Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Министър издаде разпоредби към БДЖ, които и досега трябваше да се изпълняват

54 коментара
Министър издаде разпоредби към БДЖ, които и досега трябваше да се изпълняват

Пълна забрана на тютюнопушенето във всички категории пътнически влакове, внедряване на система за регистриране и контрол на пътуващите в спалните вагони, контрол върху личния багаж на пътниците. Това са част от мерките, разпоредени в четвъртък от транспортния министър Петър Мутафчиев за подобряване безопасността на жп транспорта у нас. Според него и в момента имало принципна забрана за внасяне на леснозапалими вещества в пътническите вагони, но никой не контролирал дали се спазва. Засега това ще се осъществява с помощта на полицията, но в бъдеще трябва се намери по-добра система за контрол, каза Мутафчиев.

Мерките ще засегнат и местата на пожарогасителите, пътищата за евакуация на гражданите, задействането на аварийните спирачки, както и система за отваряне и затваряне на вратите.

Резултатите от предприетите мерки ще трябва да докладват всеки месец за изпълнението на посочените мерки, се казва още в заповедта на министъра, издадена седмица след трагичния пожар в бързия влак София – Кардам, при който изгоряха девет души.

Техническата експертиза за състоянието на подпалилия се кушет - вагон трябва да е готова още днес, четвъртък, съобщи Петър Мутафчиев от парламентарната трибуна. Експертизата трябва да даде отговор на въпроса дали пожарът е резултат от техническата неизправност на вагона.

В същото време управляващото мнозинство в НС се наложи над опозицията и състави на пропорционален принцип временна анкетна комисия, която да проучи обстоятелствата за възникването на пожара, както и необходимите законодателни промени за подобряване безопасността на жп транспорта.

Опозиционната ДСБ отказа участие в комисията, която ще се оглавява от Камен Костадинов (ДПС). По мнението на представители и на мнозинството, и на част от опозицията, комисията, която ще работи 2 месеца, отново няма да "свърши нищо съществено, тъй като има разследващи органи, които да се занимават със случая".

Роят се версиите и очевидците

Мутафчиев съобщи пред депутатите, че според списъците на БДЖ в кушет-вагона би трябвало да е имало 35 пътници. Необходимо е тези данни да се сверят с данните от транспортната полиция колко души са били изведени от горящите вагони, за да се прецени реалната бройка на хората, които са били в кушет-вагона.

Версиите за загиналите и за причините на пожара се увеличават всеки ден. Появяват все повече очевидци и пътували в запалилия се влак, които съобщават за още изчезнали в пожара. Според очевидец, пътувал в злополучния нощен влак до Добрич, в изгорелите вагони е имало група руски младежи, част от които са били видимо пияни, както и малко дете.

Премиерът Сергей Станишев от своя страна коментира, че "техническите експертизи са сложни, но трябва да се знае поетапно какви версии и какви причини отпадат, за да се концентрират усилията на органите за разследване на реалните причини, довели до трагедията".

Според транспортния министър началникът на влака е съобщил в 23.28 часа на пожарната за инцидента. Пожарната е пристигнала в 23.35 часа, а вагоните са били угасени в 3.00 часа на 29 февруари. Мутафчиев поясни, че според показанията на персонала на влака, в 6-то купе на кушет-вагона се е чул лек гръм и се е видял силен пламък със сини оттенъци. Това показва, че в купето е имало лесно запалими материали, коментира той. Според експертите има дори съмнения, че пожарът е възникнал от две независими огнища.

Пред народните представители Мутафчиев съобщи, че специалистите от ведомството ползват материали за подобни пожари в Европа, като например този във влака Париж-Мюнхен през 2002 г., при който загинаха 12 граждани. Според транспортния министър европейският опит щял да помогне на родните специалисти да преценят по-добре обстоятелствата около инцидента във влака София-Кардам.

Мнозинството си направи комисия

Парламентът спори два часа на какъв принцип да се състави анкетната комисия за пожара, като десните настояваха всяка група да излъчи равен брой участници, за да "не може да се прикрие истината около инцидента". Мнозинството очаквано се възпротиви. Макар почти всяко изказване да започваше с уговорката, че трагедията не бива да се политизира, дебатът се превърна в политически. Опозицията обвини депутатите от левицата, че вместо транспортният министър да подаде оставка и шефът на БДЖ да бъде отстранен, тя сформира комисията на пропорционален принцип и с доминирането си опорочава замисъла ѝ.

Защо ви е мнозинство, нали ще проучим какво се е случило, а не да замазваме нещата, попита социалистите Димитър Йорданов (ОДС). Павел Чернев (БНС) коментира, че ако депутатите искат да не решат проблем, то правят комисия. "Има нещо, което се крие от управляващите, напоследък се натрупват факти в подкрепа на тази теза", заяви Павел Шопов от "Атака". Според него сега управляващите ще бавят нещата, "ще се протака" и това ще стане най-добре със създаването на комисията.

"Шефът на БДЖ трябваше веднага да бъде отстранен, ако се налага дори да го "разболеете". Това е нормалният държавнически подход", каза Румен Ангелов (БНС). Борислав Ралчев, председател на ПГ на БНД, с "чувство за срам за този дебат", запита защо се оцветяват партийно нещата около инцидента.

Михаил Миков, шеф на ПГ на Коалиция за България, който също каза, че не може такъв тип трагедия да се "боядисва политически" и че те са приели най-добронамерено предложението на опозицията за комисия, заяви, че "някой иска да превърне парламента в Конвент". Опозицията използва трагедията, за да прокарва паритетния принцип изобщо, допълни той. Допълни, че това е "гнусно". "Не употребявайте всичко за политика", каза Миков опозицията.

Лидерът на ДСБ Иван Костов коментира, че управляващите правят комисия, за да свалят градуса на общественото недоволство. Ролята на парламента е да упражнява контрол върху изпълнителната власт, проследявайки нейните действия и казвайки кое е правилно, кое – неправилно, и кой носи отговорност за тях. "Анкетната комисия, както вие я предлагате, не упражнява парламентарен контрол", каза Костов.

"Всяка година гласуваме бюджетна субсидия за БДЖ, а тяхната най-важна цел е сигурност на пътниците. Похарчени ли са тези пари за сигурността. Ето един прост въпрос – как няма да потърсим отговорност", посочи лидерът на ДСБ.

В крайна сметка, с изключение на ДСБ, всички политически групи в НС предложиха членове за новата комисия, която ще е от 13 души – четирима от БСП, по двама от НДСВ и ДПС, по един от опозиционните групи и един независим.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

54 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Автори
    #55

    Прочети статиите "Отровата БСП" и "Катострофа или терористичен акт?" още от 29.02. в nationalistbg.co;

  2. твърд
    #54

    Няма да се уморя да повтарям: Проблемът е, че вагоните са пожароопасни! Ако това не беше така, каквато и да е първоначалната причина - авария, диверсия, експлозия, щяха да изгорят две купета, не два вагона!Търсите не там където трябва.

  3. Един
    #53

    Няма никакво съмнеение.Това същество не е достоен човек.

  4. 17
    #52

    За техническите причини ще се изговори много - от капацитети и аматьори...Основната причина е, че у нас ТРИ НЕЩА СА АДСКИ ПОДЦЕНЕНИ: човешкият живот, човешкият труд и цената на терените (земята)...Тук се става дума за човешкия живот. След като е избран (или е натрапен) материалният критерий - то отърваването с 5-10-15, че и 50,000 лева за един човешки живот води до икономии (съответно прибиране в джоба) от всичко, вкл. безопасността...Пример за минималната ценност на човешкия живот - аз съм заклет

  5. Choveк
    #51

    Питам и в този форум - Къде са действията на Министерството по бедствия и аварии? Къде е Звездната министърка Емел. Защо пожарната не се придружава от хора на гражданска защитита с необходимите неща при тези ситуации? Какво е направила оластната комисия за бедствия и аварии?

  6. твърд
    #50

    Аз не се наемам да генерализирам - за мен има конкретен трагичен повод. Оправянето на положението например в железниците е свързано с общата ситуация, но нещата не могат да чакат всичко останало.На времето ни учеха за изоставането на общественото съзнание от общественото битие. Но това е друг въпрос, който нямам намерение да дискутирам.

  7. Choveк
    #49

    Господин министър Мутафчиев, вероятно ползвате компютър, ако не Вие то Вашата секретарка, погледнете форумите за този случай те ще Ви помогнат да прогледнете и да усетите много Ваши слабости!

  8. КОСТА
    #48

    Завърши работата на българо-украинската комисия за разследване на причините за потъването на кораба "Ванеса" в Азовско море, при което загинаха 12 човека от екипажа. Комисията и украинските врасти са категорични, че потъването не може да е предизвикано от вълна и следователно причината е техническото състояние на кораба. При това положение отговорността за катастрофата пада върху пристанищните власти удостоверили "годността" на кораба. Тези служби са към министерството на транспорта! Без коментар!

  9. ERASER
    #47

    "Имало принципна забрана, но никой не контролирал" - значи никой не си върши работата в БДЖ. Малко история. Злополуки и инциденти стават и обикновено след това се предприемат мерки, в това няма нищо толкова неестествено. Големият проблем в случая е, че такива мерки вече съществуват, ако не в България то в други страни и то вследствие на подобни трагедии. В България вместо да се копира опита и да се приемат се чака трагедията да се случи, за да се правят анализи и вземат мерки. Така вървим след историята, вместо да се учим и усвояваме вече натрупания опит.

  10. ERASER
    #46

    Министърът трябва да подаде оставка и да поеме отговорността, защото:"Според Петър Мутафчиев и в момента имало принципна забрана за внасяне на леснозапалими вещества в пътническите вагони, но никой не контролирал дали тази забрана се спазва."Кой ако не той е на върха и отговаря за спазването на процедурите и предписанията. Ако по принцип иструкцийте се спазват, но в случая са пренебрегнати, значи има виновен някой по-нисш в йерархията и съответно трябва да бъде наказан. Според министъра препоръките

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.