Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Министър започва преговори с КЗК за "достъпните цени" в хипермаркетите

От ведомството на Богдан Богданов не смятат, че по-ниските цени на храните ще бъдат компенсирани с по-високи на друг тип продукти

7 коментара
Министърът на икономиката Богдан Богданов кани на разговори председателят на Комисията за защита на конкуренцията за изясняване на позицията по инициативата "Достъпно за всеки". Ведомството очака и правни аргументи от антимонополната комисия. Колаж Mediapool

Министърът на икономиката Богдан Богданов ще проведе среща с ръководството на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), на която да се постигне консенсус относно инициативата на икономическото министерство хипермаркетите отделно едни от други и на доброволен принцип да фиксират достъпни цени всяка седмица на десетки продукти от първа необходимост. Кампанията бе лансирана още преди 10 дни под мотото - "Достъпно за вас". Оказа се, че от ведомството твърдо смятат да стартират инициативата от 1 ноември, както вече бе обявено.

Чакат се правни аргументи от КЗК

Писмото до Комисията е изпратено още в рамките на вчерашния ден и се чака отговор, съобщиха от ведомството.

"Искаме да разберем какви са правните аргументи на КЗК против инициативата, чиято единствена цел е да бъдат постигнати по-добри цени за българските потребители, формирани на пазарен принцип", посочва министър Богданов.

"Очакваме кампанията да стартира по план на 1 ноември. Имаме уверение, че в нея ще се включат голяма част от веригите, с които проведохме първоначални срещи. Беше заявен интерес и от нехранителните вериги", каза още той. Целта на следващ етап е в кампанията да се включат и регионални, както и по-малки вериги.

Инициативата на министър Богданов за диалог с КЗК цели членовете ѝ да бъдат запознати с "Достъпно за вас" и с аргументите на икономическото министерство в полза на потребителите в страната.

"Инициативата е пазарно ориентирана"

Министерството на икономиката и индустрията смята, че инициативата е пазарно ориентирана, което допринася за подобряване на производството или разпределението на стоки, посочват от министерството.

"Предложената Декларация за партньорство не се подписва между определени икономически оператори и не отговаря на изискванията по чл. 15, касаещ картелно споразумение, и следващите текстове от Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК) за забранени споразумения. В закона има редица изключения от забраната за пазарни споразумения на икономическите оператори, към които инициативата би могла да се причисли (напр. споразумение с незначителен ефект върху конкуренцията по чл. 16, ал. 1 от закона)", аргументират се от икономическото министерство.

Оттам добавят, че предмет на инициативата са най-ниските, а не занижените цени, в този смисъл не се очаква възможен дъмпинг, изтъкват от ведомството.

Министерството на икономиката и индустрията не приема и разсъжденията, че "Достъпно за вас" може да доведе до понижаване на цените на участващите стоки в инициативата за сметка на други, извън нея. Според Министерството такава опасност има при всички промоции и отстъпки от цени, които се прилагат и сега, и установяването на такива евентуални нарушения е предмет на проверки във всеки конкретен случай.

Не би следвало да има и опасения за нарушаване на принципа на свободна стопанска инициатива, доколкото участието в инициативата е доброволно и не е скрепено с никакви санкции или привилегии за участниците, смятат от министерството.

Както Mediapool писа късно вечерта на 23 октомври Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) спря инициативата на Министерството на икономиката "Достъпно за вас", свързана с цените на 9 основни групи храни от малката потребителска кошница в търговската мрежа, която трябваше да стартира на 1 ноември. След преговори миналата седмица в четвъртък и петък стана ясно, че търговските вериги доброволно са се съгласили да включат в инициативата "Достъпно за вас" 50 продукта от първа необходимост.

Кампанията трябва да осигури информираност на потребителите и достъпност до основните хранителни продукти от малката потребителска кошница, чрез предлагането им на възможно най-ниски цени, базирайки се на принципите на конкурентност, без да оказва негативно влияние върху останалите участници в икономическите отношения. Инициативата е в партньорство с бизнеса и обхваща осигуряване на седем продуктови групи от малката потребителска кошница, отговарящи на изискванията за качество и съдържащи всички необходим съставки за здравословен начин на живот.

В 12 без 5

Мандатът на сегашните членове на КЗК беше увеличен с 2 години буквално в "12 без 5", в края на правителството на Бойко Борисов, преди парламентарните избори през април 2021 г.

Председател на КЗК е Юлия Ненкова, която е майка на депутата от ГЕРБ Александър Ненков. Ненкова бе и заместник-кмет на София по времето, когато бившият премиер Бойко Борисов беше столичен кмет.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Tsvyatko Kovachev
    #7

    безценно - 10 стоки , които да ти напомнят колко си беден всъщност ... времето когато 20 кинта ми стигаха да напълня количката не беше чак толкова отдавна , сега 120 ми трябват за същото , за да се хранят пиявиците по веригата ...

  2. Milenca
    #6

    И все пак като че ли цените на млечните продукти се поукротиха? И на олиото.

  3. rusonefil
    #5
    Отговор на коментар #4

    Глупости. Погледни си собствената кочина първо. Същите държат и търговията на дребно в Германия, но там цените падат.

  4. Калико Джо
    #4

    Две германски компании - Шварц Груп (Кауфланд и Лидл) и Реве (Билла) държат целия пазар с хранителни стоки в България. Това съвсем не е добре и за цените и за качеството, но вече е късно. КЗК можеше когато навлизаха и разпространяваха да се намеси за да осигури конкуренция.

  5. Srandev
    #3

    Прекрасно фото, министърчето е извадило поглед все едно току-що ме е поканило да си поиграем на "Тука има, тука нема"! Комисията не е институцията, която може да спре една такава министерска инициатива, просто е дала становище, че подобни популистки действия в стил байтошовото "Дайте да дадем" са смехотворни и от тях няма да има практически резултат никакъв...

  6. луд
    #2

    Да си говориш сам шизофрения ли беше

  7. асен
    #1

    само вижте мутрата на ненкова и всичко веднага става ясно, защо са против. сикаджията така е наредил!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.