Между 300 и 500 лв. струва на родителите началото на учебната година

Между 300 и 500 лв. струва на родителите началото на учебната година

Тази година родителите на първокласници ще отделят средно 338 лeва, за да покрият разходите, свързани с първия учебен ден, а при гимназистите тази сума достига 488 лeва. Това показват данни от национално представително проучване на IPSOS по поръчка на "Профи Кредит".

България е държавата, където разходите за училище са най-големи в сравнение с останалите три изследвани страни - Полша, Чехия и Словакия. Основните пера, които формират издръжката, са купуването на ученически пособия, облекло, техника като мобилен телефон, компютър, таблет и други разходи.

За своите първокласници българите родители отделят 232 лева годишно за ученически пособия, 309 лева за хобита и занимания, 342 лева за облекло. В гимназиалните класове тези суми са съответно 276 лева за нуждите на детето по време на занятия, 266 лева за хоби, 372 лева за облекло.

"Макар да виждаме възстановяване от световната икономическа криза, като цяло разходите за старта на учебната година, са очаквани, но продължават да натоварват семейния бюджет на българите. В такъв момент те се обръщат към небанкови финансови институции, заради по-леката процедура на кандидатстване и краткия срок за одобрение“, заяви Ондржей Локвенц,  глобален маркетинг директор на кредитната компания.

Половината българи биха взели заем за първия учебен ден

Попитани дали биха взели заем за покриване на разходите около старта на учебната година, 50% от българските родители на първокласници отговарят с "да“. В Полша този процент е 37%, в Словакия е 22%, а в Чехия достига едва 17%.

Българите с деца, които започват средно образование, също се нареждат начело с 50%, като в някои от останалите страни гимназията води до повече затруднения – 37% от поляците биха взели заем, заедно с 28% от словаците и 25% от чехите.

Българчетата с най-много телефони и таблети

Любопитен резултат от проучването е, че българските ученици се нареждат на първо място сред своите връстници от останалите три страни по притежание на мобилен телефон. У нас, 85% от учениците имат свое собствено устройство, докато при поляците това се случва само при 2/3 от децата, а в Чехия и Словакия – малко повече от половината.
Ситуацията е подобна и когато става въпрос за други технологични принадлежности – компютър, лаптоп или ноутбук. Такова устройство имат 79% от българските, 74% от полските, 54% от чешките и 58% от словашките ученици.

Споделяне
Още от България

Вярвате ли на приказката на Божков за Али Баба и подкупите към управляващите?