Междуградските автобуси пред спиране, само влаковете вървят

Своеволно тълкуване на заповед от РЗИ-тата в страната поставя пред риск товарните превози и доставките на стоки

Междуградските автобуси пред спиране, само влаковете вървят

Междуградският автобусен транспорт е пред спиране след оповестените нови мерки за сигурност - контролни пунктове на изходите на градовете, заради разпространението на коронавируса.

Към момента единствено влаковете ще продължат да се движат, но пътниците ке трябва да докажат необходимост от пътуването. Контролът върху изпълнението на заповедта за ограничаване на движението на хората ще се осъществява от МВР.

Така единствената възможност хората да отидат на работа в града остава организирането им чрез групите за споделено пътуване през социалните мрежи, показа проверка на Mediapool.

Товарните превози също са пред риск да спрат, заради своеволно тълкуване на заповед от местните Регионални здравни инспекции, предупредиха от бранша.

Междуградският транспорт – редуциране на курсовете

От началото на седмицата редица междуобластни линии разредиха курсовете заради липса на пътници, а някои окончателно спряха. Това става по решение на фирмите съвместно с общините.

Вече има направления, за които няма автобуси. Такива са например от София към Гоце Делчев, Разлог и Банско. Напълно са спрени линиите София – Свиленград, както и между Сливен и Ямбол, казаха от Конфедерацията на автобусните превозвачи пред Mediapool.

Намалени са курсовете по редица направления от София към областни градове като Видин, Кюстендил и Пловдив например.

Повечето общини са разрешили на превозвачите силно да редуцират или въобще да спрат обслужването на селата. Има обаче и случаи, при които кметът не давал намаляване на курсовете. Такъв например е случаят с община Омуртаг, оплакаха се превозвачи.

"Ситуацията е изключително тежка, изправени сме пред фалит", каза пред Mediapool Магдалена Милтенова, председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи.

Така нареченият "случаен превоз", който обслужваше организирани групи туристи, трансфери до летище, извозване на работници и ученици е спрял напълно, посочи тя.

Редица автобусни фирми, които обслужват междуобластни градове, също са спрели работа напълно, заявиха техни представители пред Mediapool.

Съветът е ако някой е решил да пътува с автобус, предварително да се информира за разписанията.

Клиентите на БДЖ трябва да докажат необходимост от пътуване

Влаковете в страната ще продължат да се движат без промяна в разписанието си.

Единствената промяна в движението на влакове на този етап е свързана с ограничението на достъпа до град Банско. Всички влакове, които пътуват по маршрута Септември-Добринище-Септември не спират на гара Банско, а два крайградски пътнически влака по машрута Разлог-Добринище-Разлог няма да се движат до обявяване на края на карантината, съобщиха от БДЖ.

Клиентите на БДЖ, на които се налага да пътуват с влак, ще трябва да докажат целта на своето пътуване. Контролът на достъпа на пътуващите ще се организира от служителите на реда. Тази мярка ще се изпълнява във връзка с новите указания на министерство на здравеопазването за предпазване от разпространението на коронавирус, се казва в съобщението на БДЖ.

Националният превозвач информира клиенти си да закупуват билети само при неотложност на своето пътуване с доказана потребност от трудово естество, здравословни причини, завръщане в собствения настоящ или постоянен адрес или дом.

БДЖ няма да носи отговорност за клиентите, които не могат да докажат необходимостта на пътуването си.

Актуална информация за движението на влаковете може да се получи от електронния пътеводител на официалната страница на дружеството и на националния информационен телефон 0700 10 200.

"Зелените коридори" при товарните превози не работят

Своеволно тълкуване на заповед на здравния министър от Регионалните здравни инспекции по места поставя под риск и товарния превоз, стана ясно от думите на Димитър Димитров, изпълнителен директор на Камарата на автомобилните превозвачи, пред Mediapool.

Той обясни, че въпреки указанията от страна на здравното министерство по места РЗИ-тата тълкуват, че международните шофьори трябва да изкарат 14-дневна карантина преди да поемат друг курс зад граница.

Освен това на домовете им се лепели огромни табели с надпис "КАРАНТИНА" и така никой не искал да общува и с останалите членове от семейството, въпреки че шофьорите спели в кабината на тира.

Има случаи и при които се праща полиция, ако шофьорът е отишъл да разтовари камиона. Следвала заплаха за санкция и затвор, защото е нарушил карантината. Това води до отказ на шофьорите да работят и поставя под риск превоза на стоки от първа необходимост, посочи Димитров.

"За това настояваме здравното министерство да даде ясни, точни и кратки правила и указания, които да се спазват от всички РЗИ-та в страната", призова Димитър Димитров.

Той каза още, че така договорените от министрите на транспорта в ЕС "зелени коридори" за товарния превоз по границите не работят и километричните опашки остават. Най-голяма, от около 40 км към момента, е опашката на границата между Австрия и Унгария.

Причината е, че не е било договорено как да се осъществява прегледа на шофьора. Например на 24 часа веднъж или само на една граница да става, а не измерване на температурата на всяка граница. Този нерешен въпрос продължава да забавя товарните превози в Европа и поставя под риск доставките на стоки, каза Димитров. 

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес