Метростанции в нищото откриха Борисов и Ромпой

Премиерът: “Мечтите са реалност”, в “Дружба” готвят протест заради недомислицата

Йорданка Фандъкова, Херман ван Ромпой и Бойко Борисов на откриването, сн. БГНЕС

Председателят на Европейския съюз Херман ван Ромпой и премиерът Бойко Борисов откриха в сряда следобед участък от подземната железница в столицата, без да има път до двете метростанции. По традиция, наложена от премиера Борисов, участъкът от 2.25 км от кв.”Младост” до бул.”Цариградско шосе” се пуска предсрочно с един месец.

“Преди, когато имаше първите предизборни кампании, в мечтите на всички кандидати за кметове беше да има буферни паркинги, да има метро, което да свързва от единия до другия край София, да могат хората от провинцията да отидат, да си оставят колите и да отидат до центъра. Днес мечтите са реалност”, каза Борисов на церемонията.

По-рано в сряда премиерът благодари сам на себе си като обясни: “Ще имаме възможността две отсечки от метрото, с най-големия буферен паркинг, да ги открием с Ромпой... Това е най-добрият европейски проект за тази година.... Благодаря и на стария, и на новия кмет за този проект”. Борисов беше кмет на столицата преди да заеме премиерския пост през 2009 г.

Софийското метро е отличен пример за това, че Европа е проект на хората, каза от своя страна Херман ван Ромпой по време на откриването. “Тя е много повече от икономически проект. Европа е реален проект, който може да се види и да се пипне и да направи живота на нашите жители по-удобен. Тази инвестиция в метрото на София е отличен пример за това. Радвам се, че Европейският съюз допринесе с финансова помощ за този проект”, каза Ромпой.

По думите му “60 000 000 евро от Кохезионния фонд на Европейския съюз бяха усвоени по един мъдър и разумен начин”. “Метрото ще даде възможност на 32 000 души да стигат по-бързо до града и ще допринесе за по-чиста околна среда. Този проект ще направи жителите на тази чудесна столица на България още по-привързани към нея. Точно това трябва да е Европа – Европа на солидарността”, каза още председателят на Европейския съвет.

Ромпой и Борисов се разходиха от едната до другата страна на метростанцията на бул. "Цариградско шосе" при Интер Експо Център, а на връщане ескалаторът към повърхността блокира. Още един инцидент помрачи рязането на лентичката от Борисов, Ромпой и кмета Фандъкова - в суматохата един от операторите, отразяващ събитието, падна и си счупи крака.

Метрото и станциите готови, но достъпът до тях не

Метрото и двете нови станции са готови, но хората трудно могат да стигнат до тях. Проблемът ще бъде отстранен до година, обещават от общината.

Живеещите в "Младост" 1А и 3 ще трябва да стигат до станцията в "Младост" 3, която е близо до магазин "Била", по тясна пътека, защото пътят все още не е изграден. По план над метрото трябва да има булевард. Столична община обаче забави удължаването на бул. "Сахаров", като се очаква строителството да започне в края на месеца и по план да приключи през август.

Проблем има и с другата станция на бул.”Цариградско шосе”. Тя се оказва недостъпна за 30-хилядното население на жк.”Дружба 2”. Единственият начин да се стигне до станцията е по обрасла с храсти стръмна пътечка.

Първоначално станцията е трябвало да бъде в близост до жилищните блокове, но проектът е променен и сега тя е в близост до празните в момента офис сгради.

През 2009 г. тогавашният кмет на столицата Бойко Борисов е направил първа копка на бул. "Копенхаген", където да преминава довеждащ транспорт до метрото. Резна лентичката, но нямаше втора копка, спомня си Петър Златев, жител на “Дружба 2”, цитиран от dnevnik.bg. . И досега булевардът не е ремонтиран, няма и тротоар, по който да могат да се движат пешеходци. По проект по бул.”Копенхаген” трябва да минат трамваи, които да стигат до метрото.

Жителите на “Дружба” на протест заради недомислицата

Жители на “Дружба 2” обмисляха да протестират в сряда по време на тържественото откриване на новата придобивка заради недомислицата.

След като се разбрало за протеста Столична община изпратила емисари да разубеждават хората. На място с тях лично се срещнал зам.-кметът по транспорта Любомир Христов. Столичният кмет Йорданка Фандъкова пък обещала до година проблемът да е решен, пише dnevnik.bg.

Само ден по-рано във вторник Фандъкова се похвали с интегрирания подход, който е наложила общината при строителството на метро. Успоредно с изграждането на подземната железница се ремонтира и обновява цялото пространство над нея, каза Фандъкова по време на конференция за устойчиво градско развитие.

Освен новият участък на метрото, ще бъде открит и първият подземен паркинг на "Цариградско шосе" за 1300 коли. Идеята на буферните паркинги по метростанциите е хората да оставят колите си на тях и да ползват метрото до центъра. Първите 2 часа на паркинга са безплатни срещу купен билет за метрото. След това цената е 0.50 лв./час. Всеки шофьор ще получава карта, на която ще се отбелязват часовете при влизане и престой.

“Най-екологичен транспорт, най-бърз, най-чист. Хората, които идват от провинцията, спират, оставят си автомобила, не замърсяват града, не харчат за бензин, взимат си билетчета – от “Люлин”, "Обеля”, след два месеца - цяла София. Това е енергийна ефективност и екология”, каза премиерът Борисов.

Строителството на метрото става със средства от еврофондовете по оперативна програма “Транспорт”. Проектът се съфинансира и със заем от Европейската инвестиционна банка. Това е най-успешният български проект по еврофондовете, който често получава похвали от Брюксел.

Още от Бизнес

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: