Между 5 и 10 български фирми правят курсове за Ирак

Между 5 и 10 български фирми правят курсове за Ирак, съобщи директорът на дирекция "Консулски отношения" във външно министерство Георги Пейчинов, като посочи, че цифрата не може да бъде абсолютно точна, защото става дума за частни фирми, за които няма регулация.

Двамата отвлечени българи в Ирак - Ивайло Кепов и Георги Лазов - са работили за благоевградската фирма "Димитрова-Стоименов-Грация-Ев", която след новината за похищението им е заявила, че преустановява дейността си в Ирак.

Василев отлага изпращането на работници в Ирак

Двамата българи превозвали коли, закупени от иракчани в Германия.

По думите на Пейчинов, бизнесът с внос на автомобили в Ирак от Западна Европа е много доходоносен. Наемат се или се купуват автовози и след един или два курса до Ирак инвестицията се възвръща.

Досега е използван по-безопасният маршрут през Турция до Ирак, но сега се минава по по-дългия и много по-опасен път през Сирия до Мосул, където се разтоварват автовозите, посочи Пейчинов. По думите му, първият маршрут е станал невъзможен, след като в края на май 70 български коли бяха освободени от задръстванията на турско-иракската граница. Това "запушване" е направено умишлено, за да излязат българите от този бизнес и да останат само турските и иракските шофьори, каза още Пейчинов.

Двамата отвлечени български шофьори са минавали около 5 - 6 пъти през Турция, но сега за първи път са влезли в Ирак през най-северния ГКПП от трите пункта на сирийско-иракската граница, посочи директорът на консулската дирекция на външно министерство. Той уточни, че външно министерство получило информация на 29 юни, че българските шофьори са разтоварили стоката си в Мосул.

Предполага се, че те са заловени някъде в периода между деня на разтоварването на стоката и 8 юли, когато това бе съобщено от Ал Джазира.

Отговорността за инцидента с отвличането на българите в Ирак носят фирмите, които изпращат своите работници там, а не държавните институции, заяви пред радио Нова Европа председателят на Съюза на работодателите в България Васил Василев.

Той припомни решението на фирмата СоМат да изтегли служителите си от Ирак след като един техен шофьор бе убит там.

Василев заяви, че въпреки концесията за строителство на Свободна зона на границата между Ирак и Йордания, която притежава неговата фирма "Братя Василеви", той не може да си позволи да изпрати там хора, които да рискуват живота си, поради което строителството ще се забави.

Решението е взето въпреки достоверните данни, че това е най- сигурното място за работа в Ирак в настоящия момент, добави Василев.

Имаме уверение на фирмата, за която са работили двамата шофьори, че тя преустановява всякаква работа в региона, каза заместник-външният министър Гергана Грънчарова.

За съжаление трябваше да се случи нещо наистина толкова драматично и истински опасно, за да се осъзнае големият риск, който нашите сънародници поемат, тръгвайки по такива маршрути, коментира Грънчарова.

Споделяне

Още от Бизнес

Одобрявате ли поисканото от здравния министър затваряне на държавата?