Министерството на транспорта ще проверява съмнителна поръчка на БДЖ

Процедурата е за поддръжка на локомотиви за 4 млн. лева

Министерството на транспорта ще проверява съмнителна поръчка на БДЖ

Звеното за вътрешен одит към Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията ще проверява съмнителна поръчка на БДЖ. Става въпрос за търг за поддръжка и ремонт на локомотиви на "БДЖ - Пътнически" превози на стойност над 4 млн. лева.

Ще се проверява документацията по процедурата, след като сайтът offnews.bg публикува информация, че БДЖ търси външна фирма за ремонтите, но в същото време залага в документацията голяма част от работата да бъде свършена от механиците на държавното дружество. Освен това поръчката може да бъде извършена от две дружества в България, но условията на практика елиминират едното и така победителят е предизвестен.

Поръчката е за техническо обслужване и ремонт на 9 от локомотивите на БДЖ за три години. В техническата документация към процедурата обаче са изредени дейностите по поддръжката и ремонта на същите тези машини, които ще се вършат от "БДЖ - Пътнически превози". Посочените задължения на държавния превозвач включват огромната част от самото задание на обществената поръчка и са основни дейности при поддържането на локомотиви.

От документацията излиза, че БДЖ реално ще свърши голяма част от работа, но в същото време ще плати на външен изпълнител за нея.

На условията за участие в поръчката отговарят 2 фирми - русенската "Експрес Сервиз" и новосъздадената компания "ЖП тракция". И двете фирми имат необходимия сертификат за ремонт на локомотиви от Изпълнителната агенция "Железопътна администрация". 

Според изискванията на възложителя частната фирма трябва да вземе локомотивите за ремонт от депо София. После може да ги поправя, където реши, стига да има право да ползва съответното място. В същото време на бъдещия изпълнител се поставя условие да извършва експресните ремонти на локомотиви в рамките на 8 часа. Това на практика изключва от състезанието "Експрес Сервиз", чиито ремонтен цех е в Русе.
Излиза, че локомотивите не могат да се ремонтират другаде освен в Локомотивно депо - София. А "ЖП тракция" имат право да ползват сгради в Локомотивното депо.

Всъщност "ЖП тракция" и сега има договор със същия предмет и за същите локомотиви с БДЖ. Той е двугодишен и е за 1.18 млн. лева. Излиза, че БДЖ оценява, че услугата е поскъпнала два пъти.
Според бившия изпълнителен директор на БДЖ Християн Кръстев, цитиран от offnews.bg прокуратурата трябва да започне разследване на връзките между БДЖ и "ЖП тракция". Той и преди е сигнализирал, че държавната компания възлага поръчки за ремонт на външни фирми, а на практика работата се извършва от БДЖ.

"В появата на тази фирма няма нищо случайно и странно. Наеха едно хале в Кремиковци преди две години. Нямаха никакво оборудване вътре и абсолютно нищо, но веднага получиха лиценз, на база на нищо! На база на едно наето хале - без работници, без машини, без никой. Но там връзката не е случайна и малка", каза Кръстев в интервю за сайта.

Според него управляващият и собственик на фирмата Николай Кръстев е свързан с директора на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" Веселин Василев. Тази държавна структура лицензира и ремонтните жп заводи. Двамата пък работили заедно във фирма, свързвана с бизнесмена Васил Божков.

Още по темата
Още от Бизнес

Защо бившият шеф на КПКОНПИ става консул?