Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Местата за паркиране в центъра на София намаляват след ремонтите

6 коментара
Местата за паркиране в центъра на София намаляват след ремонтите

Местата за паркиране в центъра на София ще бъдат по-малко след приключването на планираните и течащи в момента ремонти. От една страна, това ще стане заради решението на общината да редуцира паркингите около знакови пространства като храма "Св. Александър Невски". От друга страна, изискванията за площта на едно място за спиране са завишени и ще трябва да се приложат след приключването на ремонтите в центъра. Така на една и съща площ ще има по-малко възможности за спиране.

Освен това евентуалното осъществяване на препоръките на студиото на урбаниста Ян Геел за освобождаване на повече пространства за пешеходци и велосипеди за сметка на колите, вероятно ще предизвика промени в условията за платено паркиране в центъра. В резултат на препоръките местната власт вече намали местата за паркиране по ул. "Съборна", която обаче е по-скоро търговска. В бъдеще се предвижда тя да стане изцяло пешеходна.

Пример

Една от улиците, на която съвсем скоро местата за паркиране ще намалеят е централната "Иван Вазов". В петък за втори път имаше обществено обсъждане за това как да изглежда улицата след ремонта. То засяга само една трета от дължината на улицата – пространството между бул. "Васил Левски" и ул. "Иван Шишман".

Обновяването на останалите части - до ул. "Раковски", ще се обсъжда по-късно. Решението за това как да се ремонтира точно тази отсечка трябва да се вземе бързо, тъй като течащият няколко месеца ремонт на подземна инфраструктура там приключи. От общината искат преди зимата пространството да бъде възстановено. Скоро ремонта ще претърпят и близките улици "Иван Шишман" и "Шести септември", а след това местата за спиране по тях ще бъдат разчертани по новите правила и механично ще намалеят.

Първоначалното предложение на местната власт беше на ул. "Иван Вазов" да се направят шикани, които да убиват естествено скоростта на колите, но и да създават нови пешеходни пространства, на които да се сложат пейки и да се посадят дървета. Част от живеещите на улицата обаче остро възразиха срещу идеята, тъй като тя ще доведе до драстично свиване на местата за паркиране, които и сега се намират трудно. Освен това облагородяването на улицата и поставянето на пейки ще привлича повече хора там и ще смущава хората в сградите наоколо.

За това за второто осъждане бяха предложени още два варианта специално за отсечката между бул. "Васил Левски" и ул. "Иван Шишман". Другите две алтернативи не включват изкривяване на улицата. Според междинния вариант местата за паркиране до Министерството на спорта изчезват. В момента там могат да спрат 12 коли. Според третия вариант паркирането там остава, но е успоредно на тротоара и на това място се побират само 5 коли. По-малко са местата за паркиране и от дясната страна на улицата по посока на движението - 16. В момента в този участък местата за паркиране са 37.

На обсъждането в петък инициативен комитет на живеещи в района представи и свой вариант, при който единственото, което трябва да направи общината е да оправи настилките и да извърши качествен ремонт, без да се опитва да осигури повече място за пешеходци или зелени пространства. Единственото, което хората бяха склонни да допуснат, е изграждането на по-широки тротоари на ъглите на кръстовищата, за да възпрепятстват неправилното паркиране, което блокира движението.

Междинен вариант

От изказванията на представителите на местната власт стана ясно, че окончателното решение за ремонта ще се вземе другата седмица. Вероятно обаче то няма да удовлетворява напълно исканията на част от живеещите. Причините са, че чисто механично местата за паркиране по улицата ще са по-малко заради новите изисквания за габаритите им. Освен това паркингът до Министерството на спорта вероятно ще изчезне, тъй като според Закона за движение по пътищата паркирането от лявата страна на еднопосочни улици е забранено.

Перпендикулярното паркиране, което съществува в момента, също едва ли ще се запази, тъй като според представителите на общината не може да се позволи колите да заемат тротоара, а и при това положение за пешеходците остават по-малко от изискваните 2 метра ширина на тротоара.

Малко вероятно е да се приеме и предложението на живеещите тротоарът да се стесни, тъй като няма как да се осигури нужната ширина за спокойно преминаване на пешеходците.

Присъствалите на общественото обсъждане хора от къщите на ул. "Иван Вазов" изразиха притеснения, че премахването на паркинга до спортното министерство се прави, за да се увеличи външната площ на намиращото се там заведение. Нещо, което от общината отрекоха, а от районната администрация дори обясниха, че собственикът на бара е за запазване на тези места за спиране.

Ясно е също, че няма да се слагат пейки на по-широките пешеходни пространства. Не може да се монтират и подземни контейнери за отпадъци, тъй като подземната инфраструктура не позволява това.

Въпрос на политика

Случаи като обсъждането за ул. "Иван Вазов" показват с какви проблеми ще се сблъска общината, ако реши да осъществи препоръките на студиото на урбаниста Ян Геел за приоритет на пешеходците и велосипедистите в центъра на града. Очаква се на повечето места, където преобладават жилищните сгради, това да доведе до отпор на живеещите, за които намирането на място за паркиране ще стане още по- трудно.

Намирането на изход в тази ситуация предполага реформиране на зоните за платено паркиране. Нахвърляните по време на обсъждането в петък насоки бяха – увеличаване на цената за паркиране, редуциране на местата за хора, които не живеят в съответните зони, и създаване на такива, запазени само за живеещите в района, както и разрастване на по-скъпата синя зона към улици, които в момента попадат в по-евтината зелена зона. Тези идеи обаче биха предизвикали недоволството на шофьорите от другите части на града, които идват в центъра по работа или за забавление. За това е малко вероятно подобни непопулярни мерки да се обсъждат и гласуват преди предстоящите през следващата година местни избори.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

6 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Горскио
    #6

    Местодомуването на коли на улицата трябва да бъде забранено. Като в Токио.

  2. olele
    #5
    Отговор на коментар #2

    Кво взимаш стабиулен, големи фантасмагории.

  3. nik
    #4

    В Белград можеш да минеш от единия до другия край през централните зони без да спреш.

  4. nik
    #3

    Защо Ян Геел от Дания трябва да бъде върховна инстанция, която да указва как да живеем? Датчаните направиха всичко възможно да улеснят трафика. Дори свързаха Копенхаген с Малмьо /Швеция/с тунели и мостове, а тук ни препоръчват да го затрудним.Вярно общината е платила сигурно големи пари за доклада на Ян Геел и сега е неудобно някак да го пренебрегнат. Но удобствата на хората стоят над всичко. Нещо повече. Зам.кметът по транспорта и главният архитект отиват в крайности. Например - за да се затрудняло

  5. Teller
    #2

    Постепенно центърът на София се обезлюдява и заглъхва. Търговията, социалните контакти, активният живот се изместват към периферията. Там моловете и големите търговски комплекси предлагат не само по-добри условия за пазаруване забавление, но и едно основно предимство, огромни и безплатни паркинги. Вече е неудобно да се живее в центъра на града. Не е далече времето, когато в общината ще се обсъжда как да бъде съживен центъра на София.

  6. olele
    #1

    Ех ми селяните от софия област да си оставят колите на паркингите на метрото.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.