Метро ще има “до Младост 13”

Метро ще има “до Младост 13”

Подсигурени са парите за строежа на метрото “до Младост 13”,  заяви столичният кмет Бойко Борисов след среща с премиера Сергей Станишев в петък. Това е номерът на метростанцията в “Младост 3”, докъдето по проект трябва да стига подземната железница, но имаше проблем с финансирането.

След срещата на Бойко Борисов със Станишев стана ясно, че допълнителното финансиране, което кметството ще получи от Министерски съвет, е 20,22 млн. евро. Вероятно сумата ще бъде одобрена на заседанието на кабинета идната седмица.

По думите на Борисов, ако не е било уверението на Станишев, че финансирането ще бъде продължено, то строежът на метрото е щял да спре още днес.

Кмет и премиер са обсъдили и проекта за разширяване на подземната железница до летище София и хотел “Хемус” до НДК, както и продължението на метрото до Централна гара. Общата стойност на новите планове е 395 млн. евро, за които ще се кандидатства по фондовете на ЕС.

Най–вероятно изготвянето на проекта ще бъде завършено в началото на 2007 година и той ще бъде подаден в Брюксел. До две години след подаването на документите може да се очаква одобрение на финансирането.

Дискутирани са били и възможностите за реконструкцията на бул. “Цариградско шосе”, както и строителството на Околовръстното шосе на София, което ще струва 5 млн. евро и трябва да започне през октомври.

Събирането и преработката на сметта – от един оператор?

Темата за битовите отпадъци на София, покрай която Станишев и Борисов си размениха през пролетта остри реплики в епистоларен вид, също не е била подмината. По думите на кмета се търси възможност за намирането на “голям и мощен” оператор, който да построи завода за преработката на боклук и да поеме сметосъбирането на града.

Почистването на София и събирането на сметта се извършва от фирмите ДИТЦ, ВОЛФ и “Чистота”, като собственикът на първите две – Румен Гайтански (Вълка), в момента преговаря за продажбата на бизнеса с британския фонд “Екуест”, който ще поеме и концесионните договори. Много е възможно да се договори действително схема, при която бъдещият собственик на двете сметосъбиращи фирми да поеме е управлението на завода за преработка на боклука, защото така се намаляват разходите. Освен това Бойко Борисов бе коментирал по-рано по повод преговорите с “Екуест”, че влизането на нов собственик в концесиите ще се използва като възможност за промяна на самите договори.

Нови терени за балите

Премиерът е казал на Борисов, че са намерени няколко терена, собственост на Министерството на отбраната, които могат да бъдат използвани за временни депа за натрупаните бали от столичната смет. Борисов заяви още, че Столична община също търси свои варианти, а по време на срещата не е ставало дума за възможността рудник “Иван Русев” да се използва за извозване на балите и за временно депо до построяването на завода, тъй като по думите на Борисов, това е обещание на президента, а не на премиера.

В същото време кметът категорично отрече възможността депото в Суходол да бъде отворено наново, тъй като това е крайна мярка.

“Това може да стане само с полиция и в момента търсим други варианти”, заяви кмета.

По думите му Станишев е изразил принципно съгласие да помага за разрешаването на този основен в момента за столицата проблем, тъй като “той от хеликоптер е видял балите”. Това най-вероятно е станало, когато министър-председателят бе превозен с хеликоптер над столичния квартал “Дружба”, за да открие новия терминал на летище София.

“Той обеща да търси решение за проблема с битовите отпадъци и аз благодаря за неговия държавнически подход. Аз го разбирам – неговият проблем не е само за София, а е валиден и за всички останали градове в страната”, заяви Борисов по повод разговора със Станшев за боклука. Той добави, че проблемите със сметта трябва да бъдат решени, тъй като ЕС нямало да допусне боклукът на българите да бъде изхвърлян по деретата.

Споделяне
Още от България