МФ се чуди как да отбие натиска на ЕС за закриване на безмитни магазини

МФ се чуди как да отбие натиска на ЕС за закриване на безмитни магазини

Българското правителство ще се опита да отклони натиска на Европейския съюз по законодателен път да забрани безмитната търговия по границите със Сърбия и Турция. Това стана ясно от обясненията на заместник-финансовия министър Георги Кадиев (БСП), според когото искането на дирекцията за митническо законодателство към ЕК е много спорно.

В понеделник той обясни пред БНР, че казусът може да бъде регламентиран със закона за безмитната търговия. Проектът мина на първо четене в бюджетната комисия, но подобна промяна би могла да се извърши преди внасянето му в пленарна зала на второ четене.

14 са дружествата, които имат разрешително за безмитна търговия в общо 49 обекта. Техните документи бяха подписани от бившия министър на финансите от правителството на НДСВ Милен Велчев в края на 2003 г.. Документите важат за срок от най-малко три години след изтичане на крайната дата на подписаните вече договори за безмитна търговия, някои от които по данни на Министерството на финансите са дори за след 2012 г.

Разрешителните са за фирмите  "Аидатур" АД, "Амфора" ЕООД, "Белатур" АД, "БНК" ООД, "Братя Василеви" ООД, "Денеб" АД, "Кореком-Принцес" АД, "Летище Варна" ЕАД, "Летище Бургас" ЕАД, "Летище София" ЕАД, "Панчатантра" ЕООД, "Сийком" АД, "Софком" ООД и "Трансимпекс" АД. За последната се твърди, че е на Васил Божков, но както той, така и от ръководството на “Трансимпекс” отричат той да е собственикът. “Кореком-Принцес” е на Суди Озкан.

Писмото на ЕК до Министерството на финансите (МФ) е получено след обсъждането на законопроекта, каза Кадиев.

“Позицията на ЕК е доста спорна, тъй като в тяхното писмо се казва, че в ЕС липсва практика за такива магазини на входа на страната. Но няма и директива, която ясно да забранява съществуването на такива магазини. Предполагам, че на разговора в бюджетната комисия ще се опитаме да стигнем до решение дали липсата на практика означава и излишно изискване да няма такива магазини”, коментира Кадиев.

Самият той преди месеци горещо защитаваше идеята за закриване на безмитните магазини, но след това би отбой с мотива, има сключени дългосрочни договори със собствениците на обектите и те могат да съдят държавата.

Безмитните магазини съществуват вече много години в неясна законова среда, обясни в понеделник Кадиев и отново се позова на подписаните от предишни правителства договори.

Председателят на Асоциацията на безмитните оператори Радостин Генов уточни, че искането на Брюксел засяга обекти на пунктовете Капитан Андреево и Калотина, които се управляват от 3-4 фирми, сред които и чуждестранни инвеститори.

Според него потърпевши от затварянето на седемте магазина на двата гранични пункта ще са всички оператори, както и държавата, тъй като оборотите ще намалеят с 65-70 процента. По думите му това означава, че само към Турция ще се насочат 130 млн. евро, които принципно могат да отидат на българския пазар. Отделно, според Генов, ще настъпи срив в логистиката на доставчиците, което щяло да изкриви самия вътрешен пазар.       

Министерство на финансите трябва да прецени дали си струва рискът от затварянето на безмитните магазини или да се обясни на ЕК крайния резултат от това, коментира зам.-министър Кадиев.

Според него дори тези обекти да бъдат затворени, контрабандата няма да изчезне, тъй като само на няколко метра има други такива магазини в Турция. В Сърбия няма, но в последно време се забелязва тревожна тенденция да се засилва контрабандата на цигари именно от западната ни съседка, поясни Кадиев. Сръбските цигари са толкова евтини, дори с платен акциз, ако си ги купиш от магазина, че ти излизат около 1,00 – 1,20 лева. И ако човек успее да ги пренесе от нашата страна на границата, ще му остане много добра печалба, каза още той.

“Факт е, че хората, които превозват контрабандно цигари, ще продължат да правят това, но ще са ги купили от друг магазин”, заяви Кадиев.

Той посочи, че правителството е постигнало сериозни успехи с внезапните проверки на мобилни групи в магазините за безмитна търговия. Отчетено е, че когато се появи мобилна група, оборотите на граничните търговски обекти рязко спадат над 60 на сто.

Според Генов обаче има и случаи, когато оборотите растат в присъствието на митничари, данъчни и полиция, като даде за пример пункта при фериботната линия Видин- Калафат. 

“Обвиняват ни за контрабандата, но от безмитните магазини не може да се търси сметка за куфарните търговци, които пресичат по няколко пъти на ден границата и пазаруват при нас. Ние спазваме ограниченията в количествата”, заяви Генов.  

По думите на Кадиев проверките на пътниците, които влизат в страната показват, че някъде около 63% от тях нарушават по един или друг начин разпоредбата за безмитния внос. Хващани са пътници, които носят по 2 картона с цигари, при позволен само един, но и такива, които се опитват да вкарат 200 картона.

Според Радостин Генов искането от страна на чиновник от европейската дирекция по митническото законодателство е недопустимо и заради това, че в него не дава преходен период за затварянето на тези седем обекта, а се иска това да стане от датата на членството. Старите страни членки имаха по две години гратисен период, когато се прие директивата, Чехия например извоюва година отсрочка и след присъединяването си още три месеца,  каза той.

По думите му дори и да се вземе решение за затварянето на тези магазини, държавата трябва да даде време на техните безмитни оператори да приключат складовите си наличности и договорите, по които се чакат доставки.

Проблемът може да се реши, ако в обсъждания в момента в Народното събрание проектозакон за безмитната търговия се вкара текст, който да регламентира, че продажбата на стоки в спорните обекти до определените количества ще се считат за износ, посочи още Генов. Според него друг вариант е обектите да се прехвърлят на изхода на ГКПП-та, но това ще отнеме време за утвърждаване на терените и техните публични устройствени планове и изграждането на новите обекти. През това време старите магазини  трябва да работят, посочи председателят на Асоциацията на безмитните оператори.     

Споделяне
Още от Бизнес

Защо главният прокурор размахва пръст на политици?