Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Международните търговски марки са в настъпление в България

4 коментара
Международните търговски марки са в настъпление в България

Международните търговски марки разширяват присъствието си на българския пазар с откриването на третата вълна търговски центрове. Това показва проучване на пазара на международната консултантска компания "Фортън", която е партньор "Кушман и Уейкфилд" за България и Македония.

"Международните компании следват новите проекти и разширяват присъствието си. Нови магазини отвориха испанската Inditex с основните си брандове, H&M, Marks & Spencer, Debenhams, LC Waikiki, Sport Vision, Deichmann, LPP, NewYorker и Kenvelo. Навлизането на Decathlon, както и новата концепция, с която излезе Puma, показаха еднозначно, че пазарът се развива динамично", коментира Росен Генев, мениджър търговски площи във "Фортън".

Според него големите търговски центрове с много развлечения и ресторанти привличат големите брандове. Интерес се очаква да има и към в търговската част на бул."Витоша" в София в участъка от площад "Света Неделя" до НДК. В момента присъствието на големите търговци е ограничено, което създава вакуум и предпоставки за появата на нови магазини. "След H&M се очаква и други доказани играчи да стъпят в района. Периодът е преходен за главната търговска улица на София и най-вероятно ще се нуждаем от малко време докато се намери балансът на интереси между двете страни – търговци и собственици на помещения", коментира Росен Генев.

Бургас първенец по търговски площи

Бургас изпревари Русе по търговски площи на хиляда души население през третото тримесечие на годината след като беше открит новият мол "Странд". В момента един бургазлия разполага с 466 кв.м търговска площ, показват данните на "Фортън".

Общо за страната средно на човек се падат 101 кв.м търговска площ, което все още е значително под средното за Европа – 260 кв.м, сочат данните на "Кушман и Уейкфилд".

Към края на септември общите отдаваеми площи в молове в страната възлизат на 735 000 квадратни метра.

До края на 2014 г. се очаква откриването на още четири нови търговски центъра. Така търговските площи ще нараснат с 19% до 119 кв.м на хиляда жители. Съотнесени към покупателната способност на населението (47% от средноевропейския брутен вътрешен продукт на глава от населението по данни на Евростат за 2012 г.), този показател остава на ниво под европейското.

От градовете, в които има молове, София все още е в долната половина на класацията. На последно място е Плевен, където търговската площ на хиляда души е 97 кв.м, по-малко от средното за страната.

"Поради тези причини има интерес към новите търговски центрове в София, а също и Плевен, един от малкото съществени пазари със слабо присъствие на големи вериги", коментира Росен Ганев.

Конкуренцията смъква наемите надолу

През третото тримесечие базовият наем на най-добрите магазини в София с площ 100-150 кв.м в търговски центрове намалява с 11% до 24 евро на кв.м месечно в сравнение с предходния период. Това става преди очакваното откриване на поне два нови търговски центъра в следващите шест до девет месеца.

Отчасти спадът е предизвикан и от това, че следващите проекти ще бъдат разположени в по-отдалечени от центъра райони на града. Друга причина е очакваното завършване на няколко мола почти едновременно.

"Увеличената конкуренция води до подобряване на условията за наемане. Мениджърите на мултинационални компании виждат възможност да направят сделки при разумни нива на наемите. Затова смятам, че тяхната експанзия ще продължи в следващите тримесечия с отварянето на нови молове, макар и не на всяка цена", казва Росен Генев.

С около 10% намаляват и наемите за площите в диапазона 100-150 кв.м в търговски центрове в другите големи градове, като те се движат в коридора 16-18 евро/кв.м месечно в зависимост от града. За разлика от столицата обаче сделките са по-малко и не е изключено спадът да продължи, особено на пазари, където предлагането е голямо.

"Голяма част от новото предлагане в последните три години беше извън София. Основните марки вече са заели позиции в значимите за тях градове, след което интересът им беше насочен основно към столицата", посочи Росен Генев.

Наемът за топ помещенията от 100-150 кв.м по бул."Витоша" остава стабилен на ниво 40 евро/кв.м месечно. "Виждаме силен интерес от потенциални наематели за предлаганите площи", казва Росен Генев. Той не очаква наемните цени по основния търговски булевард на столицата да паднат още. Трябва да се отчита обаче и фактът, че международните компании заемат значително по-големи магазини, често на повече от един етаж, и съответно плащат значително по-нисък среден наем както в търговските центрове, така и за самостоятелни обекти на главните улици, допълни Ганев.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #4

    Търговията расте,потреблението също! Парица царица! А надписите поне да са на кирилица, колкото и да ни внушават,че това е тяхния брент! Поне за това можем да проявим някакъв СУВЕРЕНИТЕТ!!!

  2. Анонимен
    #3

    Поздравления за написаното №1! Лошата новина е, че тези, които мислим по подобен начин сме малко. А колкото до тениската, мисля, чене сте прав. С вички разходи за производството и, и за дистрибуция цената и не надвишава 2лв. Иван Хаджийски.

  3. В и К
    #2

    Това ще се случи: http://i.imgur.com/HvKnijH.png

  4. Анонимен
    #1

    Международните търговски марки много добре са разчели тенденцията за опростачване на населението в световен мащаб, която е особено отчетлива у нас. Ние казваме "Пази боже сляпо да прогледа", но това за тях е златна мина. За селянчетата, намерили си работа в столицата и големите градове ходенето "у мола" е въпрос на престиж пред себеподобните им, а пък убиецът "Купих си тениска на промоция само за 40 лв." е направо връх. Аз може да имам милиони, но няма да си купя тениска от мола, дори и за 20 лв., защото тя струва 5, а в заведение в мол няма да стъпя, защото там се предлага само полуготова храна със съмнителни вкусови и хранителни качества и на всичко отгоре не се пуши.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.