Многомилионната неустойка за Домусчиеви заради БМФ е висяща

Размерът й ще зависи от следприватизационен отчет, който трябва да е готов до юли

Многомилионната неустойка за Домусчиеви заради БМФ е висяща

Преди есента надали ще стане ясно какви неустойки ще трябва да плащат бизнесмените Кирил и Георги Домусчиеви заради неизпълнение на ангажимента за запазване на тонажа на корабите на Параходство "Български морски флот" (БМФ) след приватизацията му през 2008 г. от дружеството "Кей Джи Маритайм Шипинг", в което 99.96 на сто държи "Адванс Пропъртис", собственост на двамата братя.

До 30 юни 2019 г. собственикът на морската флотилия трябва да отчете пред Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол изпълнението на задълженията си по договора за раздържавяването на компанията, които изискват до края на 2018 г. да се запази определена численост на персонала и конкретен тонаж на корабите. След това ведомството ще анализира предоставените документи и ще реши каква санкция да наложи специално за неспазването на тонажа, посочиха от АПСК пред Mediapool.

За да избегнат неустойката, оценявана на около 58 млн. лв., Домусчиеви се опитаха през 2016 г. чрез арбитражния съд на Българската търговско-промишлена палата да издействат промяна на тази клауза от приватизационния договор. Тя им бе разрешена, но след скандал в управляващата коалиция и намесата на бившия вицепремиер и съпредседател на "Обединените патриоти" Валери Симеонов, арбитражното решение бе обжалвано пред Върховния касационен съд. Той върна делото в БТПП за ново разглеждане и арбитражът прекрати производството си по казуса защото откри, че няма компетентност да разглежда спора.

След това обаче други депутати от "Обединени патриоти" внесоха нарочна поправка в Закона за приватизацията, позволяващи на купувачи на държавни активи да не изпълняват поетите при сделката ангажименти повече от 5 години. Макар че щеше да обслужи и други бизнесмени, нарушаващи правилата, проектът стана известен като  поправката "Домусчиев" и доведе по репликата на Валери Симеонов, че така ГЕРБ спасява "редник Киро". В крайна сметка поправката бе приета, но след избухналите скандали и обществено възмущение - отменена.

След като загуби делото за промяната на приватизационния договор, "Кей Джи Маритайм Шипинг" е осъдена да плати на АПСК такси за водения спор от 2.19 млн. лв. Сумата е била погасена. Винаги досега дружеството си е плащало начислените му неустойки за неизпълнение на следприватизационните си ангажименти, обясниха от ведомството.

На приватизатора към момента са наложени три неустойки, последната от които е съвсем прясна – от 15 февруари 2019 г. Тя е за неспазване на числеността на персонала през 2017 г. и е за 1.014 млн. лв., а срокът за погасяването ѝ тече в момента. Макар флотът, който до преди приватизацията е имал над 2800 служители, да е бил длъжен да поддържа персонал от 2360 заети между 2012 и 2019 г., през 2017 г. те са били само 907 души, според финансовия отчет за същата година на "Кей Джи Маритайм Шипинг".

Компанията вече е имала глоба за неспазване на числеността на персонала през първите осем години на приватизацията в размер на 3 618 222 лв., която е платена, сочи справката на АПСК. Ведомството е наложило и санкция от 45 хил. лв. на дружеството за неспазени инвестиции. За десетте години след раздържавяването те са фиксирани на  779 880 000 лв, но не е спазен размерът им за трите години от 2014 г. до 2017 г. Купувачът обаче се е възползвал от възможността да отложи тези инвестиции и да отчете какво реално е вложил в края на 2018 г.
Според отчета за 2017 г. дружеството е поръчало да се строят кораби в Китай, както и два ферибота във Варненската корабостроителница. Каква е инвестицията не се посочва, но изпълнението на този ангажимент също ще стане ясно след края на юни 2019 г.

Със сигурност обаче Домусчиеви ще бъдат санкционирани за неизпълнение на тонажа на корабите. През 2008 г. "Кей Джи Маритайм Шипинг" се сдоби с търговски кораби с общ тонаж от 1.4 млн. DWT (дедуейт). Според приватизационния договор трябва да поддържа капацитета на превози на 1.3 млн. дедуейт до края на 2018 г.

Данните на компанията за 2017 г. сочат, че БМФ разполага с 33 кораба, плаващи под малтийски флаг, на средна възраст от 8.9 години и с общ тонаж от 1.05 млн. дедуейт. Данни за миналата година все още няма, но за предходната се отчита подобряване на пазарната конюнктура, заради чието влошаване през 2016 г. Домусчиеви поискаха да им се намали дедуйтът на 880 хиляди, а персоналът до 803-ма души.

Предстои да се види в крайна сметка каква неустойка ще бъде наложена на Домусчиеви, които миналата седмица разшириха с придобиването на Нова телевизия многостранния си бизнес, разпрострял се до САЩ, Индия, Япония, Бразилия и други държави.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Какво да се прави при бързото разрастване на коронавирусната зараза?