Местни фирми продължават да искат летище "Пловдив" на концесия

Китайско-холандският консорциум се е отказал

Местни фирми продължават да искат летище "Пловдив" на концесия

"Консорциум Летище Пловдив", в който влизат "Тракия икономическа зона" и автотранспортната компания ПИМК, може да вземе на концесия летище "Пловдив" за срок от 35 години. Зад тяхното предложение публично застана и община Пловдив. Така летището ще се развива чрез публично-частно партньорство, за което кметът Иван Тотев е изпратил писмо до транспортното министерство.

До седмица ще имам яснота относно концесията на летище "Пловдив", каза новият транспортен министър Росен Желязков пред Mediapool. Той потвърди, че класираният на първо място китайско-холандски консорциум се е отказал от концесията.

Междувременно в Пловдив кметът Иван Тотев заяви, че общината "категорично застава зад втория в класирането за концесията на летище "Пловдив" – консорциум от местни фирми.

"Консорциум Летище Пловдив" е изпратил писмо с потвърждение на офертата си и готовност да стане концесионер на летището до Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията още на 7 август. До този момент обаче няма официален отговор. Писмо в негова подкрепа е изпратена в министерството и от страна на общината, потвърди Росен Желязков.

Документацията за концесията се изпари

Историята с отдаването на концесия на летище "Пловдив" е доста странна. В края на март правителството определи за победител в процедурата консорциум между китайската компания "Хайнан" и регистрирания в Холандия фонд "Пловдив Еърпорт Инвест", зад който стои Европейският инвестиционен фонд.

През май бившият министър на транспорта Ивайло Московски имаше дори среща с представители на обединението, чийто консултант беше служебният министър на икономиката в правителството на Милен Райков – Асен Василев. Тогава от пресцентъра на ведомството пуснаха прессъобщение, че китайците ще вложат двойно повече средства от обещаните. 

След това всичко замлъкна, а в средата на юли стана ясно, че сделка най-вероятно няма да има. Тогава изчезна и цялата документация по концесионната процедура от интернет страницата на МТИТС. От ведомството на Московски тогава така и не пожелаха да отговорят на Mediapool за изчезналата документация, все едно такава процедура никога не се е провеждала, както и дали ще влязат в преговори с втория класиран кандидат. 

Настоящият министър Росен Желязков не знаеше, че цялата процедура е свалена от сайта в интернет и обеща документацията и хода по нея отново да бъдат качени и достъпни.

Причините за отказа на китайско-холандския консорциум тънат в мъгла

Поради липса на официална информация както от страна на МТИТС, така и от страна на класирания на първо място победител има множество спекулации относно тяхното оттегляне.

От ведомството на Московски се опитаха да прехвърлят отговорността за провала на БСП, заради внесени промени в закона за концесиите, с които се предлага забрана да се отдават на концесия всички държавни дружества от забранителния списък в закона за приватизацията. Сред тях са пристанища и летища. Този аргумент обаче е малко вероятен, защото законопроектът беше внесен от левицата на 11 юли в опит да спре концесията на летище "София", който се оказа неуспешен.

Като друга причина беше изтъквана трагичната гибел на съпредседателя и основател на китайския конгломерат Уанг Джиен в началото на юли във Франция. Китайската компания "Хайнан" е в процес на продажба на някои от международните си активи, за да ограничи вътрешния си дълг, натрупан при бързата експанзия през последните години.

Друга хипотеза, която беше развита от конкуренти в процедурата, беше, че фондът в консорциума е използвал името на китайската компания, за да спечели концесията. Неофициално се твърди, че "Хайнан" са участвали в обединението с апортна вноска без да обещават пари. Сега обаче партньорът им – регистрираният в Холандия фонд "Пловдив Еърпорт Инвест", не е успял да осигури около 2.3 млн. лв. - средствата необходими за учредяването на проектната компания и плащането на гаранциите.

Най-правдоподобно обаче звучи обяснението, че българските власти са поискали прекалено много пари под масата, което е отказало китайско-холандският фонд. Неофициално се твърдеше, че той се ползва с подкрепата на едно от лобитата в ГЕРБ на депутата Делян Добрев. Докато зад конкурента му – консорциум от местни фирми стои друго около Менда Стоянова. Няма данни доколко има истина в тези спекулации.

Иван Тотев: Имаме по-различна концепция за летище "Пловдив" от тази на държавата

Междувременно кметът на Пловдив Иван Тотев призна, че общината има по-различна концепция за развитието на летището от тази на държавата.

Въпреки многото опити на Министерството на транспорта, досега не е удовлетворено желанието на общината за развитието на летище "Пловдив", каза Тотев, цитиран от "Фокус".

Финансовите показатели на летището сочат, че в момента то е на загуба от около 1 млн. лева годишно. Това не е притеснително на фона на печалбата на община Пловдив, която е в размер на 350 млн. лева, каза Тотев.

"Първата задача е как да оптимизираме дейността на летището и как да привличаме капитали... Фокус ще е карго дейността на летището, както и развитие на пътническия поток", каза Иван Тотев.

Той посочи, че желанието на община Пловдив е тя да има решаващ глас в управлението на аеропорта. "Общината вече е изпратила до Министерството на транспорта решението на Общинския съвет, с което си иска летището. Ще потърся и среща с новия министър на транспорта, на която да бъде поставен въпроса", каза още Тотев.

Инвестиции от 130 млн. лв. обещава местния консорциум

Предложението на "Консорциум Летище Пловдив", в който влизат "Тракия икономическа зона" и автотранспортната компания ПИМК, за концесията на летището беше класирано на второ място.

Офертата на пловдивското обединение предвиждаше 120 хил. лв. фиксирано концесионно възнаграждение и плаващо от 6% от приходите. Идеята на местните компании беше да се изгради карго терминал, а след това да се намери специализирана фирма, която да го оперира.

По отношение на пътниците плановете са те да достигнат 1 млн. в следващите 10 години. При достигане на максималния капацитет на настоящия пътнически терминал плановете бяха да се построи още един.

Планираните инвестиции в аеропарта бяха в размер на около 130 млн. лв.

Губещото летище

През последните години летище "Пловдив" работи на загуба. За миналата година тя е достигнала 919 хил. лв., след като през 2016 г. беше свита на 378 хил. лв. Така натрупаната загуба на държавната компания надхвърля вече 7 млн. лв.

Приходите от оперативна дейност на летището се свиват малко и възлизат на над 3 млн. лв. Близо половината от тях идват от Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" в изпълнение на държавни функции. Най-много разходи отиват за издръжката на персонала - над 1.7 млн. лв.

За 2017 г. значително са намалели карго превозите през летището със 77%. Обработените карго товари падат от 2755 тона през 2016 г. на 628 тона през миналата година. С 5.5 на сто е намалял и броят на обслужените самолети – от 1333 на 1260.

Основната цел на дружеството за тази година е да запази и разшири  пазарния си дял като брой обслужени самолетодвижения и брой обслужени пътници, както и ниво на приходи от продажба, сочи публикувания годишен доклад за дейността на "Летище Пловдив" ЕАД.

Още по темата
Още от Бизнес

Защо бившият шеф на КПКОНПИ става консул?