Митниците "арестуваха" на летището първия ни "Спартан"

Митниците "арестуваха" на летището първия ни "Спартан"

Административен проблем вгорчи пристигането на първия от петте транспортни самолета "Спартан” С-27J и предаването му на българските военно-въздушни сили (ВВС). Самолетът, доставен от италианския концерн "Алениа аеронаутика” по договор с Министерството на отбраната, кацна в понеделник на летище Враждебна и във вторник трябваше да бъде приет с церемония и предаден на ВВС.    

Той обаче остана "арестуван” на правителствената стоянка, защото митниците отказаха да го освободят, докато не бъдат платени начислени от тях мита.

Стана ясно, че наличието на американски системи и агрегати на борда на самолета е причината за задържането му. Този ход на митниците изненада фирмата производител. От "Алениа аеронаутика”, която доставя такива самолети и в други страни от ЕС като Гърция и Литва, заявиха, че там не са имали проблеми с митниците и не са плащани мита.

Източници от министерството на отбраната, цитирани от БНР, смятат, че неприятният казус е възникнал поради неясни клаузи в договора за доставката, който беше подписан на 24 февруари 2006 г. от Министерството на отбраната и "Алениа аеронаутика”. Според него италианците ще доставят 5 самолета "Спартан” на стойност 91 млн. евро и със срок за последната машина 2011 г.

Пристигането на първата трябваше да стане още през август, но според Генералния щаб забавянето не е фатално, защото и без това тя не е напълно окомплектована. До пролетта от "Алениа” ще доставят очила за нощно виждане, палети и комплект специализирани карти.

Митническият проблем може да бъде решен до часове или до дни. Дотогава самолетът ще бъде изтеглен на друго място, за да не пречи на трафика.

Още преди месец от ВВС признаха, че "има известни проблеми”, свързани с новата летателна техника и с поддръжката на наличните машини. Още тогава командващият ВВС ген.-лейт. Симеон Симеонов обясни, че част от оборудването на първия "Спартан” ще бъде доставено по-късно от предвидените срокове. Ген. Симеонов увери, че частите ще бъдат платени едва когато бъдат монтирани и българският интерес е защитен, но новата машина ще бъде експлоатирана без проблем, докато бъде монтирано оборудването.

Началникът на ВВС изброи и други проблеми, свързани с авиационната модернизация, която и без това върви мъчително бавно. При доставката на военно-транспортните вертолети "Кугар" до третата доставена машина е имало течове в носещия винт. Това не е проблем по стандартите на производителя "Юрокоптер", но е проблем според българския стандарт, обясни Симеонов. След поставянето на проблема пред френската страна, при четвъртия доставен вертолет течът е бил отстранен.

При изпращането на катапултните кресла на швейцарските учебни самолети "Пилатус" за технически преглед, административни процедури са забавили връщането им в България и към средата на октомври са били годни за използване само три машини.

Преди месец нямаше яснота кога ще бъде подписан договор за ремонта и модернизацията на хеликоптерите Ми-24 и Ми-17. Модернизацията зацикли, след като със скандал бе разтурен договорът с израелската компания "Елбит”.

Още от България