Международните превозвачи готвят блокада на турската граница

Международните превозвачи готвят блокада на турската граница

Международните превозвачи за товарни автомобилни превози ще блокират в петък от 11.00 до 16.00 часа пътя до границата при ГКПП-Капитан Андреево, съобщиха в сряда от Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ). Това ще е първата стъпка към протестните действия, ако българските фирми, които участват в браншовото сдружение, не получат отговор на изпратените от тях декларации до премиера Сергей Станишев, президента Георги Първанов и председателя на Народното събрание Георги Пирински.

Протестите на международните превозвачи са провокирани от желанието на Министерството на транспорта да либерализира режима за транзитно преминаващите през страната ни турски ТИР-ове. Заместник-председателят на БАСАТ Петко Ангелов каза, че от транспортното ведомство са заплашили фирмите, че ако протестират, ще им отнемат разрешителните за извършване на дейността. Но от браншовия съюз не планират да отстъпят в намеренията си.

Близо месец продължава напрежението между фирми за международни автомобилни превози и министерство на транспорта, които трябва да договорят нови правила за товарния транспорт между България и Турция. Ведомството денонсира старата спогодба за автомобилните превози между двете държави от 1979 година и на 30 март в София трябва да се договорят нови условия за товарните превози.

Първата среща между експертите на България и Турция се проведе на 28 февруари – 1 март в Истанбул, но на нея не беше постигнат компромис. Българската страна поиска от турската държава да освободи от разрешителен режим т.нар. обратни превози на българските фирми през югоизточната ни съседка – т.е. когато те са оставили товара си и се връщат обратно у нас. Срещу това България предложи да продължи режима на либерализация за транзитно преминаващите през наша територия турски камиони. От парламентарната трибуна транспортният министър Петър Мутафчиев информира, че става въпрос за около 260 хиляди турски камиони. По неофициална информация, турската страна е поискала режимът на пълна либерализация при транзита да остане, но не отстъпили за българските превозвачи.   

По идея на заместник-министърът на транспорта Георги Петърнейчев утре в страната ни пристигат представители на турските браншови съюзи на превозвачите за международен превоз, за да си “говорят” с представителите на българските браншови съюзи.

Говорителят на БАСАТ Росен Димитров каза, че са поискали от транспортно министерство да им даде подробна справка за броя на турските камиони, които минават границата ни и осъществяват различни видове превози на товари. От браншовата организация са поискали същата справка и за българските камиони, които возят товари през Турция. Целта ни беше да стъпим на реални данни като база, от която да участваме в преговорите, коментира Димитров. Вместо това, от изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” вчера предоставили данни от управление “Пътни такси и разрешителни”, според които през 2006 година, територията ни са прекосили транзитно малко над 80 хил.турски камиона.

Ако турските ТИР-ове през страната ни са 260 хиляди, колкото твърди транспортният министър, къде се губят останалите около 180 хиляди товарни автомобила от справката на “Автомобилна администрация”, питат от браншовия съюз на превозвачите.

Представителите на браншовия съюз уточниха, че са направили свое проучване за броя на преминаващите турски камиони през ГКПП-Капитан Андреево в периода от 5 до 11 март. За посоченото време те са регистрирали общо 4710 турски товарни превозни средства, които са минали само в едната посока, което прави средно по 630 камиона дневно. Грубата сметка показва, че годишно само през този граничен пункт и то в едната посока минават около 230 хиляди товарни камиона от югоизточната ни съседка. Ако прибавим и тези, които пресичат границата през Лесово и Малко Търново, числото набъбва до над 260 хил. превозни средства годишно. И според БАСАТ това са камионите, които пресичат страната ни само в едната посока.

По данни на превозвачи, свободно преминаващите през страната ни турски тирове, вече са оказали влияние върху пазара на автомобилни превози у нас. От БАСАТ коментираха, че навлата за товари от Украйна до България са паднали с около 200 евро, заради навлизането на турските фирми там.

Всеки ден в България влизат по 30 празни турски камиона, коментираха от браншовата асоциация. Те винаги декларират, че минават транзит, но не се знае дали не товарят стока в България, която да превозват до западноевропейските страни.

От БАСАТ коментираха, че са подкрепили  напълно отменянето на старата спогодба, защото тя е поставяла в неизгодна позиция българските фирми. В спогодбата е предвидена пълна либерализация за турските камиони, които минават през България транзитно и за българските, които минават транзит през Турция.

Заместник-председателят на БАСАТ Димитър Николов коментира, че в средата на 70-те години и до края на 80-те години е имало сериозен транзит от Западна Европа към Иран, Ирак, Афганистан, Йордания и като цяло за страните от Близкия Изток. Българските превозвачи са били много активни в тези превози и либерализацията на транзита през Турция е защитавала напълно интереса на страната ни тогава. Проблемите на тези страни – военни конфликти и ембарго свиват изключително много тези превози и в момента те са много малко –около 15 хиляди български камиони на година минават транзит през Турция към Близкия Изток. А турските камиони, които минават транзитно през България към страните от Западна Европа се увеличават лавионообразно, коментира Николов.

Преди по-малко от месец, фирмите-членки на БАСАТ установяват, че българското правителство планира да остави нашите превозвачи в старата неизгодна позиция и да остави либерализацията на транзитно преминаващите турски ТИР-ове през България.

От транспортно министерство мотивират позицията си, за либерализация на транзита с желание да защитят бизнеса на малките български фирми. Според министър Петър Мутафчиев, ако нашата страна наложи разрешения за турските ТИР-ове, то другата страна ще наложи сериозни ограничения, което ще “удари” първо малките фирми.

Емил Буюклиев от Съюза на малките и средни автомобилни превозвачи (СМСАП) каза днес, че ако остане либерализацията за транзитно преминаващите турски ТИР-ове, малките международни превозвачи  ще бъдат първата “жертва” на бъдещата инвазия от югоизточната ни съседка.

Позицията на Министерство на транспорта се подкрепя от Асоциацията на българските предприятия за международни превози и пътищата (АЕБТРИ) и ръководството на Съюза на организациите в автомобилния транспорт (СОАТ). Част от големите фирми в СОАТ, като “Биомет” например се разграничиха от официалната позиция на браншовото сдружение.

От БАСАТ уточниха, че вече са разговаряли и с администрацията на Столична община, за да получат разрешение за протести в София.

Още от Бизнес

Какво се крие зад истерията с "отнемането и продаването на деца"?