Метрото пусна търга за строежа на третата линия

Под натиска на Брюксел България вдигна близо двойно финансирането на проекта

Метрото пусна търга за строежа на третата линия

Отново първо, още преди да е одобрено Споразумението за партньорство между България и ЕС, общинското дружество "Метрополитен" обяви поръчка за избор на строители на третия лъч на метрото от гараж "Земляне" (Красно село) до бул. "Владимир Вазов". Това става ясно от регистъра за обществените поръчки.

Така докато съдбата на газопровода "Южен поток" засега е неясна, строителството на метрото се превръща в най-големия строителен обект с прогнозна стойност от 410 млн. лв., осигурено финансиране от еврофондовете и най-важното - ясни и явни тръжни правила, което вещае ожесточена конкуренция.

Проектът за метрото е сочен за пример от Брюксел. Именно под натиска на Еврокомисията той получи близо двойно по-голямо финансиране спрямо първоначално отредените му 200 млн. евро от правителството на Пламен Орешарски. В последния вариант на оперативна програма "Транспорт" за него са предвидени 343 млн. евро, каза транспортният министър Данаил Папазов пред Mediapool неотдавна.

 

С тези средства ще се строи най-трудният подземен участък от театъра "Зад Канала" до пазара "Красно село" и ще се купи подвижният състав. За надземните участъци "Метрополитен" ще разчита на тактиката, приложена успешно през изминалия планов период спасител на европарите заради закъснение по другите проекти.

Плановете са отсечката от 7 километра със 7 станции на метрото да бъде завършена през 2018 г.

Търгът е за инженеринг

Търгът е за инженеринг – проектиране и строителство. Разделен е на четири обособени позиции, като за всяка ще бъде избран отделен изпълнител. По този начин се гарантира по-бързото изграждането на трасето, показа досегашният опит. Кандидатите имат право да подадат оферта само за една обособена позиция.

 

Идеята е един строител да прокопае тунелът по 7-километровото трасе, а други трима да изградят 7-те метростанции, релсите по трасето, вентилацията, захранването на контактната мрежа, автоматиката и т.н. - общо 18 системи от електро-механичната част, обясни шефът на "Метрополитен" Стоян Братоев пред Mediapool.

 

Така най-скъпа се оказва четвъртата обособена позиция – прокопаването на тунела с прогнозна стойност около 200 млн. лв. Тук задължително се изисква от изпълнителя да има пробивна тунелна машина или да представи договор за наем за такава.

 

Другите три обособени позиции разделят трасето на три части.

 

Първият участък е с дължина около 3 километра с две станции на метрото. Той започва от края на бул. "Владимир Вазов" по ул."Проф. Милко Бичев" до бул."Евлоги и Христо Георгиеви" и до Орлов мост. Прогнозната му стойност е 60 млн. лв.

 

Вторият участък е с дължина 2 километра и три станции на метрото. Той тръгва от Орлов мост, минава се под бул."Васил Левски", бул. "Патриарх Евтимий", "Прага" до ул."Георги Софийски". Прогнозната стойност на участъка е 70 млн. лв.

 

Третият участък е с дължина от 2 километра с две метростанции. Той започва от бул."Георги Софийски" минава под кръстовището на бул."България" и бул. "Иван Гешов", ул. "Кюстендил", пазара "Красно село" до гараж "Земляне". Неговата прогнозна стойност е около 80 млн. лв.

 

Крайният срок за подаване на офертите е до 12 часа на 29 май. Два часа по-късно предложенията ще бъдат отворени публично.

 

Четиримата изпълнители ще бъдат избрани по най-ниска цена, предвиждат тръжните условия.

 

Третият лъч по нов модел

 

Третият лъч на метрото ще се строи по нов модел. Основната разлика е в електрическото захранване на влакчетата. То вече няма да минава долу между релсите, а ще бъде отгоре както е при трамваите. Това означава, че руската "Метровагонмаш", която досега неизменно печелеше всички търгове за доставка на вагони и влакове, повече няма да може да участва, защото не произвежда такива влакчета. На практика по този начин се дава шанс за доставка на западни мотриси, откъдето идват и средствата за тяхната покупка.

 

Така се предвижда да се купят безпилотни мотриси от типа на тези в метрото в Будапеща, които бяха пуснати по новата линия четири преди дни.

 

При строителството на третия лъч надземната част на метрото от 7.6 км няма да е открита, а ще бъде в тунел заради новия вид захранване. Търговете за двата надземни участъка обаче ще бъдат пуснати след 2017 г., са плановете на общината.

 

Общата дължина на трасето на третия лъч е 16.5 км с 19 станции на метрото. Прогнозата е линията да се ползва от 162 хил. пътника дневно, а автомобилният трафик в столицата да падне с над 35%.

Още по темата
Още от Бизнес

Какво може да се очаква от новия председател на антикорупционната комисия?