МО лансира рисков вариант за авиацията, за да избегне Русия

Проектът за закупуване на нов тип боен самолет за пореден път стартира без да има средства

МО лансира рисков вариант за авиацията, за да избегне Русия

След отказа на правителството да осигури финансиране за модерни изтребители и съпротивата срещу идеята българското въздушно пространство да бъде охранявано от други страни членки на НАТО, дискусиите продължават да циклят около удължаването на срока на годност на старите руски самолети МиГ 29.

В четвъртък се разбра, че военното министерство обмисля рисков вариант, с който да бъде заобиколена зависимостта на бойната авиация от Москва в краткосрочен план. Идеята е България сама да удължи летателния ресурс на двигателите на изтребителите МиГ 29, които в момента ползва българската военна авиация. По този начин няма да се подписва договор с руснаците, но отговорността за сигурността на полетите преминава изцяло на българска страна. Предложението беше обсъдено на заседанието на парламентарната комисия по отбраната в четвъртък, на което бяха изслушани министърът на отбраната Николай Ненчев и командирът на ВВС ген. Румен Радев.

Ген. Радев заяви, че ако получи заповед от Ненчев, ще се пристъпи към действие. Депутати и експерти обаче имат сериозни резерви около този вариант.

"Те летят на самолетите, да си правят сметката", коментира депутат от ГЕРБ.

Кризисната ситуация с българската военна авиация е предизвестена, тъй като през годините непрекъснато възникваха проблеми с руската държавна корпорация РСК "МиГ" и досега така и не са решени. Настоящият момент едва ли е най-благоприятен за преговори, като се има предвид открито провокативната и враждебна реторика на Кремъл спрямо България в контекста на конфликта между Русия и западните държави заради кризата в Украйна.

Договорът за поддръжка на българските МиГ-29 изтича на 9 септември и не се водят преговори за рамково споразумение, което да гарантира, че изтребителите ще летят до покупката на западни самолети.

Проблемът с най-новото предложение на МО се състои в това, че досега в България дори по соцвреме не са ремонтирани двигатели на MиГ 29. Не са налични резервни части, инструменти и системи за контрол и диагностика.

Изтребителите МиГ 29 са с два двигателя и на всеки всеки 350 часа трябва да бъдат пращани за преглед или ремонт в Русия. Ненчев обаче обяви, че това излиза твърде скъпо и не е склонен да подпише договор.

"Към момента единственият начин, ние да сме в състояние да носим дежурството (по охрана на въздушното пространство - бел.ред. ), е това да стане със самоинициатива и удължване на ресурса на двигателя на самолет МиГ 29 изцяло с личен състав от ВВС без това да струва никакви финансови средства на Министерството на отбраната", каза командирът на ВВС генерал-майор Румен Радев, като допълни, че това представлява "голяма отговорност".

Бившият военен министър и депутат от БСП Ангел Найденов също определи като крайно рисково решението България сама да удължава ресурса на машините.

Според Ненчев обаче има вариант и Полша да ремонтира български изтребители, но това е доста спорно, тъй като руснаците вече заявиха, че Полша няма лиценз за това. В Министерството на отбраната обаче очакват полски експерти да дойдат в България и да обсъдят евентуално сътрудничество. Разглежда се схема, според която България да заменя с Полша четири двигатели без ресурс за два, които могат да се използват.

Според запознати шансовете да заработи подобна схема са минимални.

В същото време от Министерството на отбраната твърдят, че руската държавна корпорация е отказала да подпише договор за двигателите. Според Ангел Найденов това е било по технически причини – МО е искало руснаците само да удължат ресурса на двигатели, които са били останали с много малко летателни часове от 3 до 5, а не да ги ремонтират.

Ненчев съобщи още, че проектът за придобиване на нов изтребител ще бъде форсиран, като е взето решение да бъде внесен в Министерския съвет до 30 юни. Премиерът Бойко Борисов обаче на няколко пъти даде да се разбере, че не е склонен да стартира най-скъпия проект в модернизацията на армията и не е ясно как точно ще бъде финансиран.

С наличните ресурси България може да охранява сама въздушното си пространство до средата на следващата година, каза още министър Ненчев. Оттам нататък трябва да се търсят варианти.

Ненчев представи в последните месеци серия идеи за развитието на бойната авиация в кризисни условия.

Първо категорично обяви, че няма да подпише нов договор с РСК МиГ, тъй като сумата по него – 80 млн. лева - е много голяма. Той открито допусна възможността България да последва балтийския опит и да плаща на друга страна от НАТО за охрана на небето си. След последвалите негативни реакции министърът не е отправял повторно това предложение.

След това лансира авангардната идея охраната на въздушното пространство да бъде поета от още по-старите изтребители МиГ 21. Командирът на Военновъздушните сили Румен Радев обаче възрази, че това няма как да стане, тъй като няма достатъчно техника и летци.

Споделяне
Още по темата
Още от България