Милотинова препъна закон на Севлиевски

Само за месец втори проектозакон на управляващите бе отхвърлен от парламента. Промените в закона за гражданското въздухоплаване, предложен от депутатите Мирослав Севлиевски и шефа на транспортната комисия Йордан Мирчев, не минаха на първо четене в пленарна зала.

Макар че подкрепилите проекта депутати от НДСВ и ДПС бяха с петима повече от противниците му от СДС и БСП, на везните натежаха гласовете на 9 въздържали се народни представители и текстът бе отхвърлен. И деветимата, които провалиха проекта на Севлиевски, бяха от НДСВ.

Трима от тях - Милена Милотинова, Иван Павлов и Диляна Грозданова, са сред авторите на медийния закон, а още двама - Димитър Димитров и Марияна Костадинова, са негови твърди привърженици. Именно медийният закон бе първият проект на управляващите, който не успя да мине през парламента преди по-малко от месец. Причината отново бяха НДСВ-депутати, подкрепили критиките на опозицията. Тогава те бяха от кръга "Новото време", чийто лидер е Севлиевски.

След днешния провал на проекта си Севлиевски обяви, че тези текстове на проекта неизбежно ще бъдат приети, но вероятно с друга редакция на закона или с друг състав на парламента.

Спорът - трябва ли частният концесионер да събира летищните такси

Продължилият няколко часа спор в пленарната зала днес бе по повод предложението летищните такси вече да не се събират от държавата, а да се дадат на бъдещите концесионери на гражданските летища.

Основният мотив за промяната на вносителите Севлиевски и Мирчев бе, че държавата не може да намери нужните инвестиции за модернизацията на летищата във Варна и Бургас.

От транспортното министерство наскоро обявиха, че има сериозен инвеститорски интерес за наемането на двете граждански летища на концесия. Днес зам.министър Златолина Мукова каза, че интерес са проявили 23 големи чуждестранни авиооператори от Европа и Канада.

Когато гражданските летища се отдадат на концесия, финансирането на дейностите по изграждане и поддържане на летищната инфраструктура ще е за сметка на концесионера. Затова определяните и събирани сега от държавата летищни такси трябва също да бъдат дадени на концесионерите, обясниха смисъла на промяната Севлиевски и Мирчев. В проекта се предлагаше условията и редът, по които концесионерът ще събира летищните такси, да се уреждат с решение на правителството.

Само за реконструкцията на летище Варна са необходими 130 млн.лв. инвестиции, които държавата не може да намери и да отдели, а бъдещият концесионер е готов да поеме ангажимента, заяви Мирчев.

Той, както и зам.министър Мукова казаха, че това е практиката за поддържане на всички транспортни инфраструктури в Европа. В над 55 страни държавата се е изтеглила от летателния бизнес, подобни концесии има в Атина, Рим, Неапол и Истанбул, посочи Мирчев.

Няма друга алтернатива за модернизацията на летищната инфраструктура, след като държавата не може веднага да извади тези пари, каза и Севлиевски. Той обвини БСП, че умишлено пречи на инфраструктурните проекти, защото вярва че идва скоро на власт и иска да ги реализира при собственото си управление.

Опозицията обвини НДСВ в корпоративни интереси

На аргументите опозицията отвърна с атаката, че мнозинството се опитва със законови поправки да прокара частни, корпоративни интереси.

Кой ще контролира концесионерите дали реинвестират таксите за модернизация на летищата, попита Петър Димитров от БСП и заяви, че проектът е типичен пример за източване на много и сигурни държавни пари към частни ръце. Димитров допусна, че тези ръце вече се знаят, както и кой и колко е получил, за да бъдат избрани те за концесионери.

От СДС пък пресметнаха, че предоставяйки летищните такси на концесионерите, държавата щяла да загуби около 1,2 млрд.лв. за периода на концесията - 30 - 35 години. Като "закон, писан на яхта", определи проекта Севлиевски - Мирчев депутатът Христо Кирчев.

И от ляво, и от дясно зададоха въпроса защо печалбата от летищата трябва да мине в частни ръце, вместо да се съхранява в специален фонд, от който да се финансира поддръжката и реконструкцията на летищната инфраструктура.

Благой Димитров от ОДС посочи, че през 2001 г. летище Варна е отчислило към държавата като такси над 11 млн.лв., а тя е реинвестирала обратно само 4.5 млн. Същото се е повторило и през 2002-ра - от 13 млн. лв. отчислени са върнати 4.3 млн. Същото е положението и с летище Бургас, посочи Димитров. Вместо да питате транспортният министър Пламен петров защо не връща парите, за да се подновява инфраструктурата, вие използвате порочната практика, за да променяте закона, обвини той НДСВ.

Михаил Миков от БСП пък запита какво пречи в концесионния договор, когато се види каква инвестиция ще бъде направена в летището, с решение на парламента да се финансира добросъвестния инвеститор.

Още от Бизнес

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: