Режат лентата на 8 май

Метрото до Бизнес парка свива трафика в жк "Младост" с една пета

Очаква се около 45 000 столичани да ползват новата придобивка

Метростанция "Бизнес парк"

Около 45 000 пътници се очаква да ползват ежедневно софийското метро до Бизнес парка в столица. Новата отсечка от станция "Младост І" до "Младост ІV" ще бъде официално открита на 8 май. След пускането ѝ прогнозите са автомобилният трафик да намалее с около една пета в района на гъстонаселения квартал "Младост". Това съобщи столичният кмет Йорданка Фандъкова, която провери качеството на строежа на релсовия път и новите метростанции.

Новоизградените съоръжения са от изключително важно значение за жк "Младост“ IV, тъй като ще обслужват плътно застроената жилищна част на квартала, няколкото учебни заведения в района и бизнес парка.

Стойността на отсечката от 3 километра с 3 метростанции е 44 млн. евро. От тях 34 млн. евро са от Европейския фонд за регионално развитие по оперативна програма "Транспорт", останалите 10 млн. евро са местно съфинансиране, посочи кметът.

Така цената на 1 километър ново метро на подземните участъци излиза около 16.5 млн. евро на километър. Това е няколко пъти по-евтино от завършените през 2014 г. и 2015 г. участъци на метрополитените в Прага, Варшава и Будапеща, отбеляза Фандъкова. Този пример беше даден от премиера Бойко Борисов по време на срещата с бизнеса, организирана от КРИБ, като пример как обяснил на предишния председател на ЕК Жозе Мануел Барозу как България се е преборила с корупцията и той го разбрал и спрял да пита.

Строителите

Строителството на 2.7-километровата отсечка от жк "Младост І" до жк."Младост ІV" тръгна в края на април 2013 г., като по нея има три спирки. Първата е между бул. "Андрей Ляпчев" и ул. "Балан". Втората станция е разположена под кръстовището на булевардите "Александър Малинов" и "А. Москов", а третата излиза при бизнес парка.

Именно метростанцията при Бизнес парка провери Фандъкова. Интериорът ѝ е решен така, че да е максимално свързан със съседните бизнес сгради, като са изпълнени облицовки от цветно стъкло, композитни панели и гранитогрес. Особено ефектно е асиметричното LED осветление. Изграден е и двуетажен буферен паркинг с общо 600 места.

Строителството на новото трасе включва изграждането на конструкциите на тунелите, метростанциите, естакадите, релсовия път и доставката и монтажа на оборудването на 18 системи за управление и функциониране на метрото, посочи Стоян Братоев, директор на "Метрополитен".

Главен изпълнител на проектирането и строителството ѝ е обединение "Геометро Б.П." с лидер "Геострой" АД и членове "Геотехмин" ООД и "Метропроект" ООД.

Другите метростанции са изградени от обединение “Метро Билд Младост” с водещ партньор "Джи Пи Груп". Надзорът на строителството се осъществява от обединение "МИК".

Ползите

След пускането на метрото до бизнес парка, автомобилният трафик се очаква да бъде облекчен с над 20%, каза Фандъкова. По думите ѝ се очаква около 8000 коли по-малко да минават дневно около новопостроения участък. Така вредните газове ще намалеят с около 7000 тона.

Прогнозите са поне 45 хиляди души да ползват метрото до бизнес парка, каза Фандъкова.

Освен метро, жителите на "Младост" ще се сдобият и с по-широк булевард. В края на август трябва да бъде завършено разширението на бул. "Александър Малинов" по новата регулация от бул. "Цариградско шосе" до бизнес парка и Южната дъга на Околовръстното шосе, каза Стоян Братоев.

Булевардът ще бъде с две платна от по три ленти всяко, като при бизнес парка ще има и локални платна, посочи той.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Как да бъде увековечен художествено Бойко Борисов?