Мирът - обидна дума в израелската предизборна кампания

След повече от две години кървав конфликт с палестинците думата "мир" почти се е превърната в обида в Израел. "Шалом", която бе най-любимата дума в предизборните кампании на големите партии през изминалото десетилетие, при тази кампания практически почти не се използва. "Сигурност" - това е думата, която доминира в дебатите.

Сред левите партии се разпространява хапеща подигравка за премиера Ариел Шарон, който досега не успя да изпълни обещанията си за прекратяване на насилието в региона. Благодарим за мира, шапки долу за сигурността!, гласи ироничната фраза, която често може да се види като стикер на автомобилите.

Заради катастрофалната ситуация със сигурността и икономическите проблеми на страната партията на Шарон Ликуд залага в рекламите си главно на негативни предизборни послания. Най-острите нападки са насочени срещу техния някогашен коалиционен партньор - Партията на труда и нейния председател с леви убеждения Амрам Мицна. Като се оставят настрана много колебливите обещания, че Шарон ще донесе сигурност, благосъстояние и просперитет, Ликуд няма ясна политическа програма.

Обвиненията в корупция срещу Шарон и синовете му са описвани като "мръсна кампания на Партията на труда". Ликуд поставя премиера на преден план. Народът иска Шарон, гласи основният лозунг. Който ме иска, трябва да гласува за Ликуд, подчертава Шарон.

Заради разбитите надежди за мир Партията на труда, която според допитванията продължава да изостава от Ликуд, концентрира предизборната си кампания не толкова върху перспективата за окончателно споразумение с палестинците, колкото върху разделянето на Израел и Западния бряг.

Както колегата си Барак, много разсъдливият и изглеждаш донякъде безцветен бивш генерал Мицна обича да изтъква военното си минало. За да спечели доверието на гражданите, малко известният кмет на Хайфа се позовава включително на изявленията на убития през 1995 г. премиер Ицхак Рабин. В благодарствена реч преди много години Рабин похвали Мицна за неговите военни успехи и твърдост на характера.

Заради ниската бариера от 1,5 процента в парламента влизат множество малки партии с понякога чудновати цели. Движението "Але Ярок" /"Зелен лист"/, което се обявява за легализирането на марихуаната, се харесва предимно на младите избиратели. Друга партия се бори за "правата на мъжа в семейството".

Новата предизборна кампания отразява дълбоката разпокъсаност на израелското общество. Някои предизборни предавания на партии на арабското малцинство дори нямат превод на иврит и не се опитват да привлекат еврейските избиратели. Руският език също се чува все по-често при предизборните реклами. Допълнителното разделение на светски и религиозни слоеве на населението намира отражение във войната на дребно между партията Шинуи и ултраортодоксалната Шас.

Заради понякога непочтените битки между политическите групировки коментатор на в. Аарец смята, че ако някой чужденец видел тези реклами, можел само да съчувства на бедните израелци, наказани с такива политици.

БТА

Още от Свят