и 2026 г.

При текущите пазарни цени тези самолети ще струват общо над 17.2 млрд. долара, съобщава авиокомпанията. От там посочват, че финализирането на поръчката за новите самолети предстои да бъде одобрено от акционерите на "УизЕър".

"Еърбъс" отново предложи най-добрата комбинация от самолети, ефективност на разходите, поддръжка и цена. Убедени сме, че "Еърбърс" A320neo и A321neo ще бъдат самолети на промяната за "УизЕър", защото продължаваме да растем с темповете на лидерите в бранша и да разширяваме пазарните си позиции в Европа и извън нея, казва Йозеф Варати, главен изпълнителен директор на авиокомпанията.

По думите му със самолетите от ново технологично поколение оперативните разходи на авикомпанията ще бъдат намалени. Това ще позволи на "УизЕър" да предлага най-ниските цени на авиобилети.

Ако новата поръчка на самолети бъде одобрена от акционерите, това ще увеличи направените поръчки на "УизЕър" от "Еърбъс" до 282 самолета, включително 8 самолета Airbus A320ceo и 18 самолета Airbus A321ceo, доставките на които ще продължат до началото на 2019 г., и 110 самолета Airbus A321neo, доставките на които са планирани да започнат през 2019 г. и да продължат до края на 2024 г.

Споделяне
Още от Бизнес